Eltűnhetnek az étkezési jegyek

2010.12.20. 07:59 Módosítva: 2010.12.20. 07:59

Alapjaiban alakulhat át a béren kívüli juttatások legnépszerűbb eleme, az étkezési utalvány, jövőre ugyanis minden nagyobb szereplőnél elérhető lesz a papíralapú csekkeket kiváltó kártya. Ez később az összes papíralapú juttatás beolvasztását is jelentheti, ám a nagyok első körben a legnépszerűbb darabra koncentrálnak.

70-80 milliárdos piac

Nem meglepő, hogy a piac legnagyobb szereplői - saját pozíciójuk védelmében - csak nagyon óvatosan beszélnek a terveikről, hiszen roppant zárt a szegmens. Arról például makacsul hallgat minden érintett, mekkora értékű az utalványok piaca. Erről az adóhatóság sem tud kimutatást adni, mivel hozzá ömlesztve kerülnek az adatok. Mindazonáltal óvatos becsléseket lehet tenni. A piacvezető bérszámfejtő Nexon tavasszal végzett felmérése szerint értékben a legnépszerűbb melegétel-utalvány teszi ki a juttatások negyedét, az üdülési csekk pedig nagyjából 15 százalékos részesedéssel a második, a harmadik legnépszerűbb az egészségpénztári befizetés. Azt a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány kimutatásából tudni lehet, hogy tavaly 48,1 milliárd forint értékben vásároltak üdülési csekket a munkáltatók, az idén november végéig pedig 39 milliárd forintot tett ki a csekkforgalom. Ezek alapján visszaszámolva az étkezési utalványok piaca 70-80 milliárd forint körül alakulhat éves szinten.

A legnagyobb utalványforgalmazó, az Accor Servicesről átkeresztelt Edenred már a nyáron előrukkolt a cafetériakártyájával, ami a melegétel-utalvány kártyásítását jelentette. A másik két nagy kibocsátó, a Sodexo és a Le Chéque Déjeuner várhatóan tavasszal jelenik meg hasonló plasztikkal.

A szereplők igen szűkszavúan reagáltak a Napi érdeklődésére, az Edenred például elérhetetlennek bizonyult, a Sodexo pedig csak annyit kívánt elárulni: foglalkoznak a kártya kibocsátásának gondolatával. Annak részleteiről, illetve a forgalmat érintő várakozásaikról azonban semmit sem mondott a cég. Nem volt sokkal bőbeszédűbb a Chéque Déjeuner sem. Nagy Márta cégvezető szavai szerint dolgoznak a kibocsátás előkészületein. Azzal kapcsolatban, hogy milyen juttatások lesznek a kártyán elérhetők, csak annyit árult el, hogy arról a személyi jövedelemadó-törvény ad eligazítást. Ezek alapján a cég vélhetően az Edenredhez hasonlóan az ételutalványokat - amelyek esetében megszűnik a különbségtétel a hideg és meleg étel között - kívánja kártyára vinni.

Az ezen a piacon kisebb szereplők már beelőzték a nagyokat, az OTP 2009 elején nyitotta a sort a kártyájával, amely nemcsak egyféle utalvány tárolására alkalmas. A kártyán a hideg- és a melegétel-juttatás mellett például az egészségpénztári befizetések is elérhetők.

A nyáron jelent meg a Multi Pay Zrt. plasztikja is, ez szintén multifunkcionális. A cég arra számít, hogy a következő egy-két évben drasztikusan csökken a hagyományos utalványok iránti kereslet, vagyis a cégek inkább a kártyaalapú rendszerek felé mozdulnak. Ez a Multi Pay számításai szerint 1-1,5 millió potenciális ügyfelet jelent majd.