Újabb szerkesztőségek szűnhetnek meg a reklámadó miatt

reklamado
2017.03.29. 18:40
A reklámadó csaknem duplájára emeléséről szóló törvényjavaslat tartalmaz egy olyan kitételt, ami alapján jó eséllyel már Brüsszel is rá fog bólintani a törvényre, így adószakértők szerint akár le is zárulhat a kormány és az Európai Bizottság közötti jogi vita. Az adóemelés viszont nagyon fájni fog az iparág túlnyomó részének, miközben a piac évek óta egyre nagyobb részét lefölöző Facebooknak és Google-nek továbbra sincs félnivalója.

Az Indexnek nyilatkozó adószakértők szerint a reklámadót csaknem duplájára emelő törvényjavaslat egy új eleme alapján már az Európai Bizottságon is átmehet. A módosítás lényege, hogy 100 millió forintos bevétel alatt nem 0 százalékos adókulcs, hanem adómentesség vonatkozik majd a cégekre, amire az EU-s szabályok már lehetőséget adnak.

A kedden beadott javaslat szerint az adó mértéke az eddigi 5,3 százalékról június elsejétől 9 százalékra nő. A reklámadó mértéke a 100 millió forintos árbevételi szint feletti rész után emelkedik. Az emelés inkább a jövő évtől jelent majd sokaknak tehernövekedést, átmenetileg ugyanis – január 1. és május 31. között – a mostani 5,3 százalék helyett 0 százalék lesz az adó mértéke, hogy igazodjunk a brüsszeli elvárásokhoz, a 9 százalékos kulcs csak június elsejétől él.

A reklámadóval a kormány eredetileg főleg az RTL Klubot próbálta hátrányos helyzetbe hozni, de annyira nyíltan szabta rá az egészet, hogy az már Brüsszelnek is szemet szúrt. Az Európai Bizottságnak nem tetszett, hogy az adó aránytalanul jobban érinti a piac egyes szereplőit. Végül a kormány részben meghátrált, variált a kulcsokon és az adó mértékén is, de a két kulcs megmaradt.

A kedden beadott javaslatba viszont bekerült egy rész, ami alapján ez a megkülönböztetés "csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül", ami egy uniós rendelettel összhangban vehető igénybe. Ez alapján a rendszer jogilag már nem számítana többkulcsosnak, korábban pedig elsősorban ezt kifogásolták Brüsszelben.

Ezért a sietség?

A javaslat hirtelen benyújtására nem adott magyarázatot a minisztérium. Az általános indoklásban és a közleményben is csak annyit említenek, hogy a kormány megtámadta az Európai Bizottság tavaly novemberi, reklámadót felfüggesztő határozatát az Európai Unió Bírósága előtt.

A Portfolio.hu viszont arról ír, hogy bár nem is kapott nagy figyelmet a döntés, az Európai Unió Törvényszéke épp a napokban hozta meg ítéletét a magyar reklámadó ügyében és ebben elutasította Magyarország kérelmét, ami arról szólt, hogy az ítélet kihirdetéséig függesszék fel a Bizottság határozatának végrehajtását. (Mint ismert, az uniós szerv az adó egyes elemeit a versenyjogba ütköző állami támogatásnak minősítette.)

Egyúttal utasították a magyar államot arra, hogy a jogellenesen igénybe vett támogatást fizettesse vissza az abban részesült cégekkel. Vagyis a nagy sietség az EU törvényszékének múlt pénteken megjelent döntésével függhet össze.

Így már lehet kivételezni

Brüsszelnek azzal volt baja, hogy a törvény „nem nyújt objektív igazolást arról”, hogy miért van szükség a 100 millió forint bevétel fölötti és alatti cégek megkülönböztetésére. A kedden beadott változat viszont átcsúszhat. Az Index kérdésére Vámosi-Nagy Szabolcs, az EY adószakértője elmondta, hogy a törvényjavaslat indoklásában megjelenő új elemmel együtt

első ránézésre úgy tűnik, hogy ebben a formában már nem lesz baja a reklámadóval az Európai Bizottságnak.

