Megmarad a varsói Daewoo-FSO autógyár

Napi Online
2003.10.01. 09:10
Elbocsátások árán, illetve tőkeemelés révén megmenekül a csődtől a varsói Daewoo-FSO Motor Polska autógyár. A részvényesek közgyűlése úgy döntött, hogy a 4 milliárd zloty (1 milliárd dollár) adósságteher súlya alatt süllyedő üzem 3000 alkalmazottjából 1480-at elbocsátanak - tudósított a lengyel Rzeczpospolita. Emellett 2,258 milliárd zlotys alaptőke-emelést hajtanak végre új részvények kibocsátásával, amelyeket az üzem dél-koreai tulajdonosa, a Daewoo Motor kap meg, legnagyobb hitelezőként. (A cég 90 százalékban a Daewoo, 10 százalékban a lengyel állam tulajdonában van.) A dél-koreai csoport ellen korábban csődeljárás indult, de a lengyel leányvállalatot kivonták ennek hatálya alól. A vállalat egykor piacvezető volt Lengyelországban, miután a Daewoo beruházásainak köszönhetően újjászületett az egykori nagy Polski FIAT-ok és a Polonezek gyára, de az anyavállalat gondjai, valamint a FIAT és a General Motors üzemei által támasztott verseny nyomán hátrébb szorult. A kormány várhatóan nem hajtja be a cégen azt a 250 millió zlotys adókedvezményt, amelyet vissza kellene fizetnie, mert elmaradtak a vállalt beruházások. Mindez azonban nem biztosítja a gyár jövőjét, vagyis tovább keresnek egy stratégiai befektetőt. Eddig a brit MG Rover jelentkezett, amely 25 százalékos részvénypakett fejében a BBC szerint 250 millió dolláros befektetést vállalna, s egy ideig folytatná a Daewoo modellek gyártását, majd fokozatosan állna át ötfajta Rover készítésére.