Az Agnelli-család újragondolja a FIAT stratégiáját
A Giovanni Agnelli and C. elnevezésű betéti társaság a dinasztia pénzeskasszája, amelynek tőkéjét 250 millió euróval készülnek emelni. E társaságban 30,1 százalékot tart kezében a most elhunyt Giovanni Agnelli örököseinek a csoportja, de nem tudni, hogy a többiek (testvérek, unokák sógorok, a családfa különböző "leágazásai") is hajlandóak-e betenni a maguk részarányos összegét.
Lehet, hogy a holding vezető tisztségének várományosa, Umberto Agnelli (Giovanni testvére) növelni fogja jelenlegi, 9,3 százalékos részesedését.
A részben más forrásokból is beszerzendő friss tőkének át kell áramlania a betéti társaság által száz százalékban birtokolt IFI cégbe, amely viszont az IFIL-nek a tulajdonosa 53,7 százalékban. E két pénzügyi vállalat összesen 30,3 százalékkal rendelkezik a FIAT holdingban.
A számítások szerint az autógyártó kolosszus talpra állításához legalább 3 milliárd eurós tőkeemelést kellene végrehajtani a FIAT-nál, ami azt jelenti, hogy az Ifi-re és az Ifil-re összesen egymilliárd eurós teher hárulna. Az autógyártás fellendítéséhez azonban sokak szerint legalább ötmilliárd euró szükséges, de van, aki 6-8 milliárdról is beszél.
Továbbra is napirenden van a FIAT Auto, Alfa Romeo és Lancia leválasztásának, feltőkésítésének a lehetősége. Az Agnelli-család mindenesetre szeretné továbbvinni az elhunyt tiszteletbeli elnök által szorgalmazott, "házon belüli" átalakítási tervet, kevésbé hajlik a külső partnerek bevonására.
Így várhatóan nemet mondanak majd Roberto Colaninno (a Telecom Italia volt elnöke) tervére, amely továbbra is kész lenne saját zsebből befektetni egymilliárd eurót, de a legfőbb vezetői tisztséget is magának követelné.
Ugyancsak hűvös fogadtatásra talál Emilio Gnutti bresciai üzletember ajánlata. Kész lenne belépni a FIAT tőkéjébe a 180 részvényest tömörítő vállalatán keresztül (a Berlusconi tulajdonában lévő Fininvestnek is van benne részesedése). Éppen a napokban jelent meg a színen Silvio Tarchini svájci vállalkozó, aki ugyancsak hajlandó lenne tőkével erősíteni a FIAT-ot.
Várhatóan újra kell tárgyalni a General Motors-szal 2000-ben kötött megállapodást. A tengerentúli óriás 20 százalékkal van jelen a Fiat Autóban, a szerződés értelmében 2004-ben meg kell vásárolnia a fennmaradó 80 százalékot, ha a FIAT azt el akarná adni.
Az Il Messaggero hétfői száma tudni véli: a Detroit-i cég ajánlatot terjesztett elő, eszerint a FIAT egymilliárd dollárt kapna cserébe, ha beleegyezik e megállapodás eltörlésébe. Ha a torinói cég elfogadná ezt a megoldást, a GM hajlandó lenne maga is részt venni - részesedésének arányában - a tőkeemelésben.