Gyöngyi
9 °C
9 °C

Még sokáig marad az év végi kötelezőkampány

2009.03.26. 14:30 Módosítva: 2009-03-26 14:30:20
A kormány elfogadta azt a törvényjavaslatot, amely alapján a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításban a naptári évről áttérnének a szerződés megkötésének évfordulójára, ezzel megszűnne az év végi reklámkampány. A kgfb-t nem a naptári év végén, hanem a szerződés aláírásának napjáig kelljen megújítani.

A tervezett szabályozás értelmében jövőre már nem kell újrakötnie kötelező biztosítását az év végén annak, aki az év során - új autó vásárlása miatt - egyszer már megtette ezt a lépést. A megfelelő bónuszfokozat igazolásához pedig nem lesz szükség egyes esetekben akár hónapokig elhúzódó utánajárásra.

A tarifákat továbbra is csak évente csak egyszer lehet majd változtatni, vagyis a kedvező tarifákat eredményező verseny, valamint a rendszer átláthatósága mindenki számára biztosítva marad. A módosítások várhatóan jövőre lépnek életbe, de azonnal érezhető jótékony hatást elsősorban a központi kártörténeti nyilvántartás létrehozásától várhatunk. Mivel az évközi váltásra csak az adott évben vásárolt új vagy használt járművek esetében nyílik lehetőség, a többség még hosszú évekig az év végén fog váltani. Ebben az időszakban hirdetnek majd új tarifákat is a biztosítók, ezért a kötelezőkampánytól még korai lenne elbúcsúznunk.

Az alkuszoknak tetszik

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége szerint az évközi biztosítóváltás lehetősége, valamint a központi kártörténeti nyilvántartás létrehozatala az eddiginél jóval rendezettebb piaci körülményeket biztosít majd az autósok számára.

A Biztosítás.hu szerint aki 2010-től vesz majd autót, annak új évfordulója az autó vásárlásának napja lesz. Ez azt jelenti, hogy az autó vásárlásának a napjától a következő év azonos napjáig nem válthat majd biztosítót. Oda lesz kötve az általa választott társasághoz és legközelebb majd akkor választhat magának új biztosítót, amikor autóvásárlásának évfordulóját ünnepli. Az a kérdés, hogy az éves 3-400 ezer autó csere mellett mikorra érünk el oda, hogy a magyar autósok többségének december 31-től eltérő évfordulója lesz.

Csehországban, ahol mintegy hétmillió gépjármű fut az utakon 2000-ben törölték el az egységes évfordulót. A Biztositas.hu csehországi testvérportáljának adatai szerint ott 5-6 évbe telt míg az autók nagyobb része kicserélődött, de még tavaly is 40 százalékos volt azok aránya akik megőrizték járműveiket és így megmaradt korábbi, év végi évfordulójuk. A jelenlegi gazdasági helyzetben inkább az autóvásárlások csökkenésére számítunk, így várhatóan hazánkban sem lesz értelme a kampányok beszüntetésének még 5-7 évig.

Előzetes értesítés

Az új törvény elő kívánja írni a biztosítóknak, hogy évforduló előtt 50 nappal feladott levélben írásban értesítsék majd ügyfeleiket arra vonatkozólag, hogy közeleg az évfordulójuk és azt is tudomásukra hozzák majd, menyi lenne következő évi díjuk.

Bár ez szokásjog formájában korábban is létezett, azonban nem volt betű szerint leírva a törvényben. Ha valamely biztosító elmulasztotta az értesítő kiküldését, vagy netán csak későn (az évforduló előtt mindössze néhány nappal korábban) küldte meg, beszorítva ezzel az ügyfelet a felmondásig hátralévő rövid határidőbe nem számíthatott semmilyen szankcióra.

Az új évfordulós rendszerben azonban az előzetes értesítés különösen fontos szerepet kap majd. Ezért a Biztosítás.hu azt javasolja, hogy a biztosítók által kiküldött értesítés formáját, a törvény melléklete - hasonlóan a kártörténeti és a díjfizetési igazolásokhoz - adattartalmában és formátumában is szabályozza. Ezen felül fontosnak tartjuk annak előírását is, hogy ezen értesítő levél, kizárólag ezt a dokumentumot tartalmazhassa, és ne lehessen az értesítést elrejteni, különböző reklámagyagok, akciók és színes brosúrák közé.

Két nyilvántartásra is van pénzünk

A törvénytervezet a MABISZ számára új kártörténeti nyilvántartás létrehozását irányozza elő. Ezzel kapcsolatban érdemes tudni, hogy a kötelező biztosítások hatósági ellenőrzéséhez hazánk már működtet egy un. "Kötvénynyilvántartó Rendszert", mely a gépjármű és az üzembentartó adatait tartja nyilván.

Ezen nyilvántartás működtetéséhez évi 600 millió forintnál is nagyobb összeggel járul hozzá a MABISZ, mindezt természetesen a kötelező biztosítások díjából fizetve. A javaslat azonban ahelyett, hogy előírná a már meglévő nyilvántartás - vélhetően sokkal olcsóbb kiegészítését - a kártörténeti adatokkal, egy teljesen új és önálló nyilvántartás előírását tervezi - állítják a Biztosítás.hunál.

Hab a tortán, hogy az új nyilvántartás adatait a biztosítóknak folyamatosan be kell küldeniük a már meglévő nyilvántartásba, így végeredményben lesz két majdnem azonos tartalmú nyilvántartásunk.