Nem nyírja ki a válság a Valentin napot?

2009.02.10. 17:00 Módosítva: 2009.02.11. 10:48
A szivecskés, virágos, szivecskés-virágos desszertek, és a piros növények iránt megnő a kereslet, a wellness hétvégéket sem mondják le a válság miatt, azonban iparággá még mindig nem nőtte ki magát Magyarországon a Valentin nap. Amerikában 14,7 milliárd dollár körül lesz a Valentin napi teljes költés az előzetes felmérések szerint.

A szeretet egyik ünnepe

Azt sem lehet tudni, hogy Szent Valentinből egy volt vagy több, de valószínűleg mártír halált halt ókeresztény pap(ok) lehettek, akiket II. Claudius császár 269. február 14-én kivégeztetett a keresztények segítése miatt. Ezen a napon megemlékezünk a szeretet nevében cselekvő Szent Valentin(ek)ről, és így a nagy érzelmek hatására megnőnek az ajándékokra költött összegek is. A válság hatásának köszönhetően azonban nem biztos, hogy a kereskedők által várt termékmennyiségben jut kifejezésre a mély átélés.

A válság hatása egyelőre nem érezteti hatását a belföldi turizmus piacán, így a Valentin napon ajándékozott wellness-hétvégék száma valószínűleg nem fog visszaesni, vagyis továbbra is népszerű ajándék Bálint napján a közös nyaralás - mondja Róna György, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. Hasitz Dániel, az Astoria Hotel bankett-menedzsere sem tud arról, hogy a válság miatt a szállodák a foglalások tömeges lemondását tapasztalnák. Azt azonban mindkét szakember hangsúlyozta, hogy a belföldi turizmus fellendülése Valentin napon nem járul hozzá jelentősen a szállodák éves profitjának növekedéséhez.

Vámos Györgytől, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkárától azt is megtudtuk, hogy semmiféle statisztika nincs arra nézve, hogy mennyivel lendül fel Magyarországon a kiskereskedelmi termékek iránti kereslet a szeretet és a szerelem ünnepén. A Szövetség a KSH adataiból „él”, ott pedig semmiféle részletes bontást nem végeznek, amely kimutatná, hogy február 14-e környékén mennyivel több csoki, virág, vagy sál fogy.

Fantáziadús ajándékok

Megkérdeztünk néhány édességboltot, hogy mik a tapasztalataik az eddigi évek eladásai alapján. A többség szintén azt emelte ki, hogy egyes termékek, például a szív alakú és virágos díszítésű bonbonok, iránt megnő a kereslet, de az éves forgalom fellendüléséhez elenyésző mértékben járulnak hozzá. Azonban akadt olyan, a neve elhallgatását kérő édesség bolt, aki csak annyit nyilatkozott, hogy: „Ennél lejjebb már nem nagyon van. Nem fognak több csokoládét venni, pláne most, válságban.”

A virágboltosok is hasonlóan látják a helyzetet. Állítják, hogy a piros színű virágokat – elsősorban a piros rózsát – veszik jobban. A Fény utcai Virágbox virágüzlet szerint ha hétköznapra esik ez az ünnep, amikor az emberek amúgy is jönnek-mennek, akkor nagyobb a virágüzletek forgalma, mint most, amikor hétvégére esik, és nem biztos, hogy az emberek néhány piros növény miatt kimozdulnak. A pécsi Virág-kert üzlet is úgy tapasztalta, hogy ebben az időszakban meglendül a forgalmuk, ráadásul nem csak rózsákból és piros színű növényekből fogy több, hanem cserepes virágokból is.

A plázák népe készül a megemlékezésre

Az Aréna pláza közleménye szerint már az elmúlt hétvégén kiemelkedő kereslet volt egyes utazási irodáiban az akciósan meghirdetett nyaralásokra. Az utazási irodák adatai szerint fellendülést mutattak a Valentin napi akció keretein belül meghirdetett utakra kötött előfoglalások. Számos prémium márkát forgalmazó üzletben, parfümériában és ékszerüzletben is növekedett a forgalom, az „egyet fizet kettőt kap” akciók és az akár 50 százalékos kedvezménnyel vásárolható termékek iránti kereslet is megnőtt. Az akciós termékeket és szolgáltatásokat kínáló üzletek forgalmi adatai szerint tehát úgy látszik, hogy a budapesti lakosság nagy része készül Szent Valentin napjára.

Azt, hogy 2009 februárjában hogy alakulnak a Valentin napi költések, egyelőre nem tudják megjósolni még Amerikában sem, mindez csak 14-e után fog kiderülni, írja a Cheboygan Daily Tribune. Az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség (National Retail Federation) előzetes felmérése szerint a fogyasztók által eltervezett átlagos fejenkénti költés 102,50 dollárra esik vissza a tavalyi 122, 98 dollárról. A szövetség előzetes becslése szerint a teljes Valentin napi költés olyan 14,7 milliárd dollárra fog rúgni Amerikában.

Az emberek több mint egy harmada készül virágot vásárolni szeretteinek ezen a napon, ez az arány megegyezik az egy évvel ezelőtti adatokkal, 16 százalékuk pedig ékszervásárlást tervez, ami mindössze 0,6 százalékkal kevesebb, mint a 2008-ban ékszert vásárlók aránya. Az előző évhez képest valamivel több amerikai ember tervezi (a megkérdezettek 58 százaléka, szemben a tavalyi 56,8 százalékkal) üdvözlőkártya vásárlását. A felmérésben részt vevők 47 százaléka tervezi, hogy a kedvenc éttermében fog ebédelni vagy vacsorázni, 10 százalék ruházati terméket szán ajándéknak, 11 százaléka a megkérdezetteknek pedig ajándékkártyát fog adni szeretteinek. A legtöbb megkérdezett (90 százalék) a legtöbb pénzt a hitvesére költi majd, átlagosan 67,22 dollárt.

A szövetség 2007 felmérése szerint az amerikai férfiak kétszer annyit költenek Valentin napon, mint a nők. A felmérés szerint Amerikában a legnépszerűbb ajándék a virág, az üdvözlőkártya, az édesség, a vacsorameghívás, és az ékszer.