Milliárdos költség az elveszett csomag

MTI
2005.02.22. 11:55
A világ légitársaságai évente 1,6 milliárd dollárt költenek a rosszul kezelt, és ezért rendeltetési helyükre nem vagy pedig késve érkező poggyászokra. A poggyászok eltérülésének, lemaradásának fő oka, hogy sok az utas és szigorúbb a biztonság - állítja a genfi székhelyű SITA cég, amely számítógépes követési technológiát kínál a repülési ipar számára.

A világon milliárdos nagyságrendben szállított légipoggyász követése óriási kihívás. A SITA becslése szerint a légitársaságoknak átlagosan 87,5 dollárba kerül minden csomag, amely nem vagy nem időben érkezik rendeltetési helyére. Az ilyen csomagok aránya világátlagban mindössze 0,7 százalék, az utasok - és így poggyászaik - számának növekedésével azonban ez már tetemes költség.

Bár a vonalkódos poggyászazonosító címkék sokat javítottak a csomagok kezelésének minőségén, a statisztikák azt mutatják, hogy a szigorúbb biztonsági szűrés növeli a rosszul kezelt csomagok arányát.

A SITA adatai szerint Észak-Amerikában - ahol a 2001. szeptember 11-i merényletek nyomán rendkívül megszigorították a biztonsági intézkedéseket - 2004-ben húsz százalékkal haladta meg az eltérült poggyászok száma a 2003-as szintet.

A SITA poggyászkövető félvezetőlapkát ajánl, amely elektronikus címkeként a drótnélküli hálózatokon keresztül állandóan nyomon követhetővé teszi a csomagot. Az úgynevezett RFID-lapka a biztonságot is növeli, mivel lehetővé teszi a poggyász gyors eltávolítását, ha az utas nem szállt fel a gépre.