Érvénytelen pályázattal nyerte a Porr az M0-s tendert?

2009.08.27. 00:17 Módosítva: 2009.08.27. 00:22
Az Index birtokába került feljegyzés szerint több ponton is támadható az a pályázat, amellyel a Porr Építési Kft. elnyerte az M0-s déli szektora egy szakaszának szélesítésére kiírt tendert. A jegyzetekből úgy tűnik, a cég több szakembert az előírt szakmai végzettség vagy tapasztalat nélkül nevezett meg a pályázatban, és gondok vannak a géplistával is.

Több ok miatt is érvénytelen lehet a Porr Építési Kft.-nek az a nettó 28,3 milliárd forintos ajánlata, amivel megnyerte a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. által kiírt pályázatot az M0-s M6-os és 51-es főút közötti szakaszának szélesítésére és két híd építésére. Legalábbis erre utal egy, a lapunk birtokába került feljegyzés, amely számos pontban kifogásolja a Porr-ajánlat érvényességét.

A legfőbb kifogás az, hogy a benyújtott pályázatban különböző műszaki vezetői feladatok ellátására megnevezett szakemberek – a pályázatokhoz csatolt életrajzok szerint – több esetben nem rendelkeznek a munka ellátáshoz előírt végzettséggel vagy szakmai tapasztalattal. Például az előírt három felelős műszaki vezető egyikeként megnevezett személy engedélye tavaly szeptemberben lejárt, és a dokumentumok nem utalnak arra, hogy azt megújították volna.

További két személyt már a pályázat benyújtása után, úgynevezett önkéntes hiánypótlásban neveztek meg felelős műszaki vezetőnek. Másoknál, összesen négy személynél az kifogásolható a birtokunkba került dokumentum szerint, hogy nincs meg az előírt ötéves kivitelezői, illetve hídépítői szakmai gyakorlata.

A feljegyzés szerint kifogásolható a Porr pályázatában szereplő géplista is. Voltak olyan gépek és eszközök, amelyeket a pályázó sajátként nevezett meg, ám azokról bérleti szerződéseket is csatolt az ajánlatban, más bérelt gépeknél eltérő volt a dokumentumok szerint a gép tulajdonosa és annak bérbeadója. A kifogások között szerepel a gépek bérlése kapcsán az is, hogy az eredeti ajánlatban a 10 százalékosnál kisebb súllyal szereplő alvállalkozók tevékenységei között nem szerepel gépbérlet.

Úgy tudjuk, a feljegyzésben szereplő kifogások részben megegyeznek azzal, ami alapján a tenderből kizárt konzorcium már az eredmény augusztus 24-i közzétételének napján a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordult. Azt nem sikerült megtudnunk, hogy a kizárt vállalkozói csoport pontosan milyen indokokkal kérte a jogorvoslatot, és hogy az általunk megszerzett feljegyzésben szereplő kifogásokat valóban ők fogalmazták-e meg, mivel a konzorciumot alkotó cégek egyikénél sem tudtunk elérni nyilatkozattételre jogosult személyt.

Az M0-s M6-os és 51-es főút közötti, nagyjából 11 kilométeres szakaszának szélesítésére idén tavasszal írt ki pályázatot a NIF (a fővárost elkerülő gyűrűt három fázisra bontva szélesítik, a másik két projekt eredményhirdetése korábban volt). A felhívásra hárman jelentkeztek, közülük a Strabag-, Közgép- és Hídépítő-cégeket is összefogó konzorciumot kizárták.

A legalacsonyabb árat ajánló Porr kilométerenként nettó 2,57 milliárd forintért vállalta a három+egy sávos út és a két új Duna-híd megépítésével járó munkát, ám szerződést egyelőre nem kötöttek vele: a NIF szerdán közölte, hogy a szerződéskötést felfüggesztik, mivel az egykik pályázó a KDB-től kért jogorvoslatot. A KDB-nek legfeljebb 30 napja van, hogy határozatot hozzon a kifogásokról.