Miklós
-7 °C
2 °C

A vasúti áruszállítás célja a piacfejlesztés

MTI
2005.11.07. 16:11
A szervezés alatt álló Magyar Vasúti Hivatal egyik legfontosabb célja, hogy a stagnáló vasúti áruszállítási piac fejlesztési lehetőségeit megteremtse - hangoztatta Antal Dániel, a vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón.

Közölte: a vasúti áruszállítás éves árbevétele 90 milliárd forint körül mozog. Ebből 90 százalékot a MÁV, mintegy 10 százalékot a GySEV teljesít, 1 százalék alatti volument pedig más magán vasúttársaságok. "Szeretnénk ha Magyarországon is dinamikusabban fejlődne a vasúti áruszállítás, hasonlóan Európa több országához" - mondta a miniszteri biztos.

A szakember szerint megfelelő jogszabályi környezet szükséges ahhoz, hogy a vasúti áruszállítási piac fejlődhessen. Ezért több elemet is meg kell változtatni a jelenlegi jogi környezetben. Példaként említette a miniszteri biztos a különböző tarifák egyszerűsítését, valamint a jogviták rendezési helyének konkrét meghatározását.

Növelni tervezik a tranzitszállításokat is a magyar vasúthálózaton, mivel ezektől jelentős bevétel várható. Az európai uniós csatlakozás után a nemzetközi szállítási forgalom Magyarországon súlyozottan 24,6 százalékkal növekedett. Ebből a közúti áruszállítás 49,4, a vízi pedig 21,9 százalékkal részesedett. Ugyanakkor a vasúti áruszállítás teljesítménye e piaci szegmensben alig valamivel 2 százalékot meghaladóan emelkedett.

A változás érdekében át kell tekinteni a hazai ipari parkokhoz, illetve nagyobb vállalkozásokhoz csatlakozó vasúti vonalak helyzetét, főként a rendezetlen iparvágányok sorsát. A legtöbb ipari park ugyanis megközelíthető vasúton, ám ezt a lehetőséget csak nagyon kevés vállalkozás használja ki jelenleg.

A záhonyi átrakókörzet helyzetén is javítani kívánnak, hogy versenyképes lehessen a szlovák, az ukrán, illetve a lengyel átrakóterminálokkal. A szállítási teljesítmény növelése érdekében áttekintik a vasút engedélyezési eljárást is. Új engedélyek kiadására is sor kerülhet a helyi érdekű vasutak, a gazdasági kisvasutak és az elővárosi vasutak tekintetében.

Az MTI kérdésére válaszolva Antal Dániel elismerte, hogy a MÁV és a GySEV áruszállítási kapacitása jelenleg már nem növelhető, így a szakember szerint más vállalkozóknak kellene lehetőséget adni a többlet szállítási igények kielégítésére. A magyar vasúti infrastruktúra ugyanis erre lehetőséget adna.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!