Tengeri sztrádákra terelik az európai teherforgalmat?

euractiv.hu
2006.01.24. 11:42
Először tartanak kedden miniszteri szintű konferenciát a tervezett "tengeri sztrádák" kiépítésének előkészületeiről. A beruházási program jóvoltából az európai közúti szállítást tehermentesítenék, a tengervizekre terelve a szállítási forgalom egy részét. A szlovéniai Ljubljanában sorra kerülő tanácskozásra az iparág mintegy száz képviselőjét várják. A találkozó házigazdája Jacques Barrot, az Európai Bizottság közlekedési ügyekért felelős alelnöke, valamint Janez Bozic, szlovén közlekedési miniszter. A tervek szerint az európai szállítási hálózat részét alkotó tengeri útvonalak szerepét a jövőben jelentősen növelik.

"A versenyképesség megőrzése érdekében az európai iparnak hatékony és megbízható szállítási rendszerre van szüksége. A teherszállítás tengeri sztrádán való lebonyolításával csökken a közúti szállítás környezetszennyező hatása és a közutak túlterhelése. A tengeri sztrádák megfelelően alkalmas és viszonylag kis költségű megoldást jelenthetnek" - foglalta össze a kezdeményezés lényegét Jacques Barrot. A tengeri sztrádák rendszere új fogalmat jelent, a hálózat minőségi szolgáltatást kínál, rendszeres és sűrű tengeri kapcsolatot tesz lehetővé a különböző vízi útvonalak között, s természetesen elégséges kapacitású, nagyon jó közúti csatlakozásokkal rendelkező kikötőket is magában foglal. A tengeri sztrádák révén a szállítók megkerülhetik például az Alpokat vagy a Pireneusokat, és egyszerűbben közelíthetik meg a periférikus övezeteket. Az érdekeltek első összejövetelén, Ljubljanában az ideális útvonalakról, a projekt kivitelezésének technikai feladatairól tanácskoznak. Az előkészületek során négy tengeri sztráda-útvonalat határoztak meg, ezek szinte az egész EU-t körülfogják: Balti tengeri sztráda, nyugat-európai sztráda, délkelet-európai sztráda és délnyugat-európai sztráda. Becslések szerint 2020-ig az európai közúti teherforgalom 70 százalékkal növekszik, az új tagállamokban akár megkétszereződhet. A tengeri sztrádák életképes alternatívát kínálnak, és sikerrel nyelhetik el a teherforgalom becsült növekedésének egy részét. Az új szállítási rendszer emellett sokkal energiatakarékosabb, környezetkímélőbb, zajtalanabb, és kevesebb szárazföldi területet vesz igénybe.