Fújnak az olcsó konkurenciára a taxisok

2009.10.12. 07:12
Többen kritizálják az alacsony díjszabású taxitársaságokat: egyes vélemények szerint tarifáik önköltségi ár alattiak és nem fenntarthatók. A másik álláspontot képviselők azonban arra mutatnak rá, hogy a kritizálók elfeledkeznek a kihasználtsági adatokról.

Az egyik társasághoz sem tartozó, illegálisan működő taxisok aránya eléri a tíz százalékot - mondta Horváth Csaba, a Rádió Taxi vezetője, aki szerint egyre komolyabb problémát okoznak a piacon, és nemcsak a konkurenciának, a fogyasztóknak is. Tud olyan esetről, hogy a "kolléga" a számlaadási kötelezettségét egy üvegvisszaváltó csekkel próbálta megoldani.

Kevesebb a csekkes fuvar

A Napi által megkérdezett társaságok mind szembesültek a taxicsekkek használatának visszaszorulásával: átlagban 10-15 százalékos volt a visszaesés, de akadt 25 százalékos zuhanás is. A vállalatok a jelenlegi gazdasági környezetben sokkal jobban ügyelnek arra, hogy milyen utazásokat finanszíroznak, illetve a nyári szabadságolások is visszavetették a csekkek forgalmát. A taxitársaságok új megrendelőkkel próbálják pótolni a visszaesést és már több helyről érkeztek olyan visszajelzések, hogy újra nagyobb számban használják a fizetés ezen módját.

A helyzetet már nemcsak a legális piaci szereplők, az önkormányzat, a rendőrség, az idegenforgalmi szervek, illetve a fogyasztóvédelem is szeretné megoldani. A hatóságok folyamatosan egyeztetnek a fővárossal, hogyan változtassanak a jelenlegi szabályozáson és az ellenőrzés rendszerén. A Rádió Taxi vezetője azt javasolja, hozzanak létre olyan rendszert, amelyen keresztül követhetők a taxisok és például három szabályszegés után visszavonható legyen a sofőr engedélye. Jelenleg ugyanis csak a rendszám elkobzásával jár a szabályok áthágása, azonban ezt könnyen pótolni lehet és a betartatás rendszere sem működik. Sipeki József, a Tele5 taxitársaság ügyvezető igazgatója is osztja azt a véleményt, hogy mára "felpuhult" az ellenőrzés. A szabályozással alapvetően nincs gond - tette hozzá.

Ilyen piaci környezetben nyilvánvaló, hogy a konkurens cégek nemcsak a feketézőkre, hanem a náluk alacsonyabb tarifával dolgozókra is rossz szemmel néznek. Az utóbbi időben egyre több kritika éri az alacsony díjszabású társaságokat: egyes vélemények szerint ezek önköltség alatti árakkal dolgoznak és ez hosszú távon nem fenntartható. A kirívóan alacsony tarifaszabás a piacszerzésnél a válságra adott egyik legprimitívebb válasz - véli Sipeki. Válsághelyzetben nem ez a célravezető megoldás, hanem az árszint megtartása mellett a fejlesztés - tette hozzá a Tele5 ügyvezetője. (A magasabb hozzáadott értéket azonban a tarifákban nem lehet megjeleníteni, mindenhol önkormányzati hatáskörben van az árcsúcs.)

Lehet olcsóbb

A lefelé tartó árspirál azért alakulhatott ki, mert a szolgáltatás minőségében lényegében már nincs különbség - mondja Horváth Csaba. A 184 forintos tarifával működő Taxi4 ügyvezetője, Pásztor Gábor szerint az alacsony tarifákat vitatók figyelmen kívül hagyják a kihasználtsági adatokat. Tényként említette, hogy egyszázalékos kihasználtságnövekedés esetén ötforintos ármérséklést lehet végrehajtani. Hozzátette azonban, hogy ez nem folytatható a végtelenségig, a hetvenes években az akkori állami taxitársaság 70-75 százalékot tudott produkálni - manapság egy európai nagyvárosban 50-55 százaléknál nem lehet jobb hatékonysági mutatót elérni, ráadásul ez Budapesten csak 30-35 százalék.

Ennek egyik oka, hogy több a taxis, mint amennyi a budapesti piacon elfér, a másik az "egy taxi egy sofőr" üzletmenet, ami szintén nem hatékony. Egyébként az átlagos önköltség 110 forint kilométerenként. Az alacsony tarifa hatására jelentősen megugrott a társaság forgalma, az előző év hasonló időszakához képest duplájára nőttek a Taxi4 telefonos rendelései. A marketingkiadások is hozzájárultak a forgalom növekedéséhez: idén 100 millió forintot költenek ilyen célokra, ami a tavalyi összeg duplája.