Kilónként, literenként akár 300 forint mínuszt is jelenthet az ársapka

GettyImages-1244489371
2023.02.16. 09:24
Mérhető a veszteség az ársapkás termékeknél, amely akár 200-300 forint is lehet – mondta az Indexnek Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára. A kereskedők küzdenek, azonban a kabinet szerint a korábbi években jelentős profitot realizáltak, így belefér, hogy kvázi akciós árú termékként tekintsenek a hatósági áras árukra.

A legszembetűnőbb a cukor, az olaj, valamint a csirkemell esetében, ahol literenként, illetve kilogrammonként 200-300 forint vesztesége van egy boltnak – ennyivel nagyobb a beszerzési ár a hatóságinál – jelezte Neubauer Katalin. A kisboltok, valamint a magyar tulajdonú üzletláncokat képviselő Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára megjegyezte:

bár a csirkemellnél az olcsóbb import enyhíti a veszteséget, ám nem a kisboltosoknál, akik – mivel nem vásárolnak nagy tételben – kiszorulnak a behozatali piacról.

Üdvözlendőnek tartja, hogy a tejtermékek esetében – amelynél 80-90 százalékos drágulás ment végbe – már észlelhető egyfajta árkonszolidáció. Ám még így is literenként 100 forint veszteség tapasztalható. Az árcsökkenés pedig az importtejnek tudható be.

A fogyasztói felhalmozás visszaszoruló tendenciát mutat, várhatóan akkor lesz ismét egy nagy roham, amikor fény derül az ársapkák kivezetésének időpontjára.

A fogyasztóvédelem folyamatosan ellenőrzi, hogy az üzletek megfelelő mennyiségű hatósági áras terméket tartanak a boltok polcain, valamint az előírtaknak megfelelő készlet kétszeresét raktározták-e el – mondta az MNKSZ főtitkára.

Tudatos helyett kényszerű importnövelés

Nagy István agrárminiszter szerint a nagy üzletláncok szándékosan növelték az import arányát, hátrányba hozva ezzel a hazai termelőket, amit zsarolási módszernek tud be. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint egyes esetekben valóban nőtt az import aránya, ám mindezt a kényszer szülte. „A termelő, beszállító az alapanyagoknál, míg a kereskedő a készterméknél kényszerül esetenként importra” – mondta az Indexnek Vámos György. Az is előfordult, hogy a beszállító nem tudott a vásárlók – nemegyszer kiszámíthatatlan – igényeihez igazodva szállítani – tette hozzá.

Főként a sertéshús, valamint a csirkemell beszerzésekor kényszerültek behozatalra a beszállítók és kereskedők a piactorzító hatások miatt: a csirkemell fogyott, a csirkecomb nem, ezt a fajta aránytalanságot viszont nem bírja az agrárium – mutatott rá az OKSZ főtitkára. Ezen a téren a kisebb boltok szűkebb pályán mozognak, tekintve, hogy méretük miatt nem éri meg nagyobb volumenű beszerzésen gondolkodni, így marad a magyar piac, ami ugyan jó a hazai gazdáknak, ám drágább a kis üzletnek.

Küzdenek, mint malac a jégen

Vásárlói oldalról nem volt rossz kormányzati lépés a hatósági árak bevezetése, ám senki sem gondolta az elején, hogy több mint egy évig is elhúzódhat a szabályozás. Időközben számos, egyre több és súlyosabb kedvezőtlen hatás nehezítette az élelmiszerárstop pályáját – mondta Vámos György, aki emlékeztetett, hogy a döntés idején, vagyis 2022 elején nem lehetett számítani olyan mértékű drágulásra az élelmiszerpiacon, mint amilyen végül bekövetkezett. „Futballnyelvre lefordítva a második félidőben az ellenfél, vagyis a termelői költségek és az élelmiszeripar belföldi átadási árainak rohamos emelkedése – amit a kereskedőknek követniük kellett –, illetve az élelmiszerárstop maga alá gyűrte a gazdálkodói oldalt.” A főtitkár ezzel kapcsolatban rámutatott, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az élelmiszeripar belföldi átadási árai az elmúlt év egészét tekintve nagyobb ütemben emelkedtek, mint az élelmiszerek bolti árai.

