Több százmilliárdot kell előteremtenie Varga Mihálynak
További Adó és költségvetés cikkek
- Egy tollvonással 300 milliárdot vett ki a kormány a Gazdaságvédelmi Alapból
- Augusztusban a kormány állja a cechet a brit éttermekben
- Minden idők második legnagyobb magyar költségvetési hiánya jött össze júniusban
- Még egy napja van arra, hogy ne az állam rendelkezzen az adója 1+1 százalékáról
- Május 1-től a fizetés nélküli szabadság ideje alatt is fizeti a cég a társadalombiztosítást
Hiába lesz erős a gazdasági növekedés, és keletkezik plusz 1100 milliárd forint többletbevétel az államkasszában, így is növekszik majd a költségvetési hiány jövőre. Ezért több százmilliárdot kellene találni valahol ahhoz, hogy tartsuk magunkat korábbi vállalásunkhoz – ezt lehet kiolvasni abból a 2018-as költségvetésre vonatkozó kormányzati előterjesztésből, amelyet az Index megszerzett. A „Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat benyújtásával kapcsolatos döntést igénylő kérdésekről” szóló előterjesztés szerint
ami már pont ellene megy az Európai Unió szabályainak. Ezért, ahogy a dokumentum megjegyzi, mindenképpen ki kell találni, hogyan csökkenti a kormány a hiányt, mielőtt beadják a költségvetési javaslatot.
Hiányzik a kasszából
Felvetődik a kérdés: a jelentős növekedés okozta több mint 1100 milliárd forint többlet-adóbevétel ellenére hogyan lehetséges, hogy a becsült hiány nemhogy nem csökken a 2017-es 2,4 százalékhoz képest, hanem nő.
Ez tűnik a fő problémának a kiszivárgott előterjesztésből, amelyben az NGM leírja, milyen makrogazdasági trendekkel számol 2018-ra, illetve hogy a kormány intézkedései hogyan hatnak így vagy úgy a jövőre tervezett költségvetésre. A kormány szerint a magyar gazdaság alapvetően jól alakul majd:
- az NGM előrejelzése szerint 2018-ban 4,3 százalékkal nő majd a GDP, vagyis még gyorsabban, mint 2017-ben (idén 4,1 százalékos növekedéssel számolnak);
- az EU-s pénzeknek, a csoknak és a társasági adó csökkentésének hála beindulnak a beruházások;
- a növekvő bérek felpörgetik a fogyasztást;
- tovább fehéredik a gazdaság;
- és, ami itt talán a legfontosabb, mindezektől nőnek az adóbevételek.
A gazdasági fejlődés főbb jellemzői
Százalékban | 2016 | 2017 | 2018 |
Tény | Előrejelzés | Előrejelzés | |
1. GDP növekedése,% | 2,0 | 4,1 | 4,3 |
2. GDP értéke folyó áron (milliárd forint) | 35 005 | 37 492 | 40 353 |
3. GDP deflátor,% | 1,0 | 2,9 | 3,2 |
4. Fogyasztói árindex változása (éves átlag) | 0,4 | 1,6 | 2,9 |
5. Munkatermelékenység növekedési üteme | -1,4 | 1,5 | 2,4 |
6. Bruttó bér-és keresettömeg | 9,2 | 13,2 | 10,4 |
7. Beruházási hányad (a GDP %-ában) | 17,8 | 18,7 | 20,0 |
Mindezek miatt egész pontosan 1109 milliárd forinttal lesz több adó, mint az idén. A másik oldalon viszont
- az állam sok egyszeri bevételtől elesik 2018-ban, amivel 2016-ban vagy az idén még számolni tudott – nem jön be például pénz a kormány adóparadicsomi ötletéből, a növekedési adóhitelből, amivel tavaly például sikerült nagy adózó cégeket ide csábítani, és a földárverések lezárultával szintén jelentős pénzforrás szűnik meg;
- a különböző áfacsökkentések miatt is kevesebb pénz jön be a költségvetésbe;
- emellett pedig nőnek az állam tervezett kiadásai.
Mindez azért gond, mert 2016-ban az Európai Bizottságnak beadott konvergenciaprogramban Magyarország a GDP 1,8 százalékának megfelelő hiányt ígért 2018-ra. Ehhez viszont
Ha ugyanakkora hiányt akarna elérni a kormány 2018-ra, mint amekkorát 2017-ben kitűzött magának (a GDP 2,4 százaléka), akkor csak 248 milliárdot kellene valahol találni, de, ahogy a dokumentumban áll, „amennyiben az uniós szabályok szerinti előírást szeretnénk teljesíteni, úgy a hiánycél a GDP 0,8%-a lenne, így a költségvetési rés 888 milliárd forintra emelkedne.”
