Bírság a vásárlói kluboknak

2006.02.08. 10:25
A Gazdasági Versenyhivatal vásárlói klubokkal (fogyasztói csoportok) kapcsolatos eljárás során több bírságot is kiszabott. A Promo-Indra Consortio Rt. 5 milliós büntetést kapott, mivel a 2004-2005. év során vásárlói klubokat szervező és működtető tevékenységét fogyasztók megtévesztésére alkalmas módon reklámozta. De Common Based Kft. is a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy vásárlói klubot szervező reklámjaiban nem adott tájékoztatást az általa nyújtott szolgáltatás egyes, a fogyasztói döntések szempontjából lényeges tulajdonságáról. Az utóbbi jogsértő vállalkozást 1 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte. A vásárlói klubok jellemzője, hogy a tagok által havonta befizetett törlesztő részletekből - az adott csoport többi tagja pénzügyi segítsége révén - lehetővé válik a futamidőn belül bizonyos ingó vagy ingatlan dolog tulajdonjogának megszerzése. A fogyasztói csoportokban való vásárlási forma a hagyományos részletre történő vásárlástól eltérő feltételeket teremt, mivel az áruhoz való hozzájutás nem következik be az első részlet megfizetésével egyidejűleg. A szervező által megtartott sorsolásokon és/vagy előtörlesztés vállalása következtében dől el, hogy a csoport résztvevői közül alkalmanként mely tagok számára nyílik meg a vásárlás lehetősége. Ez a szerencseelem a rendszer lényeges pontját képezi, mely nemcsak a sorsolással, hanem az előtörlesztés vállalásának a lehetőségével összefüggésben is megmutatkozik, hiszen az egyes tagok előtt nem ismert és általuk nem befolyásolható a többi csoporttag előtörlesztés-vállalási hajlandósága.