Szerbia liberalizálja a benzinimportot
A szerbiai kereskedelmi kamarában máris üdvözlik a minisztériumi szándékot, mondván, hogy az új törvény kihívások elé állítja az olajcégeket és árversenyre kényszeríti őket. Szinte biztosra vehető, hogy az idei év második felétől hozzájutnak az engedélyhez a szerbiai piacon megtelepedett nagycégek, elsősorban az orosz Lukoil, az osztrák OMV, a görög Hellenic Petroleum, a multinacionális hálózattal rendelkező Avia, illetve engedélyt kap a szerbiai Nafta is. Az üzemanyag behozatala korábban az egyik legjövedelmezőbb üzletág volt Szerbiában, bármely cég importálhatott benzint, amelynek volt külkereskedelmi tevékenységre szóló engedélye. A benzincsempészet megfékezése érdekében a kormány 2001-ben rendelettel tiltotta meg az olajszármazékok behozatalát, és csak a nyersolajimportot engedélyezte, azt is kizárólag a legnagyobb szerbiai olajvállalatnak, NIS-nek.
A kormányrendelet módosítására a Beopetrol privatizációjának szándéka kényszerítette rá a kormányt. A szerb kormány tavaly május 1-től már liberalizálta az olajimportot: azóta az országban megtelepedett olajipari cégek szabadon hozhattak be nyersolajat, és egyforma feltételekkel, fix áron doglozhatták fel a nyersanyagot a NIS két olajfinomítójában (a befolyó pénzt javarészt a NIS korszerűsítésére fordították). Néhány nappal a kormányrendelet hatályba lépése előtt, 2003. április 22-én írták ki a Beopetrol privatizációs pályázatát, és a pályázatot augusztusban az orosz Lukoil nyerte meg, lekörözve a magyar Mol Rt-t. Az olajszármazékok importjának liberalizálása piaci versenyre kényszeríti majd a NIS-t is, amelynek üzemanyaga - minőség tekintetében - állítólag még mindig hagy kivánnivalót maga után. A NIS privatizációját régóta rebesgetik kormánykörökben, és köztudottan a Mol Rt. is érdeklődik a legnagyobb szerbiai vállalat iránt.