Hedvig
7 °C
23 °C

Keresik a használt ruhát

2009.04.10. 07:22
Rendkívül érzékenyen érinti az euró és az angol font árfolyam-ingadozása a használtruha-kereskedőket. A 250 forint/euró árfolyamra beállított áraink a tavaly nyári komoly árfolyamnyereség ellenére decemberre már 15 százalékos veszteséget hoztak, emiatt 12-13 százalékos áremelésre kényszerültünk - mondta lapunknak Háda György, a Háda Kft. ügyvezetője.

Az egyik legnagyobb hazai lánc tulajdonosa szerint a használtruha-piac és a kevésbé tehetősek között népszerű kínai piac vásárlóköre élesen elkülönül. Ráadásul a használtruha-kereskedelem erősen szezonális, a piac március közepétől július közepéig, valamint augusztustól december közepéig aktív - állítja Kovács Zoltán, az EasyGet Textile Kft. ügyvezetője.

A magyarországi piacon lényegében csak az Angliából importált ruhára, azon belül is a női és a gyerekruházatra van számottevő kereslet, persze ezt is erősen befolyásolja az adott darabok minősége. A krém minőséget, az alig hordott ruhákat lehet a legkönnyebben eladni. Ezek kilogrammonkénti ára 2000-2500 forint között mozog. A közepes minőségű darabok is gazdára találnak, de már csak 1000-1500 forintos áron. Az ennél is gyengébb rongyruha viszont Magyarországon szinte eladhatatlan.

A közelmúltban az EasyGet a román és a nyugat-afrikai piacokon is üzleteket nyitott - ott a legalacsonyabb minőség is eladható -, amivel 30-40 százalékos forgalomnövekedést ért el, ám a bevételeket erősen megtépázta a fuvarköltségek húszszázalékos növekedése, valamint az euróalapú raktárköltség.

A magyarországi piacon nem az értékesítés, hanem a beszerzés jelenti a legnagyobb problémát - mondta Bálint Zsuzsanna, az Angex ruházati üzletlánc ügyvezetője. A tavalyi év azonos időszakához képest ugyanis nem változott a forgalom, viszont a válság nyomán a brit piacokról érezhetően kevesebb és sokkal rosszabb minőségű ruhát tudnak csak begyűjteni. Ezzel párhuzamosan megduplázódtak a beszerzési árak. A cég mindenesetre előremenekül: a meglévő 35 üzletük mellett legalább öt-tíz új boltot nyitnak az idén.

Az elmúlt év októbere, a gazdasági válság kezdete óta a Dunántúlon átlagosan csaknem a háromszorosára nőtt azoknak a cégeknek és egyéni vállalkozóknak a száma, akik használt ruhák értékesítésével foglalkoznak - derül ki cégbírósági és önkormányzati adatokból. Veszprémben, Zala és Győr-Moson-Sopron megyében közel 9 ezer vállalkozás kezdett ilyen tevékenységbe, ami csaknem négyszeres növekedést jelent. A Dél-Dunántúlon, illetve az ország keleti felében kisebb a növekedés, mert ott már az elmúlt években is gombamód szaporodtak a turkálók.

Csoma Ildikó, a Dunántúlon több mint fél tucat bálabutikot és áruházat működtető Módi-Turi 96 Kereskedelmi Kft. gazdasági igazgatója szerint a piac telített, hiszen az elmúlt hónapok során nagyon sok munkanélküli döntött úgy, hogy jobb híján használt ruhát árul. Emiatt több üzletük forgalma jelentősen visszaesett. Hódmezővásárhelyen immár több angol használt ruhát árusító bolt működik, mint kínai üzlet. Kránitz László, az elsősorban Nyugat-Európából behozott ruhabálák értékesítésével foglalkozó MED&S Nagykereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója viszont elmondta: az elmúlt hónapok során forgalmuk megnégyszereződött, jóllehet a forint gyengülése miatt az árak átlagosan 15-20 százalékkal emelkedtek. A közelmúltban telephelyet nyitottak Győrben és Szombathelyen is, miután ők is érzékelik a kereslet növekedését. Kránitz azt tapasztalja, hogy a gazdasági válság óta a középosztály is egyre nagyobb arányban vásárol jó minőségű használt ruhát.

A helyi kereskedelmi és iparkamra munkatársa, Tóth Csaba elmondta: tapasztalataik szerint a kínálattal együtt nő a kereslet is. Míg korábban tíz megkérdezett vásárló közül hét nyilatkozott úgy, hogy használt ruhát nem venne, ma már csak négy zárkózik el ettől. Ráadásul a bálás termékeket árulók még a kínai üzletek rovására is tudták növelni forgalmukat, hiszen jobb minőségű termékeket olcsóbban kínálnak. A legtöbb helyen már darabár van, de még az is előfordul, hogy kilóra mérik a portékát. Kereslet elsősorban a jól megválogatott, márkás, kimosott és kivasalt termékek, illetve jó állapotban lévő cipők iránt van. A nívósabb üzletekbe még azt a fiatalabb korosztályt is be lehet csábítani, amelyik egyébként nagyon ritkán vesz használt ruhát. Csoma hozzátette: az utóbbi időben jelentősen megdrágult a beszerzés is. Az a cég van a legjobb helyzetben, amelyik kiterjedt külföldi kapcsolatokkal rendelkezik.