Magyarországon is elbocsátásokkal járhat a GM csődje

2009.06.03. 09:39
A budaörsi központ átszervezését és a General Motors Magyarországon forgalmazott márkáival kapcsolatos tevékenységek szétválasztását teszi szükségessé az amerikai autógyártó újjászervezésével kapcsolatban kialakult megoldás, amely valószínűleg létszámleépítéssel is fog járni - közölték a General Motors Hungarynél.

A GM Europe számára a német kormány által nyújtott áthidaló hitellel, illetve a Magna Internationale-lel kialakítandó partnerségről szóló szándéknyilatkozattal a továbblépés lehetősége körvonalazódott, a GM Europe, beleértve a kelet-európai régiós központot is, megszakítás nélkül folytathatja szokásos üzletmenetét - hangsúlyozta Dános András, a GM Hungary PR-igazgatója. Emlékeztetett arra, hogy a megállapodás szerint a GM Europe nem részese az amerikai csődvédelmi eljárásnak, így az nem érinti sem az európai kereskedőket, sem a jótállási kötelezettségeket, sem az ügyfélszolgálatot.

A GM Southeast budaörsi központjában már az elmúlt hónapokban megkezdődött a szerkezeti struktúra átalakulása a két márka, az Opel és a Chevrolet mentén, részben a mostani helyzetre felkészülve - jelezte a PR-igazgató. Budaörsön jelenleg több mint 200-an dolgoznak, az esetleges létszámleépítés a Magnával kötött végleges szerződés alapján alakul ki - jegyezte meg.

Dános András kitért arra, hogy a GM szentgotthárdi motorgyára, a GM Powertrain-Magyarország Kft. számára is inkább perspektivikus, semmint fenyegető az Opel sorsával kapcsolatos megállapodás. Az 1,6 és 1,8 literes motorokat gyártó üzem termelése ugyan a válság miatt mintegy 25 százalékkal visszaesett a tavalyi évhez képest, azonban ezeket a motorokat csak itt gyártja az Opel, a gyárnak stabil helye van a termelési struktúrában.

Szentgotthárdon összesen 640 GM-munkavállaló van, a szerződéses munkatársakkal, illetve az alvállalkozókkal együtt mintegy 1000-en járnak ide dolgozni. A megrendelés-csökkenés miatti létszámgondokat eddig a négynapos munkahét alkalmazásával sikerült megoldani - mutatott rá.

Dános András szólt arról, hogy a magyarországi Opel és Chevrolet márkakereskedések megpróbáltak alkalmazkodni a zsugorodó piachoz. Jelenleg 57 szerződött kereskedővel 77 Opel-kereskedés működik országszerte, tavaly számuk még 88 volt. A Chevrolet értékesítési pontok száma jelenleg 56, ami 44 szerződést takar.

A GM Southeast Europe adatai szerint az idén május végéig az Opel-értékesítések a magyarországi piachoz hasonló mértékben, 49 százalékkal mérséklődtek a tavalyi évhez képest, ez 4387 személyautó és kisteherjármű eladását jelenti, a piaci részesedése változatlanul megközelíti a 11 százalékot. Chevrolet-ből 1202 talált gazdára az első öt hónapban, a visszaesés 64 százalékos.