A kereskedelmi szektor szereplői nem először lőnek jelzőrakétákat az égbe, rávilágítva, hogy az élelmiszerárstop beláthatatlan károkat okoz a szektorban, és gyakorlatilag tönkreteszi őket.

Ráadásul nem egyéves időszakot kell figyelembe venni, hiszen a hatósági árat a 2021. október 15-ei árakon határozták meg, így egy 15 hónapos intervallumot kell vizsgálni – hívta fel a figyelmet Neubauer Katalin, a kisboltok, valamint a magyar tulajdonú üzletláncokat képviselő Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára. „Ez idő alatt igen komoly veszteségeket halmoztak fel az üzletek, és még akár egy újabb hosszabbítás sincs kizárva” – mondta.

Vámos György jelezte: az élelmiszerekre kivetett hatósági ár az összes szereplő közül kizárólag a vásárlónak előnyös.

A kabinet szerint ugyanakkor a kiskereskedelmi láncoknak – tekintve, hogy az elmúlt években nagy profitot realizáltak – belefér, hogy kvázi akciós árú termékként tekintsenek a hatósági áras termékekre, összességében pedig a hazai kiskereskedelmet nem rengette meg az árstop.

Az MNKSZ saját hatáskörben végzett felmérésre 40 százalék körüli élelmiszer-inflációt mutat 2022-ben, ami duplája-triplája az európai átlagnak.

Teljesen nem hárítható át a veszteség

Természetes, hogy a kiskereskedők igyekeznek minimalizálni a veszteségeiket – mondta Héjja Csaba, az MKB Bank és a Takarékbank agrár- és élelmiszeripari üzletágának szenior elemzője. „Az, hogy szétterítették-e más termékekre a veszteségeiket, hosszabb vizsgálatot igényelne, de vegyük figyelembe, hogy nem csak az árstopos termékek előállítási és disztribúciós költségei nőttek jelentősen. Az energiaár-emelkedés nagyobb rezsiszámlákat okozott, a szállítási költségek is nagymértékben nőttek tavaly” – tette hozzá.

A fogyasztói árak emelkedésének legmarkánsabb tétele a beszerzési ár, ami az egekbe szökött, hiszen a termelői szektor vállára is mázsás súlyként nehezedett az energiaárak elszállása jelentette teher, továbbá a terményhiánynak is árfelhajtó hatása volt. „Az élelmiszeriparnak is ezer oka volt arra, hogy árat emeljen. Vagyis a kereskedelmi szektor beszerzési árai magasabbak lettek, mint az az ár, amin – a hatósági ára hatására – kiskereskedőnek a terméket adni kell. Így nemcsak árbevétel-kiesésről, hanem kézzelfogható veszteségről is beszélhetünk kiskereskedelmi részről” – mutatott rá Vámos György.

Mind az OKSZ, mind a MNKSZ főtitkára aláhúzta, hogy

az üzletek kényszerű helyzetükből fakadóan megpróbálták ezt a veszteséget a többi termékre áthárítani, de mindezt korlátozott mértékben tudták megtenni, hiszen jól látható tendencia, hogy egy bizonyos ár felett a vásárlók elfordulnak az adott terméktől, ami arra ösztönzi a kereskedőket, hogy kevésbé vastagon fogjon az árakat felkarcoló toll.

Mindez cáfolja azt a kormányzati narratívát, ami szerint az üzletláncok tudatosan, összehangolva hajtottak-e végre szélsőséges mértékű áremeléseket. Erről Nagy István agrárminiszter beszélt, a kartellgyanút pedig a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálja.

„Szakmailag nehezen elképzelhető, hogy egy olyan évben, mint a tavalyi – még ha szándék lett is volna rá – összehangolt áremelést tudjon végrehajtani a szektor, hiszen a nem hatósági áras termékeknél ugyanúgy piaci verseny folyik a vásárlók kegyeiért, mint korábban” – mondta Neubauer Katalin.

Vámos György szerint a kiskereskedelmi volumen tavalyi harmadik, illetve negyedik negyedévre is vonatkozó csökkenése is jól példázza, hogy a vásárlóerő csökken, vagyis a forgalom-visszaesés gátat szab a túlzott áremelésnek.

Vezessék ki!

