Módosult az autópálya-beruházás finanszírozása?

Napi Gazdaság
2001.07.02. 09:05
A kormány hatályon kívül helyezte azt a korábbi határozatát, amelynek értelmében az állam kezességet vállalt volna a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséhez felveendő 60 milliárd forint visszafizetésére - írja a Napi Gazdaság. Az nem ismert, hogy mi késztette erre a kabinetet. Elképzelhető, hogy időközben megváltoztak a beruházással kapcsolatos finanszírozási elképzelések, s a hitelfelvétel lekerült a napirendről. A beruházás finanszírozásáért felelős Magyar Fejlesztési Bank Rt. szóvivője, Tarnóczi László a Napi Gazdaságnak csak annyit mondott, hogy a kormánynak ez a döntése nem befolyásolja az építkezést. A döntés hátterében állhat például, hogy a korábbi elképzelésekkel szemben - amelyek szerint a központi költségvetés mellett hitelből és kötvénykibocsátásból származó pénzekből finanszíroznák a fejlesztést - megváltozott a kormány finanszírozási szándéka, s immár csak központi pénzekből és kötvénykibocsátásból kívánja fedezni a beruházás költségét - írja a pénzügyi napilap. Ezt támaszthatja alá, hogy a kormány korábbi határozatának hatályon kívül helyezése szinte egybe esik az MFB júliusi állami garancia melletti kötvénykibocsátásával, ami várakozáson felülien sikeres volt. A június elején lezárult tranzakció ugyanis 120 milliárd forintot hozott az államnak, az összeg felett az MFB tulajdonosi jogait gyakorló kancelláriaminiszter rendelkezik. Ebből a pénzből a Napi Gazdaság információi szerint egyelőre 20 milliárd forintot különítettek el a Malév Rt.-nek nyújtott hitelre, így még legalább 100 milliárd forint áll rendelkezésre.