Veszteséges a Sony

MTI
2005.07.28. 08:56

A világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai vállalata, a zenekiadóval és amerikai filmstúdiókkal is rendelkező japán Sony és csoportja az üzleti éve júniussal zárult első negyedéről 7,3 milliárd jenes adó utáni veszteséget jelentett csütörtökön, az egy évvel korábbi 23,3 milliárdos adózott eredmény helyett.

Az egész évi kilátást 10 milliárd jenre csökkentették csütörtökön az eddig tervezett 80 milliárdról. Az éves üzemi eredmény tervezetét 30 milliárd jenre fogták vissza 160 milliárd jenről, főleg az átszervezések költségei és a tévék és a különféle audioberendezések piaci árcsökkenése miatt. Az üzemi veszteség most 15,3 milliárd jen volt, az egy évvel korábbi 9,8 milliárdos többlet helyett.

A cégnél panaszolták a PlayStation gyenge forgalmát és a nagy versenyt is, amelyet egyebek közt az amerikai Apple Computer támaszt.

A márciussal zárult üzleti évben a Sony 163,8 milliárd jenre növelte az adózott eredményét az előző évi 88,5 milliárd jenről. A mostani üzleti évre csak 80 milliárd jenes adózott eredményre lehet számítani, közölték a Sonynál szerdán.

A film- és a zenekiadó részleg eredményei és a kisebb adóterhek ellensúlyozták az elektronikai részleg veszteségét. Az elemzők szerint elavult gyártmányszerkezetű elektronikai részleg, amely a bevétel kétharmadát adja, 34,3 milliárd jenes üzemi veszteséget szenvedett, a DVD-lejátszók, a tévék és a videokamerák olcsóbbodása miatt. A vállalatnál úgy vélik, hogy az elektronikai részleg ebben a pénzügyi évben is veszteséges lesz, egyvégtében harmadszor.

Az üzemi eredmény tavaly 113,92 milliárd jenre nőtt 98,9 milliárdról, a mostani pénzügyi évben 160 milliárd jenre számítanak ebben a rubrikában a vállalatnál. Az elemzők korábban 109 milliárdot jósoltak az elmúlt pénzügyi évről.

A Sony új elnöke nem bízik a gyors sikerben. Nehéz lesz elérni a tervezett, 10 százalékos üzemieredmény-rátát a 2006/07-es üzleti évben, mondta újságíróknak Tokióban szerdán, megerősítve korábbi borúlátását.

Csubacsi Rjodzsi júniusban vette át a Sony elnöki tisztét, a közgyűlés megerősítése után. A vezetés átszervezése során az amerikai-brit Howard Stringer lett a Sony új vezérigazgatója, az első nem japán ebben a tisztségben.

Januárban a Sony már csökkentette az üzemieredmény-előrejelzését a márciussal véget ért üzleti évére, a korábbi előrejelzéshez képest 31 százalékkal 110 milliárd jenre. Úgy vélik, a három éve zajló, évi 330 milliárd jen megtakarítást célzó költségcsökkentési program nem tud lépést tartani a DVD-lejátszók, a videokamerák és a lapos képernyők árának csökkenésével.

Csubacsi stratégiaváltást is ígért: a cég az erőforrásait a növekedést ígérő termékekre akarja összpontosítani, és csökkenteni akarja a szakadékot a termékek és a fogyasztói igények között.

Kezelni akarja a versenyképesség csökkenését és a termelő folyamat hatékonysági hiányait is. Azt mondta, hogy a lapos képernyős tévék, a mobiltelefonok, a digitális kamerák és a videokamerák tűnnek növekedéssel kecsegtető termékeknek.