A Magyar Kereskedelmi Iparkamara, az OKSZ, az MNKSZ, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, valamint egyéb termelő, élelmiszer-feldolgozó szervezetek együttesen arra kérik a kormányt, hogy

a tervezhetőség, valamint a piaci egyensúly visszaállítása érdekében minél előbb döntés szülessen az élelmiszerekre vonatkozó hatósági árak kivezetéséről.

Virág Barnabás MNB-alelnök is arról beszélt, hogy az inflációs csúcs elérését követően tér nyílik az élelmiszerárstop kivezetésére. Ezt a csúcsot januárban elértük, így itt a lehetőség, hogy a kormányt döntést hozzon a hatósági árak eltörléséről – mondta Vámos György.

Ezzel egyetértve nyilatkozott a MNKSZ főtitkára is, aki szintén az azonnali kivezetés mellett tört pálcát, mondván: április 30-ig még két és fél hónap van hátra, ami elég sok idő a további veszteségek elszenvedéséhez.

„A közös fellépés azért is elengedhetetlen, mert az utóbbi időben nagyon rossz színben tüntették fel a kereskedelmi szektor szereplőit. Ez azt az érzést kelthette a vásárlóban, hogy az üzletek más termékek túlárazásával próbálják kompenzálni veszteségeiket, holott a boltok polcain tapasztalható drágulás egyértelműen a beszállítói árak nagymértékű növekedésének, valamint a gyenge forintárfolyamnak tudható be” – mondta.

A kormány helyesli az ársapkát

Jogos a szakmai szervezetek kritikája, ám a kormánynak azt kell vizsgálnia, hogy szociális alapon helyes-e hatósági árakat alkalmazni. Úgy látjuk, hogy igen, hiszen a pozitív hatása nagyobb azáltal, hogy a nehéz helyzetben lévők olcsóbban jutnak alapvető élelmiszerekhez – mondta az Index kérdésére Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter.

A tárcavezető nem bocsátkozott jóslatokba azzal kapcsolatban, hogy még az április 30-i határidő előtt kivezetik-e az élelmiszerárstopot, arra pedig, hogy van-e esély arra, hogy újabb három hónapra meghosszabbítják a hatósági árakat, úgy válaszolt: a kormány a határidő lejárta előtt körülbelül két héttel vizsgálja meg annak hatásait, és ennek fényében dönt a hosszabbításról.

Héjja Csaba szerint egyelőre még nem korai következtetéseket levonni arra nézve, hogy az élelmiszerárstop pozitív vagy negatív hatásai voltak hangsúlyosabbak.

A pozitív oldalon mindenképpen fontos hangsúlyozni, hogy az árstopokkal az volt a jogalkotó célja, hogy az inflációs környezetben még az alacsonyabb jövedelműek is hozzáférjenek az adott termékkörhöz, és ez a cél teljesült. A negatív oldalon a kiskereskedelem veszteségeit látjuk, de arról még nincs pontos adatunk, hogy pontosan hogyan hatott az inflációra az árstop, és milyen hatásai voltak az élelmiszerpiacra

fogalmazott az elemző.

2022. február elsejétől, azaz több mint egy éve van velünk az egyes élelmiszerekre vonatkozó hatósági árazás. Ennek értelmében az első körben hat termék – a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell és csirkefarhát, valamint a 2,8 százalékos UHT tartós tehéntej – esetében a 2021. október 15-i árakat kell alkalmazni.

Az érintett termékek átlagos fogyasztói árai októberben az alábbiak szerint alakultak:

– a kristálycukor kilóját 261 forintért,
– egy kiló lisztet 203 forintért,
– egy liter napraforgó-étolajat 713 forintért,
– egy kiló sertéscombot 1420 forintért,
– a csirkemell kilóját 1600 forintért,
– a csirke far-hát kilóját 293 forintért,
– míg egy liter 2,8 százalékos UHT tartós tehéntejet 268 forintért kell árulni a boltok polcain.

Tavaly novemberben pedig a tyúktojás, valamint az étkezési burgonya (az újburgonya kivételével) is ársapkát kapott. Ezek ára nem lehet magasabb a 2022. szeptember 30-inál.

  •  A tojás ára így 10 darabos kiszerelésben 732 forint,
  •  míg a burgonya kilója 352 forint.

(Borítókép:  Angel Garcia / Bloomberg / Getty Images)