2-3 százalékkal bővül a turizmus idén

MTI
2006.06.23. 12:03
Az Ecostat 2006 első félévi Turizmusbarométerének értéke 38 százalék, mintegy 6 százalékponttal alacsonyabb az előző évi értéknél - közölte Belyó Pál, az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet igazgatója sajtótájékoztatón pénteken Budapesten.

Az intézet 2006 első félévi felmérése szerint a magyarországi turizmus korábbi, a nemzetgazdaság egészével arányos teljesítmény-bővülése mérséklődik. Az Ecostat előrejelzése szerint az ágazat idei fejlődése 2-3 százalék közötti lesz. Az intézet szerint a teljesítmények mérsékeltebb növekedése az éleződő nemzetközi versennyel, az adriai térség politikai-gazdasági konszolidációjával, valamint a csapadékos, hűvös időjárással van összefüggésben. A második félévi és a jövő évi kilátásokra a kormány Új egyensúly programjának keresletszűkítő intézkedései hatnak.

Belyó Pál elmondta: a magyar családok majdnem fele tervez valamilyen utazást a következő hónapokban. Jelentős részük, 60 százalékuk elsősorban belföldi utat választ a forint árfolyamának gyengülése miatt. A 3 hónapon belül utazást tervezők 10 ezer és 1,5 millió forint közötti összeget szánnak nyaralásra, személyenként átlagosan 170 ezer forintot.

A felmérés szerint a szállodák a következő évben számos fejlesztést terveznek, ami azt jelzi, hogy a beutazó forgalom növekedésére számítanak. A szállodák kétharmada további versenytárs megjelenésével számol. Szintén a verseny fokozódását várják az utazásszervező vállalatok is - mondta Belyó Pál. Szavai szerint, ezen vállalkozók vannak a legnehezebb helyzetben, mivel a forint árfolyamának gyengülése miatt szűkülhet a piacuk, ami a jövedelmezőségüket érzékenyen befolyásolja. Az igazgató megjegyezte: lehet, hogy több az utazási iroda, mint amennyit a keresleti oldal alátámaszt.

A vendéglátóipari vállalatok a következő fél évet "nem látják túl rózsásnak" - mondta Belyó Pál, hozzátéve, hogy ezért kiegészítő, egyéb szolgáltatásokkal igyekeznek megtartani, kiszélesíteni a vendégkört. Az igazgató elmondta: a vendéglátóipari vállalatok egyaránt bíznak a belföldi és a külföldi vendégek számának növekedésében. A felmérés szerint ezen cégek több munkaerőt vesznek fel, mint amennyit elbocsátanak, és tervezik számottevő mértékű munkaerő kölcsönzését is.