Akcióháborúban a taxisok

2009.06.22. 07:27
A megcsappant utasszámra válaszul egyre-másra rukkolnak elő viteldíjakcióikkal a fővárosi taxicégek. Ezek az ajánlatok - állítják a konkurensek - az önköltséget sem fedezik.

Miközben sok budapesti taxis vállalkozás a lehető legmagasabb tarifát alkalmazza, az utasok bőven válogathatnak a 300 forintos alapdíj mellett meghatározott 240 forintos nappali és 336 forintos éjszakai kilométerdíjnál jóval alacsonyabb árakkal dolgozó szolgáltatók közül.

A Minimobil jóval a 40 százalék körüli fővárosi átlagot meghaladó, 60-65 százalékos kihasználtságot tud elérni a 168 forintos kilométerenkénti tarifának, valamint annak köszönhetően, hogy nem bővítik járműveik számát - mondta lapunknak Bakucz József, a cég tulajdonosa. Hozzátette: a társaság tavaly 130 millió forint forgalom mellett 11,3 millió forint nyereséget ért el, a szolgáltatás reklámozására "sokat, viszont rendkívül célzottan és hatékonyan költ". A szeptemberre tervezett négymillió forintos reklámköltés magas összegnek számít a piacon, különösen annak fényében, hogy decemberben például szinte semmilyen hirdetésre nincs szükség - fogalmazott.

A Taxi 2000 is beszállt a versenybe, kilométerenként 4 forinttal a Minimobil alá ígérve, miközben a Rádió Taxi árcsökkentés helyett fix tarifás rendszert vezetett be, elsősorban a hétvégén szórakozni induló fiatalokra célozva. Horváth Csaba, a társaság vezetője szerint az eddigi tapasztalatok alapján jó lépés volt az egy útra szóló 2777 forintos tarifa bevezetése, arról azonban még korai volna nyilatkozni, hogy milyen mértékű utasszám-növekedést eredményezett.

A jelek szerint a Főtaxi sem akar lemaradni, a cég ugyanis a nyár folyamán több egyedi akciót is előkészít. Bár Hausz Gyula, a társaság ügyvezető igazgatója részleteket egyelőre nem árult el, azt leszögezte, hogy a tarifák semmiképpen sem csökkennek majd az önköltségi szint alá. (A kedvezményes - kilométerenként 184 forintos - díjait talán a legaktívabban reklámozó Taxi4 illetékesei nem kívántak nyilatkozni a hírverés költségeiről és eredményeiről.)

Meglehetősen szkeptikusan nyilatkozott ugyanakkor az akciókról Orbán Lajos, a 6x6 Taxi ügyvezető igazgatója, aki szerint ezekkel a társaságok saját költségeiket sem tudják fedezni. Hasonló véleményen van Sipeki József, a Tele5 Taxi ügyvezető igazgatója is, aki szerint 200 forintos kilométerdíj alatt biztosan nem térülnek meg még az üzemeltetési költségek sem. Sipeki úgy véli, a jelenlegi maximált tarifák is pengeélen táncolnak, ezért olyan javaslatot terjesztettek a városvezetés elé, amelyben a 500-600 forintra emelt alapdíj mellett 200 forintos nappali és 260 forintos éjszakai tarifa bevezetését szorgalmazták.