Szerbia liberalizálja a benzinimportot

MTI
2004.05.17. 16:09
A szerb kormány liberalizálni kívánja az üzemanyag behozatalát is, miután tavaly májusban szabaddá tette az olajexportot. Az energiaipari minisztériumban az utolsó simításokat végzik az új energiaipari törvényen, s a belgrádi B92 rádió úgy értesült, hogy a jogszabály felülírja majd a jelenleg is hatályos kormányrendeletet, engedélyezni fogja bizonyos feltételek mellett a benzin behozatalát is. Csak azok a cégek kapnak engedélyt az üzemanyag behozatalára, amelyeknek már van benzinkútjuk az ország területén. Slobodan Sokolovic minisztériumi államtitkár szerint nemcsak az adott vállalat már kiépített infrastruktúráját fogják nézni, hanem figyelembe veszik a cégek "befektetési ciklusát" is.

A szerbiai kereskedelmi kamarában máris üdvözlik a minisztériumi szándékot, mondván, hogy az új törvény kihívások elé állítja az olajcégeket és árversenyre kényszeríti őket. Szinte biztosra vehető, hogy az idei év második felétől hozzájutnak az engedélyhez a szerbiai piacon megtelepedett nagycégek, elsősorban az orosz Lukoil, az osztrák OMV, a görög Hellenic Petroleum, a multinacionális hálózattal rendelkező Avia, illetve engedélyt kap a szerbiai Nafta is. Az üzemanyag behozatala korábban az egyik legjövedelmezőbb üzletág volt Szerbiában, bármely cég importálhatott benzint, amelynek volt külkereskedelmi tevékenységre szóló engedélye. A benzincsempészet megfékezése érdekében a kormány 2001-ben rendelettel tiltotta meg az olajszármazékok behozatalát, és csak a nyersolajimportot engedélyezte, azt is kizárólag a legnagyobb szerbiai olajvállalatnak, NIS-nek.

A kormányrendelet módosítására a Beopetrol privatizációjának szándéka kényszerítette rá a kormányt. A szerb kormány tavaly május 1-től már liberalizálta az olajimportot: azóta az országban megtelepedett olajipari cégek szabadon hozhattak be nyersolajat, és egyforma feltételekkel, fix áron doglozhatták fel a nyersanyagot a NIS két olajfinomítójában (a befolyó pénzt javarészt a NIS korszerűsítésére fordították). Néhány nappal a kormányrendelet hatályba lépése előtt, 2003. április 22-én írták ki a Beopetrol privatizációs pályázatát, és a pályázatot augusztusban az orosz Lukoil nyerte meg, lekörözve a magyar Mol Rt-t. Az olajszármazékok importjának liberalizálása piaci versenyre kényszeríti majd a NIS-t is, amelynek üzemanyaga - minőség tekintetében - állítólag még mindig hagy kivánnivalót maga után. A NIS privatizációját régóta rebesgetik kormánykörökben, és köztudottan a Mol Rt. is érdeklődik a legnagyobb szerbiai vállalat iránt.