Az adókedvezményt ugyanis csekély összegű támogatásnak minősítik, a csekély összegű támogatás pedig évi 200 ezer euróig nem versenyellenes. Mivel az uniós jog alapján bizonyos szektorokban az állami támogatások jogszerűek – és ide tartoznak bizonyos adókedvezmények, adómentességek is –, a 100 millió forint alatti bevétellel rendelkező cégek mentessége eleget tesz annak az elvárásnak, hogy az állami támogatás ne torzítsa a piacot.

Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adómenedzsere szerint a mentesség szabályozása összeegyeztethető azzal az elvárással, amelyet az Európai Bizottság a sávos adózás kapcsán megfogalmazott. Fekete azt mondta, ha egy állam az Európai Unióban egy vállalkozáscsoport terheit enyhíteni akarja, akkor azt mentességi formában teheti meg, és nem külön adókulcs segítségével. Az állam így gyakorlatilag úgy szünteti meg az Európai Bizottság által kifogásolt állami támogatást, hogy

azt mondja, hogy nem 0 százalékos adókulcs van 100 millió forintos bevétel alatt, hanem mentesség, ami jogilag már egy más kategória.

A törvényjavaslatban az is újdonságnak számít, hogy a módosítás értelmében a saját célú reklám közzététele nem lenne adóköteles. Olyan reklámok számítanak saját célúnak, amiket a cégek saját termékük, szolgáltatásuk vagy nevük reklámozására, saját maguk készítenek vagy készíttetnek és tesznek közzé. Tancsa Zoltán, a Deloitte igazgatója azt mondta, a cégeknek gondot okozott annak a megállapítása, hogy mi számít ilyen reklámnak, illetve hogy pontosan milyen költségek után kell reklámadót fizetni saját célú reklám esetén, ami jelentős adminisztratív terhet és kockázatot jelentett számukra.

A piac túlnyomó részének fájni fog

A mostani módosítással tehát jogilag megszűnne a rendszer kétkulcsossága, ugyanakkor az eredeti, uniós nyomásra átvariált javaslathoz képest változik az, hogy

az adó már nem csak a több tízmilliárd árbevételű kereskedelmi tévéknek fáj, hanem a piac túlnyomó részének.
Kapcsolódó
Átrendezi a magyar médiapiacot az állami buldózer

Átrendezi a magyar médiapiacot az állami buldózer

A céges beszámolók alapján megnéztük, hogyan teljesít a nagy változásokon átesett magyar sajtó. A piacról keveseknek sikerülne életben maradni, rohamosan nő az állami befolyás.

Így elég nagy terhet jelent majd minden olyan néhány fősnél nagyobb szerkesztőségnek, amelyik kereskedelmi alapon működik, azaz nem az adófizetők tartják fenn valamilyen formában.

Created with Highcharts 4.0.1A magyar lappiac gazdasági teljesítménye 2015-ben *lapkiadáson kívül könyvkiadásból is vannak bevételeikárbevételadózott eredményBlikkOrigoHVG*Magyar Nemzet*IndexMetropolPortfolioMagyar IdőkHeti Válasz*MMG (888, Lokál)Magyar HírlapNépszabadságNépszavaRipostNapi.hu444Magyar NarancsNouvelle Media (Faktor)01 000 000 0002 000 000 0003 000 000 0004 000 000 0005 000 000 000

Az ábrán látszik, hogy ebben a formában a 9 százalékos reklámadót a magyar lappiac nagyobb szereplői közül 2015-ös árbevétel alapján a Faktort kiadó Nouvelle Medián kívül mindenkinek be kéne fizetnie. 2015-ben az RTL Klubnak 25,6 milliárd forintos árbevétele volt, a másik nagy kereskedelmi tévé, a TV2 pedig 18,3 milliárdos árbevétellel zárta az évet.

