Kilenckor leállt a vasúti sztrájk

2009.10.19. 00:06 Módosítva: 2009.10.19. 10:26
Hétfőn üzemkezdettől munkabeszüntetéssel tiltakoztak a vasúttársaság tervezett átszervezése, a vonalbezárások és az ezzel együtt járó elbocsátások ellen. Kilenc órára a legtöbb helyen már felvették a munkát a vasutasok, a VDSZSZ fel is függesztette a sztrájkot. A szakszervezet szerint a kormány harminc vonalat zárna be, a szaktárca szerint nincs alapja a szakszervezeti aggodalmaknak. MÁV-bérlettel.

Cikkünk folyamatosan frissül.

"Gördül a sztrájk térben és időben" – mondta Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke hétfőn hajnalban. A vasutassztrájk a terveknek és a szervezésnek megfelelően alakul, sokan vesznek részt a munkabeszüntetésben, tette hozzá Gaskó. A szakszervezeti vezető adatai szerint az ország nagy részén állnak a vonatok, és ahol még van forgalom, ott is meg fog szűnni a következő órákban.

DSZZS20091019101

Ennyi volt

A VDSZSZ elnöke emlékeztetett arra, hogy hétfőn 8 órakor folytatódnak az egyeztetések a MÁV és a VDSZSZ között a még elégséges szolgáltatásról. A sztrájkbizottság hétfőn a délelőtti órákban ülésezik, értékeli a helyzetet, és amikor úgy látja, hogy elég, akkor egy időre felfüggeszti a sztrájkot – mondta akkor.

Ez délelőtt 9 órakor meg is történt, a MÁV tájékoztatása szerint a VDSZSZ akkor függesztette fel a sztrájkot. A VDSZSZ közleménye szerint ugyanakkor hamarosan folytatják a munkabeszüntetést, ha a kormány nem vonja vissza a "vasút átalakításával kapcsolatos ötletrohamát, aminek következtében sok ezer vasutas munkahelye szűnik meg".

A szakszervezeti döntést azonban a vasutasok már megelőzték, a legtöbb helyen már nyolc óra után felvették a munkát a dolgozók. A vasúttársaság közlése szerint ennek ellenére még órák kellenek, amíg a vasúton helyreáll a normál közlekedés.

Reggeli képek a Déli-pályaudvarról. (fotó: Barakonyi Szabolcs)
Reggeli képek a Déli-pályaudvarról. (fotó: Barakonyi Szabolcs)

Hétfőn hajnalban szinte az egész országban leállt a vasúti forgalom azt követően, hogy nulla órakor a VDSZSZ megkezdte "időben és térben is gördülő" sztrájkját, a műszakváltásokkal azonban egyre több vasutas veszi fel a munkát, így számos helyen már korábban megindult a közlekedés.

Hétfőn reggel fél nyolckor Szegeden és térségében, valamint Nyíregyházán már beszüntették a sztrájkot, Nagykanizsán nem sztrájkoltak, Szombathelyen pedig olyan kevesen csatlakoztak a munkabeszüntetéshez, hogy az állomásról minden vonat elindult. Pécsről szintén indulnak vonatok, Barcs felől azonban nem érkezett szerelvény. A MÁV miskolci területi igazgatósága területén reggel 8 óráig tartott a sztrájk, amit ezt követően felfüggesztették, addig jószerivel egyetlen vonat sem közlekedett.

04

A MÁV szerint a budapesti pályaudvarokon is közlekednek a vonatok és az InterCity-k is elindultak. A GYSEV vonalain is járnak a vonatok, az InterCity-k is közlekednek Sopron és Budapest között. A vasúttársaság nem sokkal kilenc óra után azt közölte, hogy Már csak néhány állomáson sztrájkolnak a vasutasok, így a MÁV vonalain gyakorlatilag megindult a vasúti közlekedés. A miskolci Tiszai pályaudvaron a MÁV még csak az átmenő vonatokat tudja közlekedtetni. A Székesfehérvár-Komárom vonalon Mór állomáson és a Győr-Veszprém vonalon Bakonysárkány állomáson még sztrájkolnak.

Az előzmények

A Gaskó István vezette Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a múlt hét kedden döntött arról, hogy sztrájkot hirdet, pénteken bejelentették, hogy hétfőn lesz a sztrájk, vasárnap azt is, hogy üzemkezdettől szüneteltetik a munkát a sztrájkban részt vevők.

03

Akik a VDSZSZ szerint sokan lesznek. Gaskó István azt mondta, várakozásaik szerint az úgynevezett forgalmi szolgálatban lévők négyötöde sztrájkolni fog majd. A vasúti közlekedés sajátosságai miatt ez akár azt is jelentheti, hogy az egész országban leáll a vasúti közlekedés, de akár azt is, hogy egyes vonalakon, de legalábbis bizonyos pályaszakaszon gond nélkül lehet utazni hétfőn. Gaskó István azt mondta vasárnap, hogy a sztrájkban lehetnek regionális különbségek, de összességében a vasúti közlekedésre nem lehet számítani, a tehervonatokat sem engedik majd tovább.

A VDSZSZ által – különböző célokért – 2007 végétől szervezett sztrákok tapasztalatai alapján arra lehet számítani, hogy a vasúti közlekedés hétfőn nemcsak a sztrájk végéig, hanem még azt követően is, órákig kiszámíthatatlan lesz, és a munkabeszüntetés időszaka alatt egyes térségek vasúti közelekedés teljesen meg fog bénulni. Ennek az az oka, hogy a MÁV és a VDSZSZ ezúttal sem tudtak megállapodni az úgynevezett elégséges szolgáltatásokról, vagyis arról, hogy a sztrájk idején az egyes vonalakon hány vonat és milyen ütemezéssel közlekedjen.

Üzemkezdettől

Ami biztos: a VDSZSZ által meghirdetett munkabeszüntetés a hétfői üzemkezdetkor kezdődik. Ez azt jelenti, hogy azokban a munkakörökben, ahol éjfélkor is dolgoznak, már ekkor leáll a munka, viszont elképzelhető, hogy más szolgálati helyeken, más munkakörökben csak a hajnali órákban fognak sztrájkba lépni.

Az üzemkezdettől induló sztrájk elvileg azt jelenti, hogy egyetlen vonat sem indul el hétfőn. A korábbi sztrájkok gyakorlata szerint azokat a – jellemzően nemzetközi – szerelvényeket, amelyek úton vannak a sztrájk kezdetén, az első állomásig közlekedtetik le.

Szintén a korábbi sztrájkok eredményei alapján arra lehet számítani, hogy a közlekedés főként a kelet-magyarországi megyékben bénul meg, emellett hatékony szokott lenni a sztrájk a fővárosi fejpályaudvarokon (Keleti, Déli, Nyugati) is. A GYSEV vonalain sztrájk nem lesz, de – szintén az előző munkabeszüntetések tapasztalatai szerint – a MÁV-sztrájk némileg módosítja a nyugat-magyarországi GYSEV-vonatok közlekedését is.

Buszon jön a segítség

A vonatközlekedés kiszámíthatatlansága miatt ezúttal is számos Volán-társaság kiegészítő, illetve mentesítő járatokat. A Pannon Volán Zrt. mentesítő járatokat indít hétfőtől azokon a vonalakon, ahol sztrájk miatt szünetel a vasúti közlekedés, a cégnek általános érvényű szerződése van a MÁV-val sztrájkok idejére vonatpótló autóbuszok indításáról. A Tisza Volán előreláthatólag a Szeged-Budapest vonalon indít több járatot hétfő reggel, ide már a hajnali indulásra pluszjárműveket rendeltek be, a nap folyamán pedig a forgalom alakulásától függően hoznak döntéseket.

A kecskeméti székhelyű Kunság Volán azokon a vonalakon állít be mentesítő járatokat, ahol a korábbi sztrájkok idején is szükség volt több járműre. Hajdú-Bihar megyében a forgalmi helyzettől teszi függővé a Volán, hogy indít-e pótlóbuszokat, például a Debrecen-Budapest vonalon. A Szabolcs Volán tíz plusz buszt indít a Nyíregyháza-Budapest, Záhony-Nyíregyháza, Mátészalka-Nyíregyháza és a Nyíregyháza-Újfehértó-Debrecen közötti vonalon.

A sztrájk idején a legtöbb Volán-társaságnál a vasúti bérleteket és egyéb utazási igazolványokat elfogadják. A kivételek egyike a Zala Volán, amely nem fogadja el buszjáratain a vasúti bérleteket a sztrájk idején, és egyelőre nem tervezi mentesítő járatok indítását sem. Erre a korábbiakban sem mutatkozott nagy igény, ugyanis a vasúti személyforgalom Zala megyében nem olyan jelentős, hogy a vonatok leállása miatt tömegek választanák a buszközlekedést.

01

A BKV egyes járatait is igénybe vehetik az utasok a sztrájk idején vasúti bérlettel. Az esetleges munkabeszüntetés ideje alatt ismét utazhatnak a BKV Zrt. járatain a kétheti, havi, valamint 30 napos vasúti bérlettel és MÁV arcképes igazolvánnyal rendelkező utasok. A bérletek, ahogy korábban is a pályaudvarok közelében működő járatokra érvényesek szükség szerint. Ezek a 2-es és a 3-as metró, a Gödöllői és Ráckevei HÉV, az 1, 1A, 3, 4, 6, 12, 14, 19, 28, 37, 37A, 62, 62A villamosok és a 7, 7E, 33, 33E, 54, 55, 68, 84E, 88, 89E, 94E, 97E, 98, 98E, 103, 114, 160, 161, 161A, 162, 162A, 262, 168E, 169E, 172E, 173, 173E, 176E, 198, 200E, 201E, 202E, 213, 214, 260, 261E, 272, 276E és 294E jelzésű autóbuszok - közölte a fővárosi közlekedési társaság.

Miért sztrájkolnak?

A VDSZSZ a vasút átszervezése elleni tiltakozásul hirdette meg a hétfőn kezdődő munkabeszüntetést (ez gördülő sztrájk, vagyis bármikor felfüggeszthhető és újrakezdhető). Elsősorban a vasút átszervezését tartják elfogadhatatlannak, és azt, hogy ennek részeként jövőre 40 milliárd forinttal csökkenne a MÁV-csoport állami finanszírozása. Gaskó István vasárnap arról is beszélt: a kormányzattól megkapott tervezet szerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben (a megszüntetésre ítélt vonalak listája pdf-ben a VDSZSZ honlapján is olvasható).

A közlekedési tárca még kedden adott ki közleményt a VDSZSZ sztrájkjáról. Ebben a minisztérium azt írja: a sztrájkfelhívásban közölt indokok nem helytállóak, a munkabeszüntetés a kormányzati szándékok akaratlan félreértésén vagy tudatos félremagyarázásán alapul, az az elképzelés, amely ellen a VDSZSZ közös fellépést szorgalmaz, sztrájkra hív fel, a szakszervezet közleményében jelzett formában nem létezik.

A jövő évi közszolgáltatási szerződésben foglalt megrendelés alapján az érdekképviselet által vélelmezett 3000 kilométert mintegy kétszeresen meghaladó mértékű hálózaton indul vasúti személyszállítás – olvasható a KHEM közleményében. A minisztérium arról is ír: a vasúti személyszállítási megrendelésből kimaradó települések autóbuszos szállítással, a jelenleginél magasabb színvonalon lesznek elérhetők. A rendelés nélküli szárnyvonalakon igény esetén tovább folytatódhat a teherforgalom, és helyi vállalkozásban akár a személyszállítás is.