Adókedvezmények segíthetik a zöld flották térnyerését

2010.07.08. 08:27
Egyes európai országokban a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának mintegy 30 százaléka írható a céges flották számlájára, Magyarországon a teljes személygépjármű-park mintegy kilenc százaléka céges autó.

A környezettudatos gondolkodás nem elegendő, olyan szabályozási megteremtése szükséges, amely a vállalkozásokat alacsonyabb gépjárművek beszerzésére ösztönzi – mondta el a KBC Autolease szakértője.

A széndioxid-kibocsátás mérséklése a gazdaság minden területén feladatokat ró a vállalkozásokra. Nem kivételek ez alól az autógyártók sem, akiknek az Európai Unió döntése alapján 2012-ig 130 gramm/km értékhatár alá kell csökkenteniük a gépjárművek széndioxid-kibocsátását. Ebben a mindenki számára égető környezetvédelmi kérdésben nagy a felelőssége a céges flották üzemeltetőinek is.

Az EU egyes országaiban már a 30 százalékot is eléri a vállalati autók aránya a teljes gépjárműparkon belül, így a flottakezelők által üzemeltetett autóparkok is jelentősen hozzájárulnak a károsanyag-kibocsátáshoz. Az EU 17 tagállama támogatja – különböző adókedvezmények vagy -mentesség formájában – a környezetbarát autók vásárlását. Magyarországon jelenleg a hibrid autókra – magánszemélyek és cégek számára – egységesen 190 ezer forintban megállapított regisztrációs adó honorálja az új autót vásárlók környezettudatos döntését.

Arra azonban már csak néhány ország esetén van példa, hogy célzottan céges flották környezettudatos összeállítását támogassák fiskális eszközökkel. A kivételek közé tartozik Svédország, ahol már 2002 óta 40 százalék adókedvezmény jár a cégautó-adóból, ha a gépjármű elektromos vagy hibrid üzemeltetésű. Csehországban az ilyen gépjárművek a céges autókra kiszabott útadó alól mentesülnek, az Egyesült Királyságban pedig ez év áprilisától öt évig nem kell cégautó-adót fizetni az elektromos autók után.

„A hazai céges autóparkok összeállításánál egy-egy kivételtől eltekintve a válság előtt sem volt jellemző, hogy a környezetbarát tulajdonságokkal rendelkező gépjárműveket részesítették volna előnyben a cégek. Az utóbbi két évben 48 százalékkal estek vissza a céges autóbeszerzések, de az általános gazdasági környezet mellett a hibrid és elektronikus autók magas ára sem kedvez a környezettudatosság térnyerésének. A kisebb méretű és ezzel rendszerint alacsonyabb fogyasztású autók beszerzését is inkább gazdasági, mintsem környezetbarát megfontolások motiválják ” – mondta el Zs. Nagy István a KBC Autolease üzletág igazgatója. „A kedvezőbb szabályozási környezet, hatékony ösztönző rendszer segíthetne abban, hogy a környezetvédelmi szempontok is az elsők között szerepeljenek a céges flották összeállításánál.”