Valamikor autóút vezet majd Győrből Szombathelyre

2010.10.21. 15:30
Két nagyszabású autóút-fejlesztési programot jelentett be csütörtökön az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. A cég közlése szerint még ebben az európai uniós költségvetési ciklusban kétszer két sávos autóút épül Győrtől Szombathelyig. A korábban 2/A útként ismert M2-est szintén 2013-ra építhetik ki szintén kétszer két sávos gyorsforgalmi úttá Budapest és Vác között.

Még ebben az európai uniós költségvetési ciklusban kétszer két sávos autóút épül Győrtől Szombathelyig – olvasható a NIF egyik csütörtöki közleményében. A szövegből azonban kiderül: három éven belül nem megépülni fog, legjobb esetben is csak elkezdődik az útépítés, a közlemény ugyanis azzal zárul: "a beruházások előkészítése a tervek szerint 2013-ban fejeződik be".

Hároméves vajúdás

A közlemény "folyik a Győrtől Csornáig, illetve a Csornától Szombathelyig tartó út kiépítésének előkészítése. Az előkészítésre csaknem 13 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek nagy részét az Európai Unió bocsátja rendelkezésre".

Az új gyorsút megépítésével a Győr-Moson-Sopron megye kelet–nyugati tengelyét alkotó 85-ös főút, valamint az észak–déli tengelyt alkotó 86-os főút forgalma lakott területen kívül lesz vezethető. Ezen a két úton jelenleg naponta átlagosan több mint 12 ezer jármű közlekedik, "a tranzitforgalom által súlyosan terhelt Csornán pedig naponta több mint 23 ezer gépjármű hajt át".

A NIF tájékoztatása szerint az előkészítés "a Győr, Csorna és Szombathely közötti útpálya 90 kilométeres szakaszának kiépítéséhez szükséges dokumentumok elkészítését, továbbá az engedélyek beszerzését, a területszerzést, a régészeti feltárást foglalja magában". Közölték, hogy a megvalósíthatósági tanulmányok többsége elkészült, a jogerős építési és hatósági engedélyek egy része is rendelkezésre áll.

Gyorsan Vácra

A NIF másik csütörtöki közleménye egyértelműbben fogalmaz: eszerint a Budapest és Vác közötti M2-es út 2013-re végig kétszer kétsávos lesz. " A korábban 2/A útként ismert közutat 2013-ra építhetik ki kétszer két sávos gyorsforgalmi úttá Budapest és Vác között. A projekt előkészítésére 6 milliárd forintot irányoztak elő, ennek 15 százaléka hazai forrás, a többit az Európai Unió strukturális alapja állja" – írta a NIF az 1997-1999 között mostani állapotában megépített M2-esről.

Az M2-es a főváros és Vác között 19,25 kilométeren épülhet meg végig 100 km/órás tervezési sebességgel, burkolt leállósávokkal, két új csomóponttal, mivel két összekötő utat terveznek Sződligetnél és Dunakeszinél. Új 3,3 kilométers nyomvonalon megépülhet a sződligeti összekötő út, valamint 4,22 kilométeren a Dunakeszi és Göd belterületét tehermentesítő dunakeszi bekötőút.