A Facebook és a Google megerősödtek

Az adóemelés ellen a hazai lapkiadókat tömörítő Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) és az internetes tartalomszolgáltatókat képviselő Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE), a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségei is tiltakoztak. Az MRSZ egyenesen arról írt közleményt, hogy

a magyar kormány hadat üzent a médiaiparnak az adóemeléssel.

Az MRSZ és társszövetségei véleménye szerint a kormány ezzel a lépéssel teljes mértékben megfosztja a hazai kommunikációs iparágat a növekedési lehetőségeitől, sőt életképességüket is veszélyezteti, ugyanakkor a globális szereplők számára további versenyelőnyt biztosít.

Az ábrán látszik, hogy az elmúlt években a netes hirdetések esetén a globális szereplők, mint a Facebook és a Google eléggé megerősödtek: amíg 2008-ban még a piac összes forgalmának csak a 17 százalékát bonyolították, ez az arány 2015-re 49,8 százalékra nőtt, 2016-ban pedig már nagyobb volt a globális cégek bevétele a magyarokénál.

Created with Highcharts 4.0.1Egyre nagyobb a globális cégek részesedése a magyarországi digitális (netes) reklámköltésekbőlmilliárd forint, forrás: IAB3,74,9811,314,81923,92834,918,618,919,719,920,822,225,628,233,5Globális cégekHazai cégek200820092010201120122013201420152016010203040506070
Kapcsolódó
Kicsúszik a Facebook Vargáék keze közül

Kicsúszik a Facebook Vargáék keze közül

A reklámipar egy olyan iparág, ahol nem a multikat, hanem a hazai cégek szívatja a kormány a bénaságával.

Az MTE és az MLE közleményében jelezte, hogy egyetértenek a kormány javaslatában jelzett szándékával, miszerint “a kormány továbbra is kiáll azon innovatív magyar kezdeményezés mellett, amellyel a reklámtevékenységet végző világcégektől is beszedhető az állami költségvetést megillető adó”. Azt ugyanakkor a piac a mai napig nem tudja, hogy sikerült-e bármennyi adót beszedni ezektől a multiktól. Az a két szervezet szerint biztos, hogy a törvényjavaslat tovább nehezítené a hazai cégek helyzetét a nemzetközi cégekéhez képest (erről a témáról  ebben a cikkben írtunk részletesebben ).

A magyarok viszont ki vannak akadva

A 2016-os reklámköltési adatok alapján lehet tudni, hogy egyedül az online hirdetési piac tudott 9 százalék feletti növekedést felmutatni, a többi hirdetési piac ennél gyengébben teljesített. Az MRSZ azt is megemlíti, hogy a PWC 2016-ban elkészített reklámgazdasági hatástanulmányából jól látható, hogy a hazai egy főre jutó reklámköltések elmaradnak a régió átlagától.

A szövetségek szerint a 9 százalékos reklámadó egyértelműen kigazdálkodhatatlan a magyar médiavállalatok számára, így ez az intézkedés vagy mesterséges áremelkedést idézne elő, amelyet egyértelműen a termékeket és szolgáltatásokat hirdető vállalatok fognak megfizetni, amely így végső soron a fogyasztókat is érinteni fogja, vagy az elsősorban nem állami hirdetési bevételekből hanem

a még piaci alapon létező média vállalatok ellehetetlenüléséhez vezetne.

A lapkiadók és a tartalomszolgáltatók szerint az iparág átlagos nyereségrátája továbbra sem haladja meg az évi 2-3 százalékot, ezért az adóemelés csak a szektorban működő cégek csökkenéséhez, és létszámleépítésekhez vezetne.

