A japán autógyárak inkább külföldön termelnek

Napi Online
2003.07.29. 09:45
Az első félévben mind az öt nagy japán autógyár fokozta termelését, a növekedés azonban főként a külföldi gyártásban jelentkezett. Tovább erősödött az a tendencia, hogy a vállalatok egyre inkább az értékesítés helyén termelnek, amihez az otthoni kereslet gyengélkedése is hozzájárul. A trend folytatódni fog, mert a japán autógyárak rangsorát vezető Toyota 2006-ig több mint harminc százalékkal bővíti észak-amerikai kapacitását, a második helyen álló Honda pedig meg akarja kétszerezni a kisteherautók gyártását alabamai üzemében.

Akadnak persze kivételek is. A harmadik legnagyobb Nissan tizenegy százalékkal növelte termelését Japánban, míg külföldön csak 3,1 százalékkal. Előfordul az is, hogy a japán autógyárak külföldön termelnek hazai piacra, így jobban ki tudják használják globális gyártóközpontjaikat. Legutóbb a Toyota kezdte el otthon értékesíteni a Nagy-Britanniában gyártott Avensist. Az első félévben a külföldi gyártást az ötök legkisebbje, a Mazda bővítette a legnagyobb mértékben, közel ötven százalékkal. A leggyengébben a Mitsubishi szerepelt, amelynek hazai gyártása másfél százalékkal csökkent, a külföldi pedig négy százalékkal nőtt.