Alternatív módszerek lakáseladásra

2009.08.03. 13:41
Sorsolás, nyílt nap, licit – a hagyományos módszereken kívül még nagyon sok létezik arra, hogyan adjuk el a lakást. Mivel nagyon sok az eladó lakás és kevesebb a vevő, érdemes kitűnni a tömegből, ha gyorsan akarunk vevőt találni.

A tavaly még stagnáló lakásárak az idén csökkenni kezdtek, a fővárosi peremkerületekben csak tíz százalékos, a belvárosban azonban akár harminc százalékos is lehet a visszaesés. A kínálat ugrásszerűen megnövekedett, egyre kevesebb a vevő. Az ingatlanforgalom harmada a tavalyinak. Egyes adatok szerint az idénre tervezett beruházások kilencven százalékát leállították a befektetők.

A befektetők, új lakások építtetői egyet tehetnek, akciókkal, promóciókkal, árcsökkenéssel, részletfizetéssel próbálnak vevőket csábítani. Használt lakásoknál kissé más a helyzet, az Otthon Centrum korábbi elemzése szerint a vevők az olcsóbb ingatlanok felé fordultak, a lakás ára jóval fontosabbá vált, mint az állapota. A vevő mindkét esetben jobb pozícióba került, mint a korábbi években, nagyobb a lehetőség az alkudozásra.

Ebben a helyzetben az eladók megpróbálhatnak kitűnni a többi lakáseladó közül, a megszokott módszereken kívül – hirdetés feladása, ingatlanközvetítő iroda megbízása – alternatív ötletekkel is eladni ingatlanjukat.

Ingatlansorsolás

Az egyik ilyen módszer az ingatlansorsolás. Az egyik itthon is elhíresült eset egy klagenfurti villa volt, melyet tulajdonosai nem tudtak a hagyományos módszerekkel, nekik is elfogadható áron eladni. Ezért kiadtak 9999 darab egyenként 99 euró értékű sorsjegyet, majd a sorsjegyet megvásárlók között sorsolták ki az ingatlant. A tulajdonos így egymillió eurót kapott ingatlanáért, a szerencsés nyertes pedig 99 euróért jutott egy villához. Ausztriában meg is tehették ezt a villa tulajdonosai, a belügyminisztérium állásfoglalása szerint ha saját tulajdonukról van szó, illetve kifizetik az államnak a 12 százalékos nyereségadót, akkor nincs akadálya a tranzakciónak. Ez volt az első ilyen sorsolás az országban, de akadtak követői.

Magyarországon azonban tiltott szerencsejátéknak minősül, ha valaki így akarja értékesíteni lakását. A magyar jogszabályok szerint szerencsejátéknak minősül az, "amelyben a szerencsejáték szervező a játékosnak pénzfizetés fejében vagyoni ellenszolgáltatást helyez kilátásba".

Nyílt nap, staging, licit

Vannak azonban olyan módszerek, melyek itthon is elfogadottak – ha nem is túl elterjedtek. Az egyik a licit volt még a 2000-es évek elején. Akkoriban még nagyon sok lakásnál alakult ki licit, amikor vagy telefonon, vagy egy csapatba gyűjtve az érdeklődőket bonyolítottak le. Főleg a belvárosi, olcsóbb ingatlanoknál alakult ki ilyen. Az utóbbi időben azonban nyomát sem látni a piacon ennek a gyakorlatnak – tudtuk meg Murányi Ákostól, a Duna House vezető elemzőjétől.

Az open house módszert az Egyesül Államokból vették át. A konstrukció lényege, hogy meghirdetnek egy napot, amikor bárki bemehet a lakásba, szétnézhet ott, és akár azonnal meg is veheti. Még süteményt és kávét is adnak az érdeklődőknek. A nyílt nap előtt a lakást kitakarítják, a személyes tárgyakat elpakolják. Mivel ez elég költséges, itthon egyelőre ritka ez a módszer, inkább a nagyobb értékű ingatlanoknál alkalmazzák. Murányi Ákos tapasztalatai szerint az eddigi nyílt napok mérsékelt sikerűek voltak.

Ennek egy másik változata a staging, vagyis az ingatlan steril állapotba hozása azért, hogy a vevő egy letisztult, rendezett környezetet lásson, nagyjából mint egy azonnal bérbe vehető bútorozott apartman. Itt is elpakolnak minden személyes tárgyat (ruhákat, kis szobrokat, képeket, egyéb tárgyakat). Murányi Ákos szerint ez azért fontos, mert itthon még az tapasztalható, hogy nagyon sok lakást nem szalonképes állapotban mutatnak meg a lehetséges vevőknek. Az értékesítés itt a hagyományos módszerrel is folyhat, de előfordulhat, hogy több érdeklődőt visznek az ügynökségek egyszerre. Magyarországon még ez sem elterjedt módszer.

Külföldön nem ritka, hogy nyaralást, esetleg autót adnak az igatlanhoz ajándékba. Murányi Ákos elmondta, hogy már járt olyan lakásban, ahol egy hat éves Suzukit adtak volna a vevőnek, hitelátvállalással. A nyaralás azonban nem annyira elterjedt még itthon.

Magyarországon azonban leginkább a hagyományos módszerekben bíznak az emberek, a legtöbben ingatlanügynökhöz fordulnak, szórólapokat dobnak a környék postaládáiba, hirdetéseket adnak fel, ismerősök körében keresnek, különböző fórumokon, közösségi oldalakon hirdetik a lakást.