Sámuel, Hajna
12 °C
23 °C

Még most is hitelekkel bombáznak a bankok

2009.03.02. 13:54
Bár a hitelválság miatt megnőtt a hitelek kockázata, úgy tűnik Magyarországon a bankok továbbra is hitelajánlatokkal árasztják el ügyfeleiket. Felhívásunkra több olyan olvasói levelet kaptunk, melyből kiderül, a pénzintézetek hitelkártyát küldenek ki kéretlenül, személyi hiteleket ajánlanak telefonon, maguktól emelik a hitelkeretet. A bankokhoz intézet körkérdésün nyomán pedig az derült ki, hogy egyáltalán nem nőtt a nemfizetők száma, legfeljebb kevesebbet költenek.

Az Egyesült Államokban a bankok csökkentik a hitelkeretet ügyfeleik hitelkártyáján, Az Amex pedig egyenesen pénzt ad azoknak, akik kifizetik tartozásukat és visszaadják a kártyát. A bankok ugyanis tartanak attól, hogy az utóbbi időben egyre szélesebb rétegnek, egyre nagyobb számban biztosított hitelkártyák mögötti adósságok bedőlnek.

Kérés nélkül is

Magyarországon nemhogy csökkentenék a keretet vagy szigorítanák a hitelkártyához jutást a bankok, éppen ellenkezőleg, emelik a hitelkeretet, kérés nélkül is adnak kártyát régi ügyfeleiknek, derül ki olvasóink leveleiből. "Már javában tombolt a válságnak nevezett hiszti, amikor novemberben a bank másfélszeresére növelte kártyám keretét". Volt, aki számlája mellé kapott hitelkártyát anélkül, hogy kérte volna – amit akkor aktivál, ha használni is akarja. Ha pedig nem hitelkártyát ajánlanak, akkor személyi kölcsönt adnának a megbízható ügyfeleknek, ilyen ajánlatokról is tudunk.

Magyarországon nem szigorítottak, ez derült ki a bankokhoz intézett körkérdésünkre érkezett válaszokból . Általános tapasztalat, hogy az utóbbi időben nem lett több a problémás ügyfél, legfeljebb a késések száma növekedett. Ennek oka, hogy a hitelek visszafizetésénél elsőbbséget élveznek a jelzáloghitelek, előbb fizetik vissza a lakáshitelt, mint a fogyasztási hiteleket vagy hitelkártyatartozásokat. A késlekedés megelőzésére egyes bankok, mint például az Erste Bank még pontosabban tájékoztatja az ügyfeleket, amennyiben hátralékuk alakult ki, illetve tájékoztatja őket a további esetleges törlesztés elmaradás következményeiről.

Ács Beáta, a Citibank termék és partnerkapcsolati igazgatója elmondta, hogy a jelenlegi gazdasági, piaci környezetben tapasztalható helyzet – növekvő munkanélküliség, növekvő infláció, csökkentő reálbérek, valamint a lakosság deviza alapú hitelekben lévő nagymértékű eladósodottsága és az ezzel kapcsolatos fizetési nehézségek – visszatükröződik a hitelkártya használatban is. Az emberek visszafogják költéseik számát és volumenét, és hiteltartozásaik visszafizetésében nyilvánvalóan elsőbbséget élveznek a fedezet mellett igényelt hitelek, elsősorban a lakáshitelek, így a hitelkártyák visszafizetése terén a késedelmes visszafizetések számának növekedésére számítanak.

Jelentős változás a visszafizetéssel elmaradt hitelkártyás ügyfelek számában a drasztikusabb árfolyam-gyengülés, azaz tavaly év vége óta figyelhető meg – nyilatkozták a Budapest Banknál. Ennek oka elsősorban az, hogy a bank hitelkártyás ügyfeleinek legnagyobb része rendelkezik egyéb banki, fedezett vagy fedezetlen kölcsönnel, és az árfolyam-változás következtében emelkedő törlesztőrészletek befizetése kihat a hitelkártya tartozás visszafizetésére is. Különösen igaz ez az euró vagy svájci frank alapú, fedezett hitelekre, amelyek esetében az ügyfél a likviditás fenntartása, azaz a hitelkártya terhére felvett összeg időben való visszafizetése helyett inkább a kölcsön fedezetéül szolgáló lakás vagy autó megtartására törekszik. A késedelmes visszafizetések nagyobb aránya azonban a válság kirobbanása óta is csak az egyhónapos tartozással rendelkező ügyfelek számának a növekedéséből ered, az ennél régebbi tartozású ügyfelek számában továbbra sem figyelhető meg jelentős növekedés.

Mindezek ellenére mindenhol azt nyilatkozták, hogy nem vezetnek be szigorúbb feltételeket. Az Erste Banknál, az UniCredit Banknál, az FHB-nál és a CIB Banknál is maradtak a régi feltételek és keretösszegek. A hitelkeret felülvizsgálat általában megszokott dolog bankoknál, ha a pénzintézet úgy érzi, akkor az ügyfelek költési és visszafizetési szokásai alapján módoíthatják a hitelkeretet. Kártyák visszavonása, illetve keretcsökkentése csak akkor jöhet szóba, ha az ügyfél nem vagy késve fizet.