Nem élnek annyira jól a nyugdíjasok

2009.05.08. 08:13 Módosítva: 2009.05.08. 08:13
A nyugdíjrendszerek összehasonlításának egyik közkedvelt eszköze az ismert hiányosságok, és problémák ellenére az, ha az országokat a keresethez viszonyított kezdőnyugdíjak alapján rangsoroljuk. Első ránézésre úgy tűnhet az OECD adatai és becslései alapján, hogy a magyar állami és kötelező nyugdíjrendszerből bőségesen jut betevő a nyugdíjasoknak, hiszen 2007-ben a nettó helyettesítési ráta 102 százalék volt Magyarországon, tehát egy átlagos munkavállaló kezdőnyugdíja a korábbi nettó átlagkeresetét meghaladta. A képet azonban árnyalja, hogy a nemzetközi összehasonlítások alapján hazánk fejlettség tekintetében csak a sor végén található, ami azt jelzi, hogy a nyugdíjak vásárlóértéke hagy némi kívánni valót maga után.

Az egyes országok nyugdíjrendszereinek összehasonlítására az egyik - koránt sem tökéletes - módszer, ha a nyugdíjrendszer helyettesítési rátája alapján állítjuk sorrendbe az országokat. A helyettesítési ráta kiszámításának (és értelmezésének) több módja is van, mi most az OECD fogalmát használjuk. Ennek megfelelően van bruttó és nettó helyettesítési ráta.

Mit jelent a helyettesítési ráta?

A bruttó helyettesítési ráta azt mutatja meg, hogy egy átlagos munkavállaló bruttó kezdőnyugdíjának értéke hogyan viszonyul a korábban megszerzett bruttó átlagjövedeleméhez. A nettó helyettesítési ráta az adók és járulékok levonása után mutatja meg, hogy a kezdőnyugdíj hogyan viszonyul az átlagjövedelemhez. Előfeltevés még ezen felül, hogy a munkavállaló 25 éves korától egészen a törvényes nyugdíjkorhatárig dolgozzon, tehát a létező maximális szolgálati időt szerezze meg a nyugdíjba vonuló.

Az egyszerűség és az összehasonlíthatóság kedvéért viszont számos kompromisszumot kell tennie, a legfontosabb hiányosság például az, hogy azokban az országokban, ahol a törvényes nyugdíjkorhatár alatt van a valós nyugdíjba vonulási életkor a kapott adatok torzítanak, hiszen a kapott értéknél alacsonyabb a helyettesítési ráta (túlbecsülik a ráta értékét). Természetesen azokban az országokban, ahol éppen az ellenkezője igaz, tehát a munkavállalók nagyobb része inkább egy-két évvel tovább dolgozik, hogy magasabb nyugdíjat kapjon ott a helyettesítési arányt alulbecsülik.


A két mutatónak az egyértelmű előnyei mellett pedig további komoly hiányosságai is vannak, hiszen önmagában a helyettesítési ráta nem mond semmit a nyugdíj vásárlóértékéről. Nem mindegy ugyanis, hogy maga a viszonyítási alap, a bruttó vagy nettó átlagjövedelem milyen nagyságú. Előfordulhat például, hogy relatíve magas helyettesítési arány ellenére a nyugdíjból csak nagyon nehezen élünk meg, miközben ennek a fordítottja is igaz lehet, tehát könnyedén meg tud élni egy nyugdíjas a nyugati országokban annak ellenére, hogy az állam alacsony helyettesítési arányt garantál.

További nagy hátránya például a bruttó helyettesítési aránynak, hogy ebből még nincs kiszűrve a nyugdíjakat terhelő adók és egyéb terhek, ami megtévesztő eredményekre vezethet. A nettó helyettesítési aránynál igaz ez a probléma kiküszöbölhető, azonban ez megint csak a különböző viszonyítási alap (eltérő adórendszer) miatt teszi nehézkessé az összehasonlítást, legalább is érdemes az adatokat kellő körültekintéssel kezelni.

Ha ló nincs, jó a szamár is

A korábbi jogos kérdőjelek ellenére viszont még mindig a helyettesítési ráta alapján lehet a legegyszerűbben összehasonlítani a globális nyugdíjrendszereket. Az OECD adatai alapján viszont nagyon eltérő kép bontakozik ki, ha a helyettesítési ráták alapján próbáljuk sorrendbe rendezni az országokat, hiszen 2007-ben például az állami nyugdíjpillér helyettesítési aránya 4.4 százalék és 95.7 százalék között szóródott.

