Business Talks '24
Üzleti konferencia
„Hát, kinek mi olcsó. A tesztert meg nem fújhatja meg, mi azt nem ingyen kapjuk” – válaszolta az egyik pesti aluljáró parfümériájának eladója. A kérdés az volt – miközben naiv álvásárlóként a Dior és Givenchy parfümjeiket szagolgattam –, hogy miért ilyen olcsó náluk a márkás parfüm. A hivatalos parfümboltban a Dior Fahrenheit ötven milliliteres kiszerelésben tizenhatezer forint, az aluljáróban tizenegyezer. A Givenchy Organza 30 ml-es üvegben a hivatalos kiskereskedőnél szintén tizenhatezer forintba kerül, az árusnál ugyanez csak hétezer forint.
„Ha valaki hamisítani akar egy bármilyen márkás parfümöt, akkor elmegy egy kisebb közel-keleti parfümgyárba, megmondja, hogy melyiket szeretné hamisítani, ők két perc alatt kikeresik ezt a típust a receptúra-gyűjteményükből, és legyártják többnyire szintetikus anyagokból és olcsóbb természetes anyagokból” – mondta Zólyomi Zsolt parfümszakértő, a Zólyomi Parfüm Kft. és a Le Parfum parfümériák tuljadonos-ügyvezetője. Az eredeti receptúra lekkoppintása egyébként sok kísérletezés és analitikai vizsgálat eredménye.
Az átlagfogyasztó által ismert márkás parfüm előállítási költsége körülbelül három euró, a többi az imázs, a marketing és a presztízs. Egy csúcsparfüm előállítása ennél nagyságrendekkel többe kerül a drága természetes alapanyagok miatt, mondta Zólyomi Zsolt.
„A közel-, de inkább a távol-keleten – Kínában, Malajziában, Vietnamban – hatalmas maffia szerveződött a parfümhamisításra. Csúcstechnológiával felszerelt nem hivatalos parfümgyáraikban az eredeti parfüm megjelenése után egy-két héttel kész a hamisítvány, csak olcsóbb és rosszabb minőségű összetevőkből” – mondta Kiss Kolos, a luxusparfümöket és -kozmetikumokat forgalmazó Primőr Kozmetikai Kft. kereskedelmi igazgatója is.
A hamisítvány azért nem lesz teljesen olyan, mint az eredeti, mert a hamisítóknak nem mindig sikerül beszerezniük minden összetevőt. Ennek elsősorban gazdasági okai vannak, hiszen a hamisítók igyekeznek mindent a lehető legolcsóbban beszerezni, és ha egy összetevőhöz csak nagyon drágán jutnának hozzá, akkor inkább kihagyják, vagy helyettesítik az ahhoz legközelebb álló olcsó anyaggal, mondta dr.Balla József vegyészmérnök, a B&B Analitika Kft. igazgatója.
„Mindig van néhány fő összetevő, és ehhez jön több kísérő komponens. Mind ismert vegyület, így egy parfüm összetevőit a megfelelő technológiával pontosan meg lehet határozni, és a lehető legpontosabban meg lehet állapítani, hogy melyik összetevőből mennyit tartalmaz.”
Egy parfüm általában ötven–százötven vegyületből áll, ezek egykor többségében növényi és állati eredetű illóolajok voltak, ma már csak az olyan csúcskategóriás parfümök tartalmaznak legalább nagyobb részben természetes anyagokat, mint a Chanel, a Hermes vagy a kis parfüm-manufaktúrákban készült illatok.
Hamisítványokkal nemcsak a piacokon, hanem az utcai árusoknál is találkozhatunk. Ezeknek olyan profi a csomagolásuk, hogy egy igazán szakavatott szemnek tűnik csak fel, hogy nem eredeti. „Foglaltunk már le hamis termékeket a Váci utcában is, ahol szinte az eredeti luxustermékek árán adták a hamisítványokat. Tehát az eladás helye határozza meg a termék árát, de itt nincs egyenes ár-érték arányosság” – mondták el a VPOP sajtóosztályán.
A globális parfümpiac értékét negyven–ötvenmilliárd dollárra becsülik, és piaci pletykák szerint a hamis parfümök globális piaca is ugyanekkora lehet. „Csak a presztízsparfümök magyarországi piaca hat–nyolcmilliárd forint (negyvenmillió dollár) évente. A feketepiac ennek körülbelül harminc–harmincöt százaléka” – mondta Kiss Kolos.
A VPOP 2009-ben öszesen 3,26 milliárd forint értékben foglalt le hamis termékeket, de arról nincsenek adataik, hogy a lefoglalt illegális termékekből mennyi volt a parfüm. „Ebben az évben már volt egy kiemelkedő felderítés. Január 16-án egy közúti ellenőrzésen egy németországba tartó kamionon 19 374 darab (többnyire 100 ml-es kiszerelésű), különféle hamis márkajelzéssel ellátott parfümöt foglaltunk le háromszázharmincmillió forint értékben" – közölték a hatóság sajtóosztályán.