Az MLE és az MTE arra is emlékeztetett, hogy a reklámadóval elért bevételekből tavaly összesen 12,6 milliárd forint folyt be a központi költségbe, ami nem egy túl nagy tétel. Ezt a pénzt egyébként a médiacégek most visszakapják, ugyanis a reklámadóról szóló törvény módosítása nemcsak az adó mértékének emelését tartalmazza, hanem azt is, hogy az elmúlt bő 3 év során beszedett reklámadó visszajár az érintett médiacégeknek, vagyis a magyar kormány ebben a tekintetben is meghátrál az Európai Bizottság határozata előtt.

A szervezetek szerint a törvénymódosítás a piaci alapon működő cégek egy részét arra kényszerítheti, hogy más EU-s tagállamba tegyék át a székhelyüket, ami nemcsak az összes befizetett reklámadó összegét csökkentheti, hanem az iparág által befizetett járulékokból és egyéb adónemekből származó állami bevételeket is.

Az MRSZ és társszövetségei ismételten kérik a kormányt a szakmai egyeztetésre, és magyarázatot várnak a 9 százalékos adókulcs mértékére vonatkozóan. A szakmai szervezetek továbbra is együttesen kérik a kormányt, hogy fontolja meg a reklámadó teljes megszüntetését.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Ezért lett Orbán Viktor rémálma Ukrajna uniós csatlakozása

Ezért lett Orbán Viktor rémálma Ukrajna uniós csatlakozása

Drámai következményei lehetnek a keleti szomszédunk belépésének.

március 18., 06:53

  • Gazdaság
Nagy Márton az árréskorlátozásról: Ha kell, akkor árstop is lesz

Nagy Márton az árréskorlátozásról: Ha kell, akkor árstop is lesz

Válaszolt az Indexnek a nemzetgazdasági miniszter.

március 18., 10:16

  • Gazdaság
Bejelentést tett a Mol-csoport, kőolajmezőt találtak Magyarországon

Bejelentést tett a Mol-csoport, kőolajmezőt találtak Magyarországon

A területen található kút napi 1200 hordó termelésre képes.

március 18., 11:32

  • Címlapon
Hogyan manipulálják az orosz magánhadseregek a migrációs útvonalakat?

Hogyan manipulálják az orosz magánhadseregek a migrációs útvonalakat?

Oroszország egyre kifinomultabb eszközökkel használja a migrációt geopolitikai nyomásgyakorlásra Európában.

1 órája

  • Címlapon
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Számokat is közzétett a miniszterelnök.

2 órája

  • Címlapon
Atomtitkokat árultak el az oroszoknak, Trump ügyvédje kivégeztette őket

Atomtitkokat árultak el az oroszoknak, Trump ügyvédje kivégeztette őket

Évtizedek távlatából sem tisztázott, hogy pontosan milyen szerepe volt a Rosenberg házaspárnak.

5 órája

  • Gazdaság
Közelebb kerültünk a tragédiához, amit Orbán Viktor megjósolt

Közelebb kerültünk a tragédiához, amit Orbán Viktor megjósolt

Nyomasztóan felfordult a világ, kijelölték Magyarország stratégiáját.

március 18., 12:01

  • Gazdaság
Fordul a világ: beindítanák a fejlesztési hengert, már „csak” egy korlátot kell ledönteni

Fordul a világ: beindítanák a fejlesztési hengert, már „csak” egy korlátot kell ledönteni

A kamatcsökkenés élénkíti a kkv-k hitelkeresletét, ám van még hová előrelépni.

március 18., 10:57

  • Gazdaság
Új vezetője van a fogyasztóvédelemnek

Új vezetője van a fogyasztóvédelemnek

Nagy Márton is megfogalmazta az elvárásait vele szemben.

március 18., 10:43

  • Gazdaság
Megcsapta a forintot a béke szele, rég láttuk ilyen stabilnak a hazai valutát

Megcsapta a forintot a béke szele, rég láttuk ilyen stabilnak a hazai valutát

Tartósan 400 forint alatt maradt az euró.

március 16., 10:53

  • Gazdaság
Nagy Márton szerint elképesztő összegbe kerülne Magyar Péter programja, államcsőd lehet a vége

