Hortenzia, Gergő
3 °C
7 °C

Átvilágítják az M6-ost

2010.07.26. 11:43
Elrendelte az M6 autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszának műszaki felülvizsgálatát Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter, a feladattal a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központot (KKK) bízta meg. Az augusztusban kezdődő átvilágítás során a projekt kivitelezését és a terveket, minősítési dokumentációkat is ellenőrzik. A vizsgálattal megindul a PPP-konstrukcióban megvalósult autópálya-beruházások teljes áttekintése.

A KKK a műszaki felülvizsgálat során az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszán egyebek mellett az aszfaltburkolatok és alaprétegek rétegvastagságát, a szalagkorlátok és vadvédő kerítések előírásszerűségét ellenőrzi. Megvizsgálja a rézsűk, töltések anyagösszetételét, tömörségét, a beszállított építőanyagok, föld minőségét, kiemelt figyelemmel a május végi beomlás környezetére. Áttekinti az építési naplókat, kimutatásokat, a forgalomba helyezett főpálya terveknek való megfelelőségét.

Emlékezetes: a pályát úgy adták át március 31-én, hogy az átadást alig 48 órával megelőző ellenőrzésen még több mint 50 kifogást vetettek fel az ellenőrző hatóságok a Dunaújváros - Szekszárd közötti szakasszal kapcsolatban, ami végül az utolsó pillanatban, az avatás előtt órákkal kapta meg az ideiglenes használatbavételi engedélyt.

Május 30-án, vasárnap este beszakadt a március végén átadott M6-os autópálya leállósávjának egy része a 127-es kilométernél, Tengelic térségében. A közlekedést felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) korábban azt közölte: a még az előző kormányzat idején kötött ppp-szerződés értelmében – az utat a magántőke építette, az állam 2038-ig havi rendelkezésre állási díjat fizet a beruházás és az üzemeltetés költségeire – a vis majornak minősülő esetekben a helyreállítás költségeinek biztosítás fölötti részét az államnak kell fizetnie. Kérdés, hogy vis maiorról van-e szó: az építő konzorcium szerint százévente esik annyi eső, mint az omlást megelőző napokban, ezt a terhelést nem bírhatta az egyébként megfelelően elkészült vízelvezető rendszer.

Mindent átnéznek

A fejlesztési minisztérium az elmúlt hetekben szigorította az autópálya-üzemeltetési szerződések teljesítésének ellenőrzését, minden kötelezettség betartását következetesen számon kéri. Hamarosan megkezdődik az M6 koncessziós szerződések jogi és pénzügyi átvilágítása, és ez várható az M5 esetében is.

A további PPP-ben érintett területeken már folyamatban van a felülvizsgálathoz szükséges iratok összegyűjtése. A sport-, oktatási és kulturális létesítmények teljes dokumentációját a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, a büntetés-végrehajtási projektek papírjait a Belügyminisztérium bevonásával vizsgálja meg a fejlesztési tárca.

Jelenleg éves szinten százmilliárdos nagyságrendben terhelik a költségvetést a PPP beruházásokhoz kapcsolódó kifizetések. A jövő évtől csak az autópálya rendelkezésre állási díjak mértéke meghaladja az évi 100 milliárd forintot.