Perelik a Malévet, a Raiffeisent és az Unicreditet

2009.06.11. 14:02 Módosítva: 2009.06.11. 18:50
Négy közérdekű keresetet kezdeményezett a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet: szerintük tisztességtelenül jár el a Raiffeisen és az Unicredit Bank, akárcsak a Malév vagy az ingatlandepo.com honlap.

Pert indított a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet (FJSZ) a Raiffeisen Bank ellen, mert a bank a lakáshitelhez nyújtott kezelési költséget a teljes folyósított kölcsönösszeg után számítja fel a teljes futamidő alatt, akkor is, ha az ügyfél időközbeni törlesztése révén a tőketartozása jelentősen csökken. Az FJSZ-hez fordult panaszos például a 12 millió forintos kölcsönből 11 milliót előtörlesztett, azonban a fennmaradó 1 millió forintos tartozása után havi 8 ezer forint tőke és kamattörlesztésen túl havi 12 ezer forint kezelési költséget kell fizetnie, vagyis kezelési költsége 50 százalékkal meghaladja a kölcsöntörlesztés havi összegét. Mindezt 20 éves futamidő alatt várja el a bank, vagyis a fennmaradó 1 millió forint sokszorosát kellene az ügyfélnek kezelési költség miatt visszafizetni. A szervezet keresettel támadta meg a Malév jegykezelési gyakorlatát is, mivel az oda-vissza megvett repülőjegyeknél a visszaútra szóló repülőjegy csak akkor felhasználható, ha az odaútra szólót is igénybe veszi az utas.

Az Unicredit Bank üzletszabályzatba foglalt, a kölcsön- és egyéb szerződések felmondására vonatkozó szabályait sem tartották teljes mértékben megfelelőnek, ezért azokat szintén keresettel támadta meg a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet, hogy a bank ne tudja saját belátása szerint megítélt körülmények, vagy bármely szerződésszegés miatt felmondani a szerződéseket.

Bíróság elé hívták az ingatlandepo.com honlapot üzemeltető társaságot is, mivel 30 napos ingyenes hirdetési lehetőséget hirdető oldal apró betűs, és a fogyasztók számára nehezen észlelhető helyén szerepelnek olyan feltételek, miszerint a hirdetésre vonatkozó szerződés 6 hónapig biztosan fennmarad, ezért a hirdetőt fizetési kötelezettség terheli.

Amennyiben a bíróságok megállapítják a támadott rendelkezések érvénytelenségét, akkor egyetlen fogyasztót sem fognak kötni ezen feltételek.

Korábban a L'Oreal százötven millió, az Avon húsz millió, a Johnson&Johnsont pedig 70 millió forintos bírságot kapott az FJSZ szépségipart vizsgáló tevékenysége eredményeképp indított hatósági ügyekben. Az FJSZ kezdeményezte eljárásban kapott 5 millió forintos bírságot a Citibank is, az ingyenszámlákról szóló hirdetés egyes pontja miatt.