Kivonulhat a Ryanair Budapestről

2010.03.26. 15:24
A Ryanair újraindítja Budapest-Glasgow (Prestwick) járatát vasárnaptól, azonban a ferihegyi költségek tovább növekedtek, ezért fennáll a veszély, hogy az ír diszkont légitársaság ősztől törli összes budapesti járatát, ha nem születik megállapodás a reptér üzemeltetőjével - közölte Tamás László, a Ryanair ír, brit és közép-kelet-európai piacáért felelős értékesítési vezetője.

A Ryanair kivonulása Budapestről kedvezőtlen lenne mind a magyar gazdaság, mind a légiközlekedés szempontjából, de ez a "worst case" szcenárió. A Ryanair ezt már jelezte a Budapest Airport felé és arra törekednek a tárgyalások alatt mind a Budapest Airporttal, mind a többi partnercégekkel, hogy elkerüljék a kivonulást. A Ryanair azzal is megelégedne, ha meg tudnának egyezni arról a Budapest Airporttal és a kiszolgáló cégekkel, hogy új járatokra engedményeket biztosítanak, így ha sikerül megállapodni, akkor még akár járatbővítés is elképzelhető lehet (bár ez legközelebb már csak a téli időszakban) - nyilatkozta Tamás László. A diszkont légitársaság közölte, hogy utasonként mintegy 10 eurós reptéri költséggel már elégedett lenne, ha ez hosszú távon biztosítva van.

"A Ryanair is kap kedvezményeket, mint minden légitársaság, ha hosszú távon elkötelezi magát és nemcsak egyszer-egyszer repül Budapestre" - reagált a Budapest Airport kommunikációs igazgatója.

A Ryanair 2007-ben jelent meg Ferihegyen (2006-tól Sármelléken) és jelenleg négy útvonalra repül a budapesti repülőtérről. A tavalyi évben 180,000 utast szállított, míg 2008-ban közel 400,000 utas repült magyarországi járatokon. A visszaesés annak tudható be, hogy a légitársaság több járatát is törölte 2008 végén.

A légitársaság több kisebb repülőteret is vizsgált Magyarországon, ugyanakkor technikailag sem a pécsi, sem a debreceni reptér nem alkalmas a Ryanair gépeinek - közölte Tamás László. A sármelléki repülőtér jövője bizonytalan, így a Ryanair számára az egyetlen választás Ferihegy, amely viszont monopolhelyzete miatt magas díjakat szab meg. Tamás László szerint a reptéri, a navigációs és a handling költségek is indokolatlanul növekednek Ferihegyen, ami miatt további kapacitáscsökkentés jöhet 2010/2011 telén, akár az összes járat törlése is. (Tamás László szerint utasonként mintegy 10 százalékos költségnövekedés volt.)

A Ryanair pozitív ellenpéldaként Pozsonyt említi, ahonnan már 23 célpontra üzemeltetnek járatot. Ha nem találunk olyan repülőteret, ahonnan alacsony költségekkel repülhetünk, akkor megyünk máshova - nyilatkozta a Tamás László.

A légitársaság stratégiája jelenleg, hogy olyan országokban nem bővít, ahol növekednek a költségek, csak ahol csökkennek, mint például Spanyolországban vagy Olaszországban. A Ryanair értékesítési vezetője példáként a Kanári-szigeteket említette, ahová a megállapodásoknak köszönhetően több évig ingyen repül a Ryanair és most Európa számos repteréről szállítja az utasokat a szigetekre 95 százalék feletti kihasználtsággal.

A Ryanair kiemelten figyeli Pozsonyt a régióban, jelenleg is folynak a tárgyalások, azonban az a diszkont légitársaság politikája, hogy csak akkor nyit bázist, ha a költségek öt évig szinten maradnak. A Ryanair Debrecenben nyit call centert májusban, amit Kolozsvárról helyez át.