Nem lesz Mol-PKN Orlen fúzió?

Napi Gazdaság
2005.02.04. 11:49
A PKN Orlen lengyel olajtársaság stratégiaváltást hirdetett, amelynek lényege, hogy a cég először saját hatékonyságának javítására és a lengyel piacon való terjeszkedésre koncentrál.

A vezető lengyel olajtársaság, a PKN Orlen tegnap nyilvánosságra hozta az új cégvezetés középtávú stratégiáját, amely annyi fenntartást fogalmazott meg a Mollal, illetve az osztrák OMV-vel tervezett esetleges fúzióval kapcsolatban, ami gyakorlatilag egyet jelent ezek elvetésével.

Mint a Rzeczpospolita című tekintélyes varsói lap közölte, Igor Chalupec, a PKN Orlen elnöke kijelentette, hogy elsősorban a hazai privatizációban, a Lotos csoport és a PGNiG gázmonopólium megszerzésében látják a fejlődési lehetőséget. A Lotosba való befektetés sokkal érdekesebb, mint a Molba - hangsúlyozta. A PKN Orlen igazgatótanácsának közleménye szerint a 2009 végéig tartó időszakban céljuk az EBITDA 6 milliárd zloty (1,95 milliárd dollár) fölé emelése, miközben beruházásra évente 1,7 milliárd zlotyt szánnak. Csökkenteni akarják - a már folyamatban levő programon túlmenően - a költségeket, növelni a hatékonyságot és a társaság értékét.

A hazai piacra és a meglévő erőforrásokra koncentráló, a térségi ambíciókról egyelőre lemondó stratégia bejelentésére a piac azonnal 1,3 százalékos árfolyam-emelkedéssel reagált, ami összesen 5,5 milliárd dollárra emelte a cég piaci kapitalizációját. A Reuters közleménye szerint a 33 százalékban állami tulajdonban levő vállalat eladja németországi kúthálózatát, amennyiben nem sikerül németországi piaci részesedését a jelenlegi 2 százalék környékéről 10 százalékra emelnie. A cég viszont stratégiai fontosságot tulajdonít a cseh Unipetrol integrálásának, bár az akvizíciót még jóvá kell hagynia az Európai Bizottságnak is.