Rendet vág a piacon az ügynöki szabályozás

2010.06.04. 07:35
Az ügynökök őszre kötelezővé tett vizsgarendszere alaposan átalakítja majd a hitelközvetítői piacot. Nem zárható azonban ki, hogy az ügyfelek számára a szolgáltatások így hosszabb távon drágulhatnak.

A hitelközvetítői piac az új szabályozás hatására kevesebb mint harmadára zsugorodhat - állítja Bánfalvi László, az Otthon Centrum hitelközvetítési üzletágát is működtető HC Központ Kft. ügyvezető igazgatója. A jelenlegi 30-40 ezer szereplő helyett a következő évben már tízezernél kevesebben foglalkozhatnak ezzel a tevékenységgel. A piacon régóta működő nagy vállalkozások (mint az OCHC is) egyébként többször felhívták a figyelmet, hogy a hatalmas közvetítői boomot a hiányzó szabályozás okozta. Bánfalvi tehát kifejezetten kedvezőnek tartja a szakmai követelmények előírását, bár - jegyezte meg - ezek megfogalmazása a banki termékekkel foglalkozóknál az átlagnál valamivel szigorúbbra sikeredett.

A Credithill értékesítési vezetője, Rákos Tamás nem számol olyan jelentős lemorzsolódással. Ő úgy véli, húszezernél biztosan több tanácsadó maradhat a piacon. Körülbelül 15 ezerre teszi ugyanis a biztosítókhoz, illetve bankokhoz közvetlenül kapcsolódó ügynökök számát. Ezek az intézmények pedig nagy valószínűséggel letetetik a szükséges vizsgát. Rákos szerint egészséges változást jelent és önmagában is minőségi javulást hoz, hogy 8-10 nagyobb cég maradhat a piacon, amelyek 500-600 közvetítőt foghatnak össze. Igazán a független ügynökök végét jelentheti a mostani szabályozás. A Credithillnél az újonnan belépők az első két hónapban eddig is oktatást kaptak, ráadásul a különböző termékek megismertetését is fokozatosan végezték. A cégnél levőkkel már májusban meg is szereztették a szükséges vizsgát. Az OCHC most szervezi, hogy az itt dolgozó közvetítők időben megszerezzék a szükséges végzettséget.

A kisebb ügynökláncok persze nem annyira lelkesek a módosítás miatt. Mint lapunk érdeklődésére több vállalkozásnál is elmondták: a szolgáltatók körének "művi" csökkentése a verseny kárára mehet. Ez ráadásul olyan következménnyel is járhat, hogy az ügyfeleknek különböző címeken az eddigi díjmentesség helyett fizetniük kell. Bánfalvi ezzel kapcsolatban elmondta: az, hogy valaki megfelelő színvonalon szolgáltasson, jelentős befektetést igényel.

A folyamatos továbbképzéshez, a technikai háttér megteremtéséhez és biztosításához, a netes felület kialakításához és kezeléséhez komoly fejlesztések szükségesek. Közben pedig a közvetített állomány a válságot követően jelentősen csökkent, egyúttal határozottan mérséklődtek a banki jutalékok is. Az OCHC ezzel együtt - ahogy az igazgató fogalmazott: a végsőkig - kitart amellett, hogy az ügyfelek számára a közvetítéshez kapcsolódó széles körű szolgáltatását ingyenesen nyújtsa.

Szinte általános az a vélemény, hogy a piacnak igazán nagy kárt azok az ügynökök okozták, akik különböző ügyeskedésekkel biztosították maguknak a forgalmat. Piaci információk szerint akadtak, akik bűncselekménytől sem visszariadva 50 ezer forintos nagyságrendű összegért beszereztek ügyfelüknek például hamis munkáltatói igazolást. Akadt, aki a jogszabálynak azon előírását, hogy a közvetítő vagy az ügyféltől, vagy a pénzügyi intézménytől kaphat csak pénzt, „virtuálisnak” nevezte. Azt ugyanis nem tudják semmilyen rendelkezéssel kivédeni, hogy miközben az ugyanannak a tulajdonában levő alkuszcég az ügyféltől, a közvetítő a pénzügyi intézménytől kapjon jutalékot.