A WHO a dohányreklámok szigorítását kéri a kormányoktól
A dohányáruk reklámjának szigorú korlátozására és a dohánygyárak önmérsékletéről szóló ígéretek figyelmen kívül hagyására szólította fel a kormányokat csütörtökön az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO).
Gro Harlem Brundtland, a WHO vezérigazgatója közleményében azt írta: a szervezet eddig semmiféle bizonyítékát nem látta annak, hogy a dohányipar képes az önszabályozásra.
A közlemény szerint a világ három legnagyobb gyártója - a British American Tobacco, a Philip Morris és a Japan Tobacco - nemrégiben olyan kezdeményezésben állapodott meg, amelynek értelmében marketing-tevékenységüket nem irányítják a nemdohányzók, s különösen a fiatalok felé. - E cégek arra kérik a kormányokat, az ENSZ-t és a Világbankot, hogy bízzanak egy olyan "új kezdeményezésben", amely se nem új, se nem hatékony - áll Brundtland közleményében.
A WHO szerint "erőteljes, globális PR-akcióról" van szó, amelynek célja a kormányok eltérítése a dohányreklámok elleni hatékony egyezségek megkötésének szándékától.
A szervezet november 22-én kezdi meg harmadik globális tárgyalási fordulóját a dohányzás visszaszorításáról. A WHO adatai szerint tavaly 4,2 millióan haltak meg dohányzással összefüggő betegségekben az előző évi 4 millió után. A szervezet becslései szerint az évszázad első két évtizedében 150 millióan fognak meghalni a dohányzás miatt, 70 százalékuk a fejlődő világban.