Százmilliárdokat költ szexre a magyar
További Magyar cikkek
Az örömlányok bevételei azonban csak az egyik szeletét jelentik a szexipari tortának. A szexboltokban, peep show-kban (kukkolók) és éjszakai sztiptíz bárokban sem kevés pénzt hagynak a magyar férfiak. És akkor még nem beszéltünk az interneten található előfizetős szexuális műsorokat sugárzó oldalakról. Az ágazatból befolyt pénz 636 millió euró (175 milliárd forint) volt 2007-ben. Ebből 152 milliárd forintot tett ki az illegális tevékenységből származó összeg.
Év | A prostitúcióra költött pénz (KSH, Pénzcentrum) |
2002 | 111 milliárd |
2003 | 107 milliárd |
2004 | 120 milliárd |
2005 | 124 milliárd |
2006 | 133 milliárd |
2007 | 152 milliárd |
2008 | 165 milliárd |
A KSH közölte, hogy a táblázat adatai becslésen alapulnak és csak a nem megfigyelt (illegális, illetve nem regisztrált) tevékenységre vonatkoznak. A legálisan, regisztráltan végzett szexipari vállalkozások (például online szex shopok) adatait nem lehet külön kimutatni, mivel e cégeket főtevékenységük (például kiskereskedelem) szerint sorolják be. A rejtett gazdaság nagyságát egyébként 2005-ben 3285 milliárd forintra becsülte a staisztikai hivatal, ami a magyar GDP 14,9 százalékát tette ki. (A prostitúcióból származó bevétel akkor még "csak" 124 milliárd forint volt.)
Háromezer dollár másodpercenként
A szexipar világméretekben a legjövedelmezőbb üzletág. Egy nemzetközi felmérés szerint minden másodpercben 3 ezer