Nyereséges az Airbus gyártója

MTI
2004.03.08. 11:47
Az európai EADS, a világ második legnagyobb repülési, védelmi és űripari társasága tavaly 152 millió eurós adózott eredményt ért el a 2002-es 299 millió eurós veszteség után.

A tavalyi eredményt a védelmi részleg negyven százalékos teljesítménynövekedése és a nyolcvan százalékban birtokolt Airbus repülőgépgyár jó negyedik negyedéve javította, és kevesebb volt az egyszeri tétel is, amelyek 2002-ben 936 millió euróval terhelték meg a nyereséget.

Az adózott eredmény, arculatérték-leírás és egyszeri tételek nélkül, tíz százalékkal 769 millió euróra nőtt 696 millióról. A bevétel 30,1 milliárd euró volt, annyi, mint 2002-ben. Tavaly az új megrendelések 61,2 milliárd eurót tettek ki, kétszer annyit, mint 2002-ben.

A francia-német-spanyol konzorciumból 2000-ben részvénytársasággá alakított EADS kutatási fejlesztési kiadásai tavaly 2,2 milliárd euróra nőttek a 2002-es 2,1 milliárdról. A pénz felét az A380-asra, az Airbus 2006-tól szállítandó, 555 férőhelyes óriásgépére költötték.

Az idén közel háromszáz Airbus-repülőgép szállítását tervezik. Az üzemi eredményhez közel kilencven százalékkal hozzájáruló Airbus tavaly 305 repülőgépet adott át a megrendelőknek - a 2002-es 303 után -, első ízben több polgári repülőgépet tehát, mint a fő vetélytárs, az amerikai Boeing. Az Airbus-gépeknek több mint az egyharmadát az utolsó negyedévben adták át.

A Boeing az elmúlt évben csak 281 repülőgépet adott át megrendelőinek, 2002-ben még százzal többet. A Boeing katonai részlegével együtt változatlanul a világ legnagyobb repülőipari vállalata. A tavalyi volt a legkisebb szállítás 1996 óta, amikor 271 gépet adott el. 1999-ben, amikor a légitársaságok még szerfelett nyereségesek voltak, a Boeing 620 gépet szállított ki.

A Boeing értékesítése tavaly 50,5 milliárd dollár volt, 7 százalékkal kevesebb, mint 2002-ben. Az idei évre 52 milliárd dollárt vár, 2005-ben pedig 55-57 milliárd dollárt.