Az OECD átlag körülbelül 60 százalék volt, az országok többsége átlag alatti helyettesítési rátát mutatott 2007-ben, miközben az átlagot a 80 százalék feletti helyettesítési arányt mutató 4 ország tornázta fel. Az országok között megfigyelhető társadalmi és gazdasági különbözőségek miatt nem lehet egységes kategorizálást meghatározni, hiszen például átlag feletti helyettesítési arányt mutatott a fejlődő Törökország, miközben a fejlettségéről ismert Svájc állami pillére még a 40 százalékot sem biztosította.

nyug1

A képet azért árnyalja, ha az állam pillér mellett a kötelező vagy kvázi-kötelező nyugdíjalapok helyettesítési arányát is megnézzük. Utóbbi azt jelenti, hogy lehet, hogy nem kötelező a rendszer igénybevétele, azonban a munkavállalók többsége mégiscsak részt vesz a rendszerben. A következő ábra nagyon jól szemlélteti, hogy a kötelező magánnyugdíj pillér szerepe a jellemzően alacsonyabb állami helyettesítési aránnyal rendelkező országokban jelentősebb.

nyug2

A teljes képhez azonban hozzátartoznak az önkéntes megtakarítási formák is, ezek között pedig elsőként az önkéntes nyugdíjalapok, amik a fejlett országokban nagyon elterjedtek, főként a vállalatok által szponzorált nyugdíjalapok. Az átlagos bruttó helyettesítési ráta az önkéntes nyugdíjalapok figyelembe vételével 68 százalékra emelkedik a korábbi 60 százalékról, amiben azért az is szerepet játszik, hogy a belépési életkor 25 év helyett 20 évre csökkent, tehát nőtt a számításokban alkalmazott szolgálati idő. A 68 százalék a következőképpen jön össze: 44 százalék jön az állami pillérből, 10 százalék a kötelező illetve 15 százalék az önkéntes magán pillérből.

nyug3

Megtévesztő a helyzet

Miután láttuk a bruttó helyettesítési rátákat, érdemes megnéznünk, hogy az adók és különféle elvonások után mekkora összeg üti a nyugdíjasok markát. A következő ábrán a bruttó helyettesítési rátához hasonlóan nagyon nagy eltéréseket láthatunk az egyes országok között, a korábban kialakított sorrend pedig némileg változik az adórendszerbeli eltérések miatt.

Az egyik legfontosabb ilyen eltérés, hogy például Magyarországon jelenleg a nyugdíjak adómentesek, miközben például a nyugat-európai országok többségében a bérekhez hasonlóan a nyugdíjakat is megadóztatják. A nemzetközi szokványok alapján ezt TEE rendszernek is szokták nevezni, ami az angol rövidítés alapján azt jelenti, hogy a járulék befizetések adókötelesek, azonban a tőkejövedelem és a nyugdíj adómentes (egyes országokban viszont éppen ennek az ellenkezőjét alkalmazzák, tehát a járulék, és tőkejövedelem adómentes, miközben a nyugdíj adózik; EET rendszer).

nyug4

Azonban nem csak emiatt figyelhető meg általánosan, hogy a bruttó és nettó helyettesítési ráták között nagy különbség van az utóbbi javára. Itt kell megemlíteni például, hogy jellemzően a nyugdíjat nem terheli járulék, miközben az adórendszerek progresszivitása (nagyobb jövedelem magasabb adókulccsal adózik) is a különbség emelkedésére segít rá, hiszen minél erősebb a progresszivitás annál inkább kevesebb adót fizet a nyugdíjba vonuláskor a nyugdíjas, mint az aktív életszakaszban (természetes, hogy visszaesik a jövedelem a nyugdíjba vonulással).

Emiatt fordulhat elő, hogy a magyar nettó helyettesítési arány a harmadik legjobb volt 2007-ben a 30 OECD-s ország között, hiszen a viszonyítási alapot, a nettó átlagjövedelmet az adók és járulékok komolyan csökkentik, miközben a bruttó és nettó kezdőnyugdíj között gyakorlatilag semmilyen különbség nem volt.

A képet azonban jócskán megváltoztatja, ha azt nézzük meg, hogy az egyes országok fejlettségi szintje 2007-ben hogyan alakult. Az alábbi ábrán az egy főre jutó GDP alapján rendeztük sorrendbe az országokat, jól látható, hogy az a három ország, ami vezeti a nettó helyettesítési ráta alapján kialakult rangsort jellemzően fejlettség tekintetében inkább átlag alattinak tekinthető, sőt Magyarország és Törökország a sor végén van.

nyug6

Ez azt jelenti, hogy a magas helyettesítési ráta ellenére a nyugdíjak vásárlóértéke jócskán elmarad például a nyugat-európai vagy amerikai helyzethez képest. Természetesen találhatunk példát arra is, hogy a fejlettebb országok (Luxemburg, Hollandia) átlag feletti helyettesítési arányt hoznak, miközben arra is van példa, hogy egy ország alacsony fejlettségi szint mellett alacsony helyettesítési rátát biztosít (például Mexikó).

A nem egyöntetű kép alapvetően az adott ország gazdasági, társadalmi berendezkedésétől függ, tehát egy ország magas életszínvonal ellenére akár magas vagy alacsony helyettesítési arányt is meghatározhat, miközben ennek a fordítottjára is találhatunk példát. Az viszont kijelenthető, hogy a fejlett országokban nagy szerepe van az önkéntes nyugdíjalapoknak (legyen az akár befizetés- vagy szolgáltatás meghatározott), miközben a relatíve fejletlenebb országok hajlamosak magasabb kötelező helyettesítési rátát meghatározni.