Bontani kezdték az M7-es szervizútját

2010.04.28. 11:05 Módosítva: 2010.04.28. 11:46
Bontani kezdte Zalakomár közelében az autópálya melletti egyik mezőgazdasági feltáró utat az M7-es építésének egyik alvállalkozója, mert nem fizették ki a munkáját. Fél éve még arról sem tudtak megállapodni, hogy kinek kellene fizetnie.

Hat hónapja nem tekintenek tárgyalópartnernek, a közvetlen megrendelőnk előzetesben, az ő megrendelője pedig öngyilkos lett – ecsetelte a helyzetet Mezőfi Zoltán a zalaegerszegi ZalaSprint-M Kft. ügyvezetője. A cég mintegy 24 ezer tonna mészkő és töltésföld felhasználásával készítette el az M7-es autópálya munkálatainak részét képező mezőgazdasági utakat.

A munkáért 83,6 millió forintot kellett volna kapnia a megrendelő Nyírút Építőipari és Kereskedelmi Kft.-től, de az csak 40,6 millió forintot utalt át. A fennálló követelést ZalaSprint-M Kft. végül eladta Ittasofőr Kft., aki szerda reggel elkezdte az út bontását, hogy a kitermelt földet és mészkövet értékesítse.

Délelőtt 10 óra előtt a rendőrség is megjelent a helyszínen és leállította a munkálatokat. Az MTI úgy tudja: a rendőrök mintegy háromnegyed órával később azzal hagyták el a helyszínt, hogy a tulajdonjogi vita eldöntése a bíróságra tartozik.

A meglehetősen bonyolult megrendelői láncolatról Mészáros László, az Ittasofőr Kft. ügyvezetője elmondta: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megkezdett autópálya-építés nyertese a PVT-M7 Konzorcium volt, amelyben a Porr Építő Kft. a fő résztvevő. A Porr a balatonfüredi Kutas B.B.B. Kft.-nek adta ki a mezőgazdasági utakra vonatkozó megrendelést, de ez a cég közbeiktatta a Mezőbau Invest '09 Kft.-t, azonban még itt sincs vége a láncnak. A Mezőbau ugyanis a nyíradonyi Nyírút Kft.-nek adta tovább a megrendelést, amely végül megbízta a ZalaSprint-M Kft.-t a munkálatok elvégzésével.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a beruházás generálkivitelezője is változott az építkezés alatt. A kizárásokkal, újraértékeléssel és Kóka János akkori közlekedési miniszter beavatkozásával is tarkított közbeszerzési eljárást megnyerő konzorcium egyik tagja, a Viadom ugyanis 2007 nyarára fizetésképtelenné vált, és ki kellett szállnia a folyamatban lévő munkáiból. Az utat végül az osztrák érdekeltségű Porr lényegében egymaga, helyenként a Vegyépszer közreműködésével építette meg.

A Nyírút Kft. képviselői az utóbbi hónapokban elérhetetlenekké váltak, a cég vezetője hasonló lánctartozásos ügy miatt előzetes letartóztatásba került. A Kutas B.B.B. Kft. elismerte ugyan a fizetési kötelezettségét, ennek ellenére mégsem fizetett. A ZalaSprint-M képviselői a fővállalkozót is megkeresték, ám a Porr jogi képviselőjétől azt a tájékoztatást kapták, hogy velük nem állnak jogviszonyban, ők a közvetlen alvállalkozóikat kifizették.