Nem kap új autókat a MÁV

2010.02.05. 13:37 Módosítva: 2010.02.05. 13:37
Elismerte a minisztérium, hogy tavaly augusztus óta tudnak a MÁV a közbeszerzési törvényt sértő gépjárműflotta-használatáról. A szerződés nélkül használt autókkal állítólag 300 milliót spórol a vasút, bár a közbeszerzési bírság ezt simán elviheti. A csütörtöki cikkünkre adott válaszában a minisztérium megelőlegezte: érvénytelen lesz a most folyó autótender, aminek jövő szerdára tervezik az eredményhirdetését.
Előzmények
  • Tavaly áprilisban lejárt a MÁV és a Leaseplan (LP) Hungária Zrt. között 2004 decemberében, közbeszerzési eljárást követően határozott időre kötött szerződés több mint ezer személy- és teherautó bérléséről és flottarendszerű üzemeltetéséről, ám az autókat továbbra is használják, és fizetnek értük.
  • A MÁV-fb 2008 szeptemberi ülésén figyelmeztették az akkori menedzsmentet, hogy a szerződés meghosszabbítása aggályos lesz (közbeszerzési eljárást követően csak előre nem látható okok miatt módosítható egy szerződés, pusztán a lejárta miatt nem).
  • Molnár Csaba akkori közlekedési miniszter a szerződés lejárta előtt öt nappal kiadott tulajdonosi határozatban kérte a megállapodás meghosszabbítását a tarifa 30 százalékos csökkentésével.
  • Az új autók beszerzésére 2009 márciusában írták ki a tendert, aminek ma lett volna eredményhirdetése. Közbeszerzési szakértők szerint az eljárás során több ponton sérült a közbeszerzési törvény.
  • A MÁV igazgatósága 2009 augusztusában tárgyalt a már lejárt szerződés időtartamának utólagos meghosszabbításáról, de végül nem döntött a jogi igazgatóság által nem támogatott javaslatról. Az ülésen Hónig Péter miniszter jogszerűtlennek, ám megfelelőnek nevezte a kialakult helyzetet.
  • A MÁV kérdésünkre azt közölte, hogy a szerződés módosításáról szóban megegyeztek, és azt visszadátumozva alá is írták.
  • A közbeszerzések tanácsának elnöke bekérte az ügy valamennyi dokumentumát, hogy eldöntse: kezdeményezi-e jogorvoslati eljárás megindítását.
 

A MÁV gépkocsi-beszerzési folyamatában történt lépések mind azt a célt szolgálták, hogy a társaság működésében ne keletkezzenek zavarok, és az amúgy is nehéz pénzügyi helyzetet ne terheljék indokolatlan többlet költségek – reagált a közlekedési minisztérium lapunk csütörtöki cikkére. Ebben megírtuk: a tárca korábbi állításaival szemben minisztériumi hatáskörbe tartozott volna a MÁV gépjárműflottájának ügye, valamint azt, hogy a közlekedési miniszter tavaly augusztus óta tudott az autóbérleti szerződés április lejártát követően beállt, a közbeszerzési törvényt sértő helyzetről.

A minisztérium mai közleménye szerint a vasút zavartalan és takarékos működése érdekében hozta a tárca „az erős korlátokat felállító tulajdonosi határozatát, és ennek érdekében folytak a tárgyalások a szerződés meghosszabbításáról”.

A kétszeri miniszterváltással és „az ebben az időszakban jelentkező, kiemelten fontos válságkezelési feladatok” elvégzésével indokolta a minisztérium azt, hogy a gépkocsi-beszerzésre irányuló közbeszerzési eljárás beindításáról szóló alapító határozatot „késedelmesen” adták ki, így „a MÁV olyan helyzetbe került, hogy az eljárást nem tudta a meglévő szerződés lejártáig lebonyolítani”. Molnár Csaba akkor közlekedési miniszter, mint megírtuk, csak március 26-án írta alá ezt a határozatot, miközben a szerződés április elején lejárt. A KHEM közleménye emellett a késedelem okai között megemlíti „a társaság és a minisztérium közötti, üggyel kapcsolatos egyeztetések elhúzódását” is.

A közleményben elismerték, hogy a tárca jelenlegi vezetése számára a tavaly augusztusi 14-i igazgatósági előterjesztésből ismertté vált, hogy „a késedelem miatt a működéshez szükséges gépjárműflotta fenntartására egy áthidaló megoldást kell találni” a közbeszerzési eljárás érvényes lezárásáig. Megjegyzik: a MÁV illetékes szakemberei a korábbi partnerrel tárgyalásokat folytattak, és egy kedvezőbb pénzügyi konstrukcióban sikerült megállapodniuk. Ebben „a feltételek visszamenőleges érvényességében is megállapodtak, a megtakarítás a MÁV szakemberei szerint 2010. április 30-ig 300 millió forint lesz”.

Kérdés azonban, hogy ezt a megtakarítást nem viszi-e el egy közbeszerzési bírság, annak összege ugyanis – mint ez a már említett igazgatósági ülésen is elhangzott – akár milliárdos nagyságrendű is lehet. A közbeszerzések tanácsának elnöke által kezdeményezett eljárásról a tárca szűkszavúan annyit közölt: „az üggyel kapcsolatban a Közbeszerzések Tanácsa 2010. január 26-án megindította vizsgálatát. Amennyiben a tanács szabálytalanságot állapít meg, a MÁV vezetősége megteszi a szükséges lépéseket”.

A minisztérium azt is megjósolta, hogy a MÁV várhatóan nem jut új autókhoz a közeljövőben. A most folyó tendernek elvileg február 10-én lesz az eredményhirdetése, ám a közlemény szerint „a közbeszerzési eljárás során kiderült, hogy az alapítói határozatban rögzített évi 800 millió forintos keretösszegből nem lehet a MÁV által meghatározott feltételekkel a működéshez szükséges mértékű gépjármű flottát beszerezni”. Ez azt jelentheti, hogy a folyamatban lévő közbeszerzési eljárást érvényteleníteni kell, és esetleg új egy következő eljárást kell indítani. És hogy annak végéig milyen autóba ülnek a vasutasok? Azt most, úgy tűnik, senki nem tudja.