Többet turkálunk minden európainál
További Ingatlan cikkek
Ma tartotta szokásos évindító háttérbeszélgetését a CBRE, ahol az üzleti célú ingatlanok régiós és hazai piaca volt terítéken. A legizgalmasabb és legtöbbünket érintő terület természetesen ezúttal is a kiskereskedelem volt: a plázák, boltok, bevásárlóutcák helyzete és jövője.
Három éven belül nincs új pláza
A kiskereskedelem elég jól teljesített az elmúlt évben, a nem élelmiszer szektorban várhatóan két százalék feletti lesz a növekedés, amire már hosszú évek óta nem volt példa. Ez persze még édes kevés ahhoz, hogy új bevásárlóközpontok épüljenek a fővárosban, amit - ismerve a magyar plázaépítési hagyományokat - alighanem a legkevésbé sem bán az itt élők többsége.
Ennek köszönhetően viszont javulhat a meglevő házak kihasználtsága, és a másodvonalbeli központok pozíciója is. Talán felragyoghat végre a KÖKI Terminál szerencsecsillaga is, mert bár számos ok vezetett a csődjéhez, elég jó helyen van ahhoz, hogy egy új tulajdonos kezében esetleg feltámadjon.
Az említett forgalomnövekedéshez hozzátartozik az az adat is, hogy a magyarországi divátáru-kereskedelem tíz százalékát teszi ki a használt ruhák forgalma. Ez azt jelenti, hogy egész Európában nálunk a legerősebb ez a szegmens. A turkálók előretörése ugyan több minőségi márka ellehetetlenüléséhez vezet az elemzők szerint, ugyanakkor - kényszerből persze, de - jóval környezettudatosabb fogyasztást eredményez.
Összemennek a Media Marktok
Örök kérdés, hogy webáruházak terjedésével több új bolt nyílik-e (kellenek a bemutatótermek, átvevőpontok), vagy épp ellenkezőleg, az otthoni vásárlás miatt fölöslegessé válnak az üzletek.
A folyamat kétirányú, az azonban jól látszik, hogy vannak szegmensek amelyeket nem nagyon érint. Bár a netes lehetőségeket jobban kihasználják a divatáru-kereskedelemben is, itt azonban nincs szó visszaesésről: a személyes vásárlást nem tudja az online háttérbe szorítani.
Más a helyzet az IT-cikkeknél, amelyeket bátrabban rendelünk otthonról. A Media Markt az elkövetkező években több bevásárlóközpontban is csökkenti üzleteinek méretét - 4-5 ezer négyzetméterről háromezer körülire. Ez jelentős fejtörést okoz a házak üzemeltetőinek, hiszen új üzlethelyiségeket kell kialakítaniuk a felszabaduló területeken. Az Euronics eleve kisebb boltokkal működik, az Extreme Digital pedig csak néhány száz négyzetméteresekkel. Ez utóbbi lánc viszont jól bizonyítja, mennyire nem egyirányú a folyamat: forgalmának jelentős része származik e-kereskedelemből, mégis fontosnak tartotta kiépíteni bolthálózatát.
Nagy méretben már amúgy is ritka az új belépő. Egyetlen kivétel talán a SportDirect.com, mely Miskolc és Debrecen után tavaly az Aréna Plázában és Budaörsön nyitott 2000 négyzetméter körüli üzletet, s ha midnen igaz, idén két további bevásárlóközpontban terjeszkedik tovább.
Tülekedés az Andrássyn
Az il Bacio di Stile tavalyi nyitását egyértelmű sikernek ítélték a CBRE elemzői. Még akkor is, ha nem tartják igazán jónak a mintegy egymillió eurós nemzetközi imázskampányt, amelyből nem derült ki, hogy igazából mit is reklámoz: bordélyt, éttermet vagy áruházat.
A véleményük szerint a Béccsel vetekedő kínálat viszont abszolút célba talált a külföldiek - elsősorban kínaiak és oroszok - körében is, és nem utolsó sorban magával húzta az amúgy is feltörekvő Andrássy utat.
Budapest legelegánsabb sugárútján ma már gyakorlatilag lehetetlen kiadó üzlethelyiséget találni, pedig nagy az érdeklődés. Nem a kihasználatlan helyek száma kevés, hanem az üres és minőségi helyek száma. Vagyis, ahol jelentős renoválás, átalakítás és modernizálás nélkül nyithat egy új bolt. Állítólag nyolc nemzetközi márka akar megjelenni itt, és gyakorlatilag sorban állnak azért, hogy megürüljön egy hely.
Erre is van azért példa: a rosszul vagy egyáltalán nem fizető hazai kiskereskedőket rakják ki, hogy a helyüket a biztosabbnak vélt partnereknek adják át. Így nyit például hamarosan új üzletet az Andrássyn a Michael Kors.
Ez nem azt jelenti, hogy ne lennének itt jelen sikeres magyar márkák. A Nubu és a Silka is tavaly nyitott üzletet az Andrássy úton, a Napsugar Von Bittera pedig az il Bacio di Stile egyik luxusmárkája. Az Amnesia és a Manier egyelőre bebocsájtásra vár - a fenti okok miatt egyelőre nem tudni, mikor jutnak be.
Felragyog-e még a Rákóczi út napja?
A többi bevásárlóutcában nem ilyen rózsás a helyzet. A Váci utca régi fényét még mindig nem szerezte vissza. Korábban minden Magyarországon megjelenő új márka először itt akart boltot nyitni, ma már inkább valamelyik bevásárlóközpontban.
A divatáru-üzleteknek nem nagyon megy ezen a környéken, aminek legfőbb oka, hogy magyarok már nem nagyon járnak erre. A belföldi látogatók aránya a korábbi ötven százalékról húszra csökkent. A külföldi turisták viszont nem nemzetközi ruházati márkákat keresnek, hanem szuveníreket. Könnyen lehet, hogy a rebranding ebbe az irányba folytatódik majd.
A Vörösmarty tér környékének, például a nagy lehetőségeket rejtő Dorottya utcának a József nádor téri mélygarázs megnyitása hozhat fellendülést. Ennek az építése állítólag már idén megkezdődhet.
Az idén megújuló, sétálósabbá váló közterek is új bérlőket vonzhatnak. Kisebb mértékben ez a Kossuth térre is igaz, de jóval inkább az a Baross térre és a Ferenciek terére. Ezeknél várhatóan a következő egy évben - a bérleti szerződések lejártával - minőségi változás történhet az üzletek összetételében.
A CBRE elemzői bizakodók a Rákóczi úttal kapcsolatban is, szerintük - jóval szerényebb mértékben, de - itt is történhetnek előrelépések, például az üresen álló üzlethelyiségek hasznosításában. A közelmúltban itt nyílt Aldi (akár csak a Lidl a Bajcsy-Zsilinszky úton) pozitívan hathat az egész útra: növelik a forgalmat, ami a szomszédos helyek értékét is megdobhatja.