A kormánynak nincs takargatnivalója a benzintender ügyében

2010.01.07. 16:01 Módosítva: 2010.01.07. 16:18
Olcsóbban adja az üzemanyagot az OMV az állami szerveknek, és az Agipot meg az Avantit bevonva már a kúthálózata sem rosszabb a Molénál, ezért nyerhetett a benzintenderben, mondja a kormány.

Idén durván 150 millió forintot spórol az állam azon, hogy a Mollal szemben az OMV nyerte a benzintenderként elhíresült, az utóbbi napokban nagy port felvert közbeszerzési eljárást – derült ki azon a háttérbeszélgetésen, amelyet Molnár Csaba kancelláriaminiszter tartott. (Bruttó módon számolva, az üzemanyag áfavonzatát is beleértve180 millió forint lenne a megtakarítás, de amennyi áfát az állam egyik zsebéből kiad, az a másikba folyik be.)

A kutak országos elhelyezkedése volt a mérleg nyelve

A bírálati szempontok közül a legnagyobb súlya az árnak volt (70 százalékos súly), ám számított az is, hogy hány kútja van az ajánlattevőnek (20 százalékos súly) és azok hol helyezkednek el (10 százalékos súly). Ugyan a Molnak valóban jóval több benzinkútja van, mint önmagában az OMV-nek, ám az OMV ajánlatában azt vállalta, hogy az Agip és az Avanti kútjainál is tankolhatnak az állami szervek, így pedig ezen három cég által üzemeltetett kutak száma alig marad el a Molétól (345 a 362-vel szemben). Lényegében az első két feltétel alapján döntetlen lett volna az eredmény, ám az OMV ajánlata azért nyert, mert a kutak eloszlása jobb, átlagosan kisebb a távolság az OMV ajánlatában szereplő OMV-Agip-Avanti-kutak között, mint a Mol-kutak között.

A Központi Szolgáltatási Főigazgatóság által lebonyolított tenderen december 11-én hozták meg a döntést, a szerződéskötésre pedig december 19-én került sor. A kormány a két ünnep között mérlegelte, hogy mit kell tenni a nemzetbiztonsági kérdésben. A jogszabályok szerint ugyanis csak nemzetbiztonsági védelem alatt álló cég láthatja el üzemanyaggal a rendészeti, a rendvédelmi és a nemzetbiztonsági védelemhez tartozó szerveket (például a rendőrséget, a titkosszolgálatokat, a Vám- és Pénzügyőrséget, a büntetés-végrehajtást). Magyarországon azonban csak a Mol áll ilyen nemzetbiztonsági védelem alatt, így a kormány az akkori rendeletet úgy módosította a benzintenderes döntés miatt, hogy ezeket a szervezeteket kivonta a közbeszerzési eljárás alól – magyarán azt biztosította, hogy ezek a szervek továbbra is a Molnál tankoljanak. A kormányrendelet december 29-én született, az érintett szervezetek vezetőit pedig másnap, december 30-án tájékoztatta a kormány, illetve az illetékes, a nemzetbiztonságért felelős miniszter, hogy számukra minden marad a régiben.

Néhány szervezet visszament a Molhoz

Rajtuk kívül azonban nyitott a lehetőség több tucatnyi állami intézmény, szervezet előtt is, ha kérik, ők is maradhatnak továbbra is az eddig az üzemanyagot biztosító Molnál – ismertette a kancelláriaminiszter. Így például a mentősök, a Legfőbb Ügyészség, a Köztársasági Elnöki Hivatal autóit továbbra is a Mol kutainál tankolják majd. Összesen 29 szerv fog a Molnál tankolni, a többi több száz pedig az OMV-nél, és így is megáll a körülbelül 150 millió forintos spórolási jóslat – jelentette ki a miniszter. (A Mol ráadásul most a hozzá visszatérő szerveknek olcsóbb ajánlatot tesz, mint tett a tenderen, mondták a háttérbeszélgetésen.)

Bizottsági ülés

A parlament rendészeti bizottsága pénteken rendkívüli ülést tart a benzintender ügyében. Az ülésre elmegy a kancelláriaminiszter.

Azt elismerte a tárcavezető is, hogy érkeztek OMV-kártyák a rendőrségre, és néhány szervhez, de arról, hogy ez tömeges lett volna, nincs tudomása. A kártyák visszaszolgáltatása nem kerül semmibe, mert a tenderen kikötötték, hogy például a kártyák biztosításáért, esetleges cseréjéért, visszaadásukért nem számíthat fel díjat a nyertes cég.

A széles értelemben vett államot több mint hatszáz szerv alkotja, felük számára kötelező részt venni a benzintenderben, vagyis annál tankolni, amely cég megnyerte a kiírást. Felük viszont önként csatlakozhat a nyertes pályázóhoz. Utóbbiak közé tartoznak az önkormányzatok is – mondták a kancellárián. Ha tömegesen mennek át a helyhatóságok az OMV-hez, akkor vélhetően nem lesz elég az évi 50 millió literes üzemanyagmennyiségre belőtt keret, ám a szerződést lehet úgy módosítani, hogy a leszállított mennyiséget növeljék.