A Hargita és Kovászna megyei tanács kezdeményezésére bejegyezték azt a védjegyet, amely megkülönböztetné a helyi termékeket a máshonnan származóktól és lökést adna a külföldi, így reményeik szerint a magyarországi értékesítéshez is - írta a bukaresti Új Magyar Szó. Borboly Csaba, Hargita megye tanácselnöke szerint a megkülönböztetés a belső (hargitai, kovásznai és Maros megyei) piacokon azért lenne hasznos, mert a védjegy felhívná a lakosság figyelmét arra, hogy "otthonit" vásároljanak.
A székely vállalkozók termékei azonban külföldön is rajongótábort szerezhetnek. Borboly szerint magyarországi szupermarketek egész polcokat szentelnének a régió jellegzetességeinek.
"A legfontosabb, hogy jó minőséggel azonosuljon a brand. Első lépés tehát a védjegy bejegyzése után a termelők felkészítése arra, hogy tartósan megbízható színvonalon és állandó mennyiségben dolgozzanak, illetve jó marketingstratégiát kell kidolgozni" - hangsúlyozta a tanácselnök. Sok gyártó ugyanis - látván az érvényesülés akadályait - visszafejlesztette kapacitásait vagy rosszabb esetben a minőségen spórol.
A védjegy bejegyzése és a tájékoztató rendezvények szervezése eddig egymilliárd régi lejbe került - tudta meg a lap. Több mint húsz kiállítást, vásárt és oktatóprogramot szerveztek a tanácsok a vállalkozóknak. A jövőben szakmai szervezetek döntenek arról, hogy egyes termékfajták esetében milyen feltétellel alkalmazható a "Székelyföldi" márkajelzés. Ez tizennyolc területen "vethető be", a festékféléktől a szolgáltatásokon át a borvízig, és olyan vállalkozók vehetik igénybe, amelyek - nemzeti identitástól függetlenül - Székelyföldhöz kötődnek.
Felmerül a kérdés, mennyire tud sikeres lenni egy ilyen márkázási próbálkozás. Mert helyi termék ide vagy oda, az emberek nagy része vásárláskor a pénztárcája alapján dönt. Nemzetközi szinten ismeretesek olyan helyi márkakezdeményezések, amelyek sikerrel jártak, mások viszont elbuktak. Rossz próbálkozásokat Magyarországról ismerhetünk, például a "Szeretem, mert magyar" mozgalmat a széthúzás tette tönkre, de a Kolozsvár imázsát megteremteni szándékozó Branding Cluj projekt sem vívott ki nagy elismerést a szakemberek körében - írta az Új Magyar Szó.