Szerződést bontanak az M43-ason

2010.05.13. 16:54
Az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. csütörtök délután közölte: szerződésszegés miatt felbontja a Tisza M43 konzorciummal kötött szerződést. Ez a Sedesa-Hídépítő-Szeviép alkotta társulás építi az M43-asnak azt a szakaszát, amit a hárommilliárd forintot követelő alvállalkozók csütörtökön bontani kezdtek.

Néhány órával azután, hogy a Szeged határában – jogszerű anyagmozgatásnak álcázva – bontani kezdték az épülő M43-as autópálya egyik szakaszát a pénzükre esetenként több mint egy éve váró vállalkozók, az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. bejelentette: előkészíti a kivitelezői konzorciummal között szerződés felmondását, miután a konzorcium szerződést szegett. A NIF közleménye szerint a kialakult helyzet veszélyezteti azt, hogy az M43-as autópálya határidőre elkészüljön és az átadása után rendben működjön.

A Szegedet elkerülő sztrádát több szakaszban készítik el. Az útnak a 47-es főút és lényegében a Tisza-híd közötti szakaszát építi az a Tisza M43 konzorcium, aminek a pátyi golffalu és a sávolyi Balatonring ügyében elhíresült Sedesa a vezetője, tagjai pedig a Hídépítő Zrt. és a szegedi székhelyű Szeviép Zrt. Ez utóbbi cég fizetési nehézségeiről már hónapok óta beszéltek építőipari körökben, bár a vállalat csak április végén jelentette be, hogy csődvédelmet kér.

A cég azonban már sokkal régebben, és nemcsak az M43-ason nem fizet: a máig el nem készült szegedi villamosfelújításon dolgozók alvállalkozók is a Szeviépre mutogattak. Többek szerint elsősorban annak likviditási problémái magyarázták, hogy a december elejére befejezni tervezett – de még mindig folyamatban lévő – szegedi munkával csúszásban vannak.

Az M43-ason sem jobb a helyzet: bár a sztráda 5-ös főút és Makó közötti teljes szakaszát el kellene készíteni augusztus 31-ig, ezen a szakaszon még csak a földmunkáknál járnak (és a híd építése is csúszik az év eleji árvizek miatt). A NIF szerint a mostani helyzet ugyancsak veszélyezteti azt, hogy az út határidőre megépüljön.

Az állami cég csütörtök délutáni közleménye kitér arra: a Szeviép csődvédelmi eljárása során derült ki, hogy a konzorcium, illetve annak tagjai megsértették a NIF-fel kötött szerződés több pontját. Mint korábban megírtuk, a konzorciumi tag, tehát fővállalkozó Szeviéppel a konzorcium alvállalkozói szerződést is kötött, majd a Szeviép szerződött tovább az alvállalkozókkal. Így a nem közvetlenül a konzorciummal szerződött alvállalkozók a Szeviép csődje miatt nem jutnak hozzá igazolt teljesítéseik ellenértékéhez.

A közlemény emlékeztet arra, hogy a hét elején már figyelmeztették a konzorcium tagjat, hogy a tiltott alvállalkozásba adás megszűntetésével, a már elvégzett alvállalkozói munkák kifizetésével, továbbá "a konzorciumi egyetemleges felelősség deklarálásával és a fizetési szándék konzorcium általi megerősítésével" hárítsák el azokat a károkat, amik a NIF-et érik. Mivel ez nem történt meg – sőt, a csütörtökön elkezdett "anyagmozgatások" újabb károkat okoznak –, a NIF "a szerződés megszegése miatt megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését". Emellett Reményik Kálmán vezérigazgató pénteken tárgyal az alvállalkozók képviselőjével a kialakult helyzetről és a megoldás lehetőségéről.