De a hamisítás csak az egyik ok, ami miatt olcsóbban találunk márkás parfümöt a kínai piacon. A másik lehetőség, hogy eredeti tesztert vásárolunk, ami feketekereskedelemben érkezett, mondta Zólyomi Zsolt. A parfümszakértő szerint a teszterek bármilyen kiszerelésben létezhetnek, Kiss Kolos szerint viszont a teszterek általában csak nagy, 100 ml-es kiszerelésben érkeznek, és a dobozuk is más, de ez nem szokta zavarni a márkás parfümöket aluljáróban vásárló ügyfeleket.
A kereskedelmi igazgató azt is elmondta, hogy az aluljárókban megvásárolt parfümök fele-fele arányban lehetnek professzionálisan hamisított és eredeti termékek.
Az eredeti parfümök úgy kerülhetnek az illegális kereskedelembe, hogy a forgalmazó cég, amelyikkel az adott gyártó szerződést köt, szürke vagy fekete csatornákon értékesíti külföldön a parfümök egy részét. Ami természetesen szerződésszegés. Ha erre a gyártó rájön, szerződést bont a forgalmazóval, mivel a márkák mindig kikötik, hogy milyen kiskereskedelmi cégek árulhatják az illatszereiket. (A nem hamisított parfümöknél a lényegesen kisebb működési költséggel működő aluljárós vagy piaci árusok kisebb haszonkulcsot raknak a termékre.)
Minderről szerettük volna megkérdezni a német parfüm-kiskereskedő, a Douglas Holding magyarországi cégének kereskedelmi igazgatóját, illetve a világon a legtöbb üzlettel rendelkező Marionnaud Parfumeries kiskereskedelmi lánc magyarországi ügyvezetőjét, de hiába hívtuk őket öt napon át, hiába küldtük át a kérdéseinket többször is emailben, nem lehetett őket elérni. A Gucci milánói központjában kérdéseinkre pedig azt a választ kaptuk: „Ebben a témában nem nyilatkozunk.”
„Minden egyes parfümnek van egy rejtett kódja. Vagyis amelyik országba először kiszállítja a forgalmazó, annak az országnak a kódját beleütik a parfümök dobozába. Így meg lehet tudni, hogy a feketepiacon árult márkás parfümök honnan érkeztek. Persze ha a kínai piacon lefoglalt parfümök dobozán egy uniós ország kódja van, akkor a VPOP nem tud mit tenni, az Unióban szabad a termékek áramlása – kivéve, ha az adott szállítmányhoz tartozó számla nincs teljesen rendben. A legtöbb esetben persze ez a helyzet” – mondta Kiss Kolos.
Ha a fekete csatornán értékesített parfümök az unióban készültek, akkor az egész európai közösség területén akadálytalanul, határok nélkül tud eljutni egyik pontból a másikba, a közös vámterületen nincs vámellenőrzés, a schengeni országok között határrendészeti ellenőrzés sincs, csak a vámhatóságok mobil ellenőrző csoportjai jelentenek veszélyt a szállítmányra, mondták a VPOP sajtóosztályán is.
A VPOP rendszeresen hajt végre ellenőrzéseket az ismert árusítóhelyeken, ahol rendszeresen foglalnak le illegális forrásból származó kozmetikai termékeket, köztük parfümöket is, de nincs mindenre kapacitásuk.
De nemcsak a hatóságok, hanem a gyártók és a forgalmazók is folyamatosan harcolnak a feketekereskedelem ellen. A nyilvánvaló presztízsveszteségen túl a parfümhamisítás óriási károkat okoz a márkáknak és a forgalmazóknak is, mondta Kiss Kolos. „Folyamatosan teszünk a hamisítás és az illegális kereskedelem ellen, akárcsak a gyártók, akik az illegális márkahasználatért feljelentik a hamisítókat. De nagyon nehéz eredményeket elérni. Több évbe telt az is, míg a ruházati és egyéb termékek forgalmazóival együtt ki tudtuk harcolni, hogy felszámolják a józsefvárosi piacot.”
Kiss Kolos elmondása szerint a forgalmazók két dolgot tehetnek. Egyrészt feljelenthetik az adott kiskereskedőt, aki hamisított árut tart, vagy fekete csatornán szerzi be a portékát, másrészt kimennek a piacra, mintát vásárolnak a parfümökből, és elküldik a gyártónak, aki aztán a kódból megállapítja, hogy melyik országban lévő forgalmazó partnere volt az, amelyik fekete csatornán is értékesített. Ahhoz azonban, hogy világszinten felszámolják a hamisított parfümök gyártását és kereskedelmét, nemzetközi kormányzati intézkedésekre lenne szükség.
Business Talks '24
Üzleti konferencia