A Julius Meinl eladja csehországi üzleteit

MTI
2005.08.02. 11:46
Kivonul Csehországból is az osztrák Julius Meinl élelmiszerbolt-hálózat, és 67 üzletét az év végéig a holland Ahold társaság veszi át. A két üzletlánc megállapodása már csak a cseh versenyhatóság engedélyére vár. Ezzel az Ahold, amely az Albert szupermarketeket és aHypernova hipermarketeket üzemelteti, több mint 300-ra növeli üzletei számát Csehországban. Az üzlet értékét a társaságok nem hozták nyilvánosságra. A becslések szerint az ár 20-40 millió euró lehet.

A Julius Meinl az első nagy nemzetközi élelmiszerlánc, amely a cseh piac elhagyásáról döntött. Herbert Vlasaty, a cég csehországi vezetője ezt az egyre nagyobb konkurenciával magyarázza. - Az óriási, nemzetek feletti üzletláncok megjelenése a piacon azt eredményezte, hogy az élelmiszerek árai az utóbbi években állandóan csökkentek. A kisebb, illetve a Julius Meinlhez hasonló közepes szupermarketláncok esélye a sikerre igencsak korlátozott lett - magyarázta a döntést Vlasaty. Megerősítette, hogy a Julius Meinl fokozatosan leállítja kiskereskedelmi beruházásait Közép-Európában.

A Julius Meinl üzletek megvásárlásával az Ahold lényegesen megerősítette pozícióit a cseh piacon. Az Ahold tavaly a második legnagyobb forgalmú élelmiszer-lánc volt Csehországban 34,6 milliárd koronával. Az első helyet a Makro Cash and Carry foglalta el, 38,2 milliárd koronás forgalommal. A Julius Meinl forgalma tavaly 4,2 milliárd korona volt. Az Aholdnak azonban az utóbbi két évben egyre nagyobb konkurenciát jelent a német Schwarz csoport, amely a Kaufland és a Lidl üzletláncokat üzemelteti.

A Julius Meinl tizenegy évvel ezelőtt lépett a cseh piacra, és az utóbbi években egyre növekvő veszteséget mutat ki. Az utolsó nyilvánosságra hozott adat szerint 2003-ban a cég veszteségei meghaladták a fél milliárd koronát, ami magasabb, mint az alaptöke. A Meinl cég mintegy 1700 embernek adott munkát. Az Ahold azt ígéri, hogy mindnyájukat átveszi, és az üzleteket nem zárja be, hanem tovább működteti.