Azt még el kell döntenie a kormánynak, hogy mekkora kiigazítást hajlandó vállalni 2018-ra – ami választási év, ugye – vagy hogy milyen szankciókkal járhat, ha ezt nem teszi meg. Ez elég fontos kérdés, mert, ahogy magában az előterjesztésben is megemlítik, az Orbán-kormány egyik nagy eredménye volt, hogy 2013-ban sikerült kikeveredni a 2004 óta tartó túlzottdeficit-eljárásból, ami pont azért indult Magyarország ellen, mert nagyobb volt a költségvetési hiány, mint amit az EU szabályai megengednek.
Mindenki többet akar
Ráadásul az NGM azt írja, sok költséggel nem is számoltak a hiány becslésénél. Ez teljesen normális, a költségvetés tervezetében sosem számolnak az olyan tételekkel, amelyekről még nem döntött, de már tárgyalt a kormány. Viszont az, hogy még nem döntött, nem jelenti azt, hogy nem is fog 2018-ig, így ezekre is lehet, hogy költeni kell majd. Az előterjesztésben ilyen lehetséges költségként szerepel:
- fiataloknak nyújtandó kedvezmények és az újabb gyermekvállalást ösztönző lehetséges intézkedések;
- egyes áruk (tűzifa, hal, vadhús, egyéb élelmiszerek) áfájának csökkentésére irányuló kezdeményezések;
- a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program;
- a kormánytisztviselők életpályamodellje,
- és a plusz pénz, amit a költségvetési tárgyalások során a minisztériumok kilobbiznak maguknak.
Az előterjesztés szerint az elmúlt évek tapasztalatai szerint a tárcák több százmilliárd forintos nagyságú extra igénnyel fognak fellépni. A dokumentum egyik táblázatából pedig látszik, hogy a legtöbb minisztérium már most pár tíz- vagy pár százmilliárddal többet szeretne, mint amennyit szánnak nekik.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma például több mint 920 milliárd forinttal több pénzt szeretne kapni, míg a Miniszterelnökség 208 milliárddal, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pedig 327 milliárddal szeretne többet költeni. A minisztériumok és egyéb állami szervek összesen 2064,9 milliárd forinttal nyúlnának tovább, mint ahogy a takarót szabná az NGM.
Megnevezés | 2017. évi törvényi támogatási keretszámok | Kiadott támogatási keretszám | Új támogatási keretszám a kétoldalú tárgyalásokat követően | Többletigény (tárca által jelzett) |
Alkotmányos fejezetek | 245 465,3 | 244 338,1 | 248 561,6 | 50 398,1 |
Országgyűlés | 26 127,9 | 30 676,2 | 31 947,5 | 821,4 |
Közbeszerzési Hatóság | 140,0 | 140,0 | 91,0 | 95,0 |
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság | 642,3 | 642,3 | 1 061,6 | 647,9 |
Egyenlő Bánásmód Hatóság | 383,4 | 333,2 | 322,9 | 0,0 |
Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nemzeti Választási Iroda | 3 720,4 | 3 220,4 | 9 780,9 | 7 800,0 |
Nemzeti Emlékezet Bizottsága | 808,0 | 808,0 | 808,0 | 0 |
Köztársasági Elnökség | 2 313,4 | 2 313,4 | 2 441,9 | 255,0 |
Alkotmánybíróság | 1 827,1 | 1 827,1 | 1 807,9 | 363,2 |
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala | 1 387,7 | 1 387,7 | 1 312,4 | 0 |
Állami Számvevőszék | 9 282,6 | 9 282,6 | 9 297,4 | 0 |
Bíróságok | 96 845,2 | 100 754,0 | 98 161,1 | 27 805,5 |
Magyar Köztársaság Ügyészsége | 43 120,4 | 44 938,4 | 43 165,5 | 1 371,3 |
Igazságügyi Minisztérium | 9 651,9 | 8 599,9 | 8 564,0 | 282,0 |
Miniszterelnökség | 432 090,2 | 463 330,0 | 439 880,8 | 208 197,8 |
Kormányzati Ellenőrzési Hivatal | 1 006,9 | 1 006,9 | 1 013,7 | 57,5 |
Földművelésügyi Minisztérium | 191 262,3 | 174 007,1 | 177 327,2 | 34 017,7 |
Honvédelmi Minisztérium | 320 775,3 | 390 971,0 | 387 824,0 | 28 100,0 |
Belügyminisztérium | 664 979,5 | 729 582,6 | 766 721,9 | 158 017,1 |
