Egyre gazdagabb a magyar állam

2009.11.28. 10:22
A Malév és az Emfesz sorsa is állami tulajdonszerzéssel rendeződhet, ráadásul mindkét ügyben orosz állami cég lehet a magyar állam tulajdonostársa. Egy dubaji állami alap esetleges fizetési nehézségeiről szóló hírek miatt hullámvasútra kerültek a világ tőzsdéi, itthon a forint is szépen mozgott, végül 272 forint/eurónál zárta a hetet a hétfő óta már csak 6,5 százalékos kamattal támogatott árfolyam.

19 milliárd forintnyi adó- és egyéb köztartozás elengedéséért cserébe szerezne kisebbségi tulajdonrészt a sok tízmilliárd forint adósággal küszködő, saját tőkéjét elveszítő Malévban. Bár a légitársaság megmentése mellett szólnak érvek (Ferihegy forgalmának 40 százalékát adja, így közvetve is több ezer embernek biztosít munkát, közvetlenül közel háromezernek), a fenti számok tükrében nem kell közgazdásznak lenni ahhoz, hogy az ember aránytalnul drágának tartsa a lépést.

Az üzleti racionalitás ezúttal alighanem megméretettik majd: a Malév versenytársai árgus szemmel figyelik, milyen mentőövet akar dobni az állam, és ha a megoldás felveti az uniós, az állami támogatás tilalmáról szóló szabályok megsértését, azonnal vizsgálatot kérnek a tranzakcióra. Ez esetben Magyarországnak a tervezett lépéssorozat fényében azt kellene bizonyítania, hogy Malév, melyet vezérigazgatója 2012 ígér újra nyereségessé tenni, jelenlegi állapotában 40 milliárdot ér. Piaci érdeklődő mindenesetre ennek az árnak a töredékéért sincs.

Nemcsak légitársaságba ruházhat be az állam: az elmúlt fél évben botrányok sorozatát felmutató Emfesz sorsa is állami segítséggel és tulajdonszerzéssel rendeződhet a legújabb hírek szerint. A magyar piac több mint 20 százalékát pár év alatt, a gázpiaci liberalizációt és a tulajdonosának biztosított olcsóbb ukrán gázt kihasználva megszerző céget áprilisban vágták el forrásaitól. Azóta feltehetően veszteséggel működött, vezérigazgatója pedig a tulajdonos tudta nélkül, egy korábban született meghatalmazással maga adta el ismeretlen hátterű, Svájcban bejegyzett, orosz hátterű cégnek 1 dollárért a társasaságot. Arról egyelőre találgatások sincsenek, mennyit érhet most a magyar államnak, illetve a feltehetően a cégbe beszálló állami MVM-nek az Emfesz résztulajdona.

Az állami tulajdon a héten az egész világot megrázta: na nem a magyar állam tervezett vásárlásaival foglalkoztak a befektetők, hanem azzal, hogy csütörtökön Dubaj eljátszott a gondolattal, nem fizeti időben adósságait. Az Egyesült Arab Emírségekbe tartozó dubaji sejkség egész pontosan azt tudatta a Dubai World nevű állami alap befektetőivel (60 milliárd dollárnyi adóssága van ennek az alapnak), hogy elképzelhető, hogy esedékes törlesztéseinek elhalasztását kéri.

A válságtól kevésbé sújtott gazdag olajországok eddig biztos pontnak számítottak a világ pénzpiacain, sok bank is hitelezi őket, melyek nyereségük egy részét is buknák, ha a Dubai World késve fizetne. A részvények a félelemnek köszönhetően kerültek lejtőre, és emiatt estek a bizonytalan helyzeteteket mindig megsínylő feltörekvő piaci devizák is, a forint 267-ről 274-ig gyengült. Péntekre már megnyugodtak a piacok, nagyobb hangsúlyt kapott, hogy Dubaj nem fizetésképtelenséget jelzett előre, hanem tesztelte a piacokat egy "mi lenne ha" típusú kérdéssel. A BUX 0,5 százalékos emelkedéssel zárta az utolsó munkanapot, a forint/euró kurzus pedig a 272-es szintél, ez persze már csak enyhítette a korábbi mínuszokat.

A BUX és a vezetõ részvények árfolyamának változása
  48. heti záró 47. heti záró
BUX 20 277
20 650
OTP  5316 5422
Mol  15 550 15 850
Richter  40 650 40 805
Magyar Telekom 726
754

Ez is volt még a héten

Hétfő óta alacsonyabb, 6,5 százalékos a magyar kamat, elemzők az idén még egy vágást, és 6 százalékos kamatszintet várnak.

Gyurcsány Ferenc is a Fidesszel szavazott egy költségvetési módosítójavaslatról, mely az M44-es út helyett a Pécset elkerülő M60-as előkészítésére adna inkább pénzt. A sztrádapénzekért folytatódik a küzdelem a jövő héten, hétfőn újabb, ezúttal fordított irányú pénzmogást biztosító javaslatról dönthetnek a képviselők.