Nagy Márton szerint elképesztő összegbe kerülne Magyar Péter programja, államcsőd lehet a vége

A miniszter szerint a Tisza Párt elnökének nincsenek saját ötletei.

március 17., 17:17

  • Gazdaság
Szívhatják a fogukat a németek, nem fest rózsásan a jövőjük

Szívhatják a fogukat a németek, nem fest rózsásan a jövőjük

Nagyot csalódhattak, akik gyökeres fordulatban reménykedtek.

március 19., 06:10

  • Címlapon
Magyar Péter a balatonhenyei birtokról kérdezte Orbán Viktort, amit már egy 2021-es cikk megválaszolt

Magyar Péter a balatonhenyei birtokról kérdezte Orbán Viktort, amit már egy 2021-es cikk megválaszolt

A Tisza Párt elnöke kérdésében a miniszterelnök lányának szerepét firtatta.

3 órája

  • Címlapon
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.

5 órája

  • Címlapon
Mindkét Ferrarit kizárták a Kínai Nagydíj után

Mindkét Ferrarit kizárták a Kínai Nagydíj után

Pierre Gaslyt is diszkvalifikálták.

1 órája

  • Gazdaság
Magyar érdek is, hogy ne a Rubik-kocka maradjon örökre a hazai innováció Aranycsapata

Magyar érdek is, hogy ne a Rubik-kocka maradjon örökre a hazai innováció Aranycsapata

Göröngyös a hazai startupszektor útja, pedig a magyar gazdaság egyik kitörési pontja lehetne.

március 18., 05:57

  • Gazdaság
Történelmi fordulópont: Európa bejelentette, hogy harcra készül Amerikával

Történelmi fordulópont: Európa bejelentette, hogy harcra készül Amerikával

A tét a kontinens versenyképessége.

március 17., 16:44

  • Gazdaság
Se lenyelni, se kiköpni nem tudták a bankok, így inkább már ők is akarják

Se lenyelni, se kiköpni nem tudták a bankok, így inkább már ők is akarják

Így nézhet ki a jövő pénzügyi világa.

március 16., 16:13

  • Gazdaság
Nagy Márton állítja, gyorsan érezhető lesz a boltokban az árrésszabályozás

Nagy Márton állítja, gyorsan érezhető lesz a boltokban az árrésszabályozás

A nemzetgazdasági miniszter új javaslatot vár a bankoktól az Alapszámlára.

március 17., 12:48

  • Gazdaság
Sötét jövőkép a kórházakban: elszívhatják előlük az energiát

Sötét jövőkép a kórházakban: elszívhatják előlük az energiát

Szakértő figyelmeztet az adatalapú világ árnyoldalára.

március 16., 18:13

  • Gazdaság
Vizsgálatokat készít elő a GVH, lecsapnának a trükköző boltokra

Vizsgálatokat készít elő a GVH, lecsapnának a trükköző boltokra

Árrésstop-ellenőrzéseket indítanak.

március 17., 16:19

  • Gazdaság
ÉVOSZ: most a legalkalmasabb az időpont a lakásépítésekre

ÉVOSZ: most a legalkalmasabb az időpont a lakásépítésekre

Kedvezőek a piaci lehetőségek.

március 17., 12:53

  • Gazdaság
Olcsóbb élelmiszerek: több mint ezer terméket érint a kormány új intézkedése

Olcsóbb élelmiszerek: több mint ezer terméket érint a kormány új intézkedése

A 30 érintett kategóriában akár 15-20 százalékkal is élénkülhet a kereslet.

március 17., 05:57

  • Gazdaság
Ismét változás jön a benzinkutakon

Ismét változás jön a benzinkutakon

Nem mindenki örülhet.

március 17., 13:53

  • Gazdaság
Bénító bürokrácia és magas költségek: külföldre menekül a német ipar

Bénító bürokrácia és magas költségek: külföldre menekül a német ipar

Fordulóponthoz érkezett az ország.

március 17., 11:34



Bezárás