Nemzetgazdasági Minisztérium | 239 056,0 | 272 100,9 | 304 582,1 | 73 338,3 |
Nemzeti Adó és Vámhivatal | 143 100,8 | 161 653,9 | 173 902,5 | 113 682,0 |
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium | 855 276,9 | 915 904,6 | 923 031,7 | 327 232,5 |
Külgazdasági és Külügyminisztérium | 144 228,9 | 151 548,2 | 188 324,9 | 120 892,7 |
Emberi Erőforrások Minisztériuma | 1 611 271,5 | 1 594 204,6 | 1 643 172,6 | 921 999,3 |
Miniszterelnöki Kabinetiroda | 22 007,1 | 16 410,3 | 16 860,6 | 6 987,0 |
Gazdasági Versenyhivatal | 2 292,1 | 2 292,1 | 2 334,7 | 373,6 |
Központi Statisztikai Hivatal | 9 947,8 | 9 188,5 | 9 760,4 | 679,0 |
Magyar Tudományos Akadémia | 46 002,3 | 39 754,8 | 40 116,0 | 6 406,2 |
Művészeti Akadémia | 10 572,5 | 5 967,9 | 5 912,8 | 4 459,0 |
Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal | 5 932,1 | 4 484,9 | 7 710,4 | 3 287,6 |
Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezet | 124 000,0 | 0 | 17 804,0 | |
A Nemzeti Földalappal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezet | 12 000,0 | 0 | 0 | |
Mindösszesen* | 4 896 052,5 | 5 273 331,5 | 5 297 238,4 | 2 064 972,6 |
*Uniós fejlesztések fejezet nélkül |
Valahol éppen ezért muszáj lesz spórolni. Az NGM össze is szedett pár dolgot, amivel szerintük csökkenteni lehetne a hiányt:
- a beruházások 15 százalékos csökkentésével (150 milliárd forint);
- gazdaságfehérítő intézkedésekkel (e-számla); (70 milliárd forint);
- a minisztériumoknak szánt összegek 1 százalékos csökkentésével (46 milliárd forint);
- 203 milliárd forintos költségvetési tartalék csökkentésével (30 milliárd forint);
- az állami és egyházi dolgozók bérkompenzációjának kivezetésével (20 milliárd forint);
- vagyonértékesítéssel, például állami erdők egy részének privatizációjával (10-30 milliárd forint);
- és a Nemzeti Eszközkezelő program ütemezésének csúsztatásával (8 milliárd forint).
ami még mindig nem elég ahhoz, hogy a kormány teljesítse azt a hiánycélt, amit a konvergenciaprogramban ígért, de kikerülnének a veszélyzónából. A költségvetési előterjesztésről a dokumentum szerint április 5-én, vagyis múlt szerdán tárgyalt a kormány, egy nappal korábban pedig a Gazdasági Kabinet, vagy legalábbis akkor kellett volna, a dokumentum ugyanis még valamikor márciusban született.
A költségvetési törvényjavaslat normaszövegéről április 6-án a közigazgatási államtitkári értekezlet tárgyalt, most a Költségvetési Tanácshoz kerül az anyag. Ezek után még tárgyalja egyszer a Gazdasági Kabinet és a kormány, majd április 26-án vagy május 2-án nyújtják be a költségvetési javaslatot a parlamentnek.
Reagált az NGM
Cikkünk megjelenése után egy közleményt adott ki a Nemzetgazdasági Minisztérium, amely szerint "félrevezető információkat" közöltünk a minisztérium dokumentuma alapján. A közleményben az áll, hogy "a kormány a folytatódó gazdasági növekedés mellett a bevételek növekedésével kalkulál, így minden tervezett kormányzati intézkedés fedezete biztosított lesz."
A minisztérium azt írja, hogy az általunk nyilvánosságra hozott dokumentum már csak a fentiek miatt sem tekinthető a kormány hivatalos álláspontjának. Persze, ahogy írtuk, magában a dokumentumban sem áll más, minthogy a bevételek növekedésével számol az NGM, csak emellett a kiadások is nőnek, így a hiány is nő. Arról, hogy mekkora hiánnyal számol 2018-ra az NGM, a közleményben nincs szó.
A Minisztériumot megkértük, fejtsék ki, szerintük cikkünkben melyik a "téves" vagy "félrevezető" információ, amit cáfolnának, közleményükben ugyanis ezt elfelejtették megtenni. Amint válaszolnak, közöljük.