Visszatérne az állam a Malévba

2009.10.29. 09:46 Módosítva: 2009.10.29. 11:28
Oszkó Péter pénzügyminiszter azt mondta Moszkvában, hogy tulajdonosként és finanszírozóként is szerepet vállalna az állam a légitársaság működtetésében. A Malévot két és fél éve, 2007 elején privatizálták, a helyzete azóta is rendezetlen. A cég mai közgyűlésén sem döntöttek a tőkerendezésről.

A magyar állam kész tulajdonosként és finanszírozóként is beszállni a nemzeti légitársaságba – ezt Oszkó Péter pénzügyminiszter csütörtökön Moszkvában jelentette ki. Oszkó erről azt követően beszélt, hogy tárgyalt Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettessel a jelenleg cégjogi értelemben magyar többségi tulajdonban lévő, gyakorlatilag azonban orosz irányítású Malév helyzetének rendezéséről.

A cég csütörtöki közgyűlésén sem született határozat a tőkehelyzet rendezéséről. A közgyűlés napirendjén szerepelt ugyan a Malév tőkehelyzetének rendezése, ám az igazgatóság erről nem terjesztett elő határozati javaslatot.

Tárgyalnak tovább

A pénzügyminisztérium közleménye szerint "a magyar fél jelezte, hogy a társaság működésének folytatása érdekében kész tulajdonosi, illetve finanszírozói szerepet is vállalni a nemzeti légitársaságban. Az orosz kormány üdvözölte a magyar fél álláspontját". A minisztérium közölte azt is, hogy a magyar és az orosz fél "további tárgyalásokat folytat a szükséges intézkedésekről".

A Portfolio.hu emlékeztet arra: már korábban is felröppentek hírek arról, hogy folynak a tárgyalások a magyar és az orosz kormány képviselői között a Malév problémáinak megoldásáról. Korábbi lapértesülések szerint a magyar és az orosz állam összesen 40 milliárd forinttal segítené ki a Malévet, amelynek fejében a magyar állam ismét tulajdonos lenne, írja laptársunk.

Kisebbségi orosz vevő

A Malévot legutóbb 2007 februárjában privatizálta a magyar állam. A vevő a tárgyalásos eljárás záró szakaszába egyedüliként meghívott AirBridge Zrt. volt. A cég – és ezáltal a nemzeti légitársaság – formálisan két magyar magánszemély tulajdonában volt, gyakorlatilag azonban a papíron kisebbségi tulajdonos Borisz Abramovics irányítása alatt állt (a trükközésre azért volt szükség, hogy a Malév nemzeti légitársasági besorolását és uniós repülési jogát ne kockáztassák).

A folyamatosan veszteséges, tavaly 15,1 milliárdos mínusszal záró légitársaság azóta küzdött finanszírozási nehézségekkel és tőkeproblémákkal. Abramovics az orosz légipiacon is súlyos veszteségeket szenvedett el az elmúlt években, így a Malévból is kiszállt ez év elején.

Távozásával a céget addig is finanszírozó, a megvásárlásához is bankgaranciát nyújtó orosz VEB bank lett az AirBridge kisebbségi tulajdonosa, egy magyar magánszemély, Költő Magdolna pedig a többségi. Emellett döntöttek egy 3 milliárd forintos tőkeemelésről is, valamint arról, hogy a Malévot az Aeroflottal közösen üzemeltetik tovább.

Voltak előzmények

Oszkó Péter mostani bejelentése nem teljesen meglepő. Már idén augusztusban közölte a pénzügyminisztérium: folynak a tárgyalások az oroszokkal, hogy a magyar és az uniós jogszabályoknak is megfelelő megoldást találjanak a Malév problémáinak megoldására. Már akkor lehetett hallani olyan híreket, hogy az állam felé is komoly adósságokat felhalmozott légitársaságban a magyar állam kisebbségi részesedést szerezne.

Ha most visszatér az állam a légitársaságba, az már a Malév második visszaállamosítása lehet. Az első privatizáció 1992-ben volt, akkor az olasz Alitalia és egy Simest nevű olasz bank vásárolt a cégben 35 százalékos részesedést. Az olasz kaland 1997-ig tartott, ekkor magyar pénzintézetek visszavásárolták az öt évvel korábban olasz kézbe került részvénycsomagot, majd 1999-től ismét az állam volt a cég 99,5 százalékos tulajdonosa.