Jobban megy a Ryanairnek

MTI
2005.08.02. 15:41
Az Európában piacvezető olcsó jegyes légitársaság, az ír Ryanair adózott eredménye 21 százalékkal 69,64 millió eurós rekordra nőtt az üzleti éve júniussal zárult első negyedében az egy évvel korábbi 53,08 millióhoz képest. Az egy részvényre jutó, 0,847 eurós eredmény meghaladta az egy évvel azelőtti 0,699 milliót és az elemzők várta 0,77 eurót is.

Az eredménynövekedést nem kis részben annak tulajdonították, hogy piacot hódítottak el az üzemanyagfeláraikat emelő versenytársaktól.

A forgalom 35 százalékkal 404,64 millió euróra emelkedett 299,59 millióhoz képest. Az átlagos jegyár 3 százalékkal, a többi forrásból származó bevétel 44 százalékkal bővült, jelentették a cégnél kedden. Az utasok száma 30 százalékkal 8,5 millióra nőtt 6,6 millióhoz képest. A kapacitást is éppen 30 százalékkal növelték. Az üzemanyagköltség 109,9 millió euró volt, több mint kétszer nagyobb az egy évvel azelőtti 51,8 milliónál.

Márciusban bizakodva nyilatkoztak a vállalatnál a mostani üzleti év kilátásairól. Most óvatosabban ítélték meg a jövőt, további erős versenyre és még drágább olajra kell számítani, mondták, de mindez költségcsökkentéssel ellensúlyozható, vélték, és hozzátették, hogy az egész üzleti évre változatlanul 35 millió utasra számítanak, 27 százalékkal többre az előző üzleti évinél. Megerősítették a korábbi előrejelzést, hogy ebben az üzleti évben 295 millió eurós adózott eredményt várnak, 10 százalékkal többet az előző évinél. Az átlagos jegyárban legföljebb 1 százalékos drágulásra számítanak az egész pénzügyi évben.

A márciussal zárult, előző üzleti évben a Ryanair adózott eredménye 19 százalékkal, a piaci várakozást is meggyőzően meghaladva 268,9 millió euróra nőtt az előző évi 226,6 millióról. A bevétel 24 százalékkal 1,34 milliárd euróra, az utasok száma 19 százalékkal 27,6 millióra emelkedett.

Az egy utasra jutó bevétel 2 százalékkal nőtt az előző pénzügyi évben, annak ellenére, hogy a szállító kapacitást 16 százalékkal növelték.

Fordulat előtt áll az olcsó légitársaságok piaca. A McKinsey tanácsadó cég legfrissebb elemzése szerint Európában tartósan csak két, vagy három légitársaság fog talpon maradni. A forgalom növekedése sok légicég számára nem biztosítja a nyereséges működést.

Az elemzés szerint az okok között szerepel egyebek között, hogy telített a piac, növekszik a verseny hagyományos, a charter és az olcsó jegyű légitársaságok között. Jelentősek a repülőgép-megrendelések, ami fölösleges kapacitások kialakulásához vezet.

A legnagyobbak távlatilag akár ingyen is szállíthatják az utasokat, akkor is bizonyára nagyszerűen megélnek az utazási irodáktól, szállodáktól, üdülőhelyektől kapott jutalékból, a kisebb cégek azonban esetleg elvéreznek ebben a küzdelemben.

A McKinsey szakértői szerint elmúltak azok az idők, amikor a diszkont légitársaságok szinte korlátlanul terjeszkedhettek. A jövőben egyre nehezebb lesz új utasokat toborozni, és csökkenni fog a társaságok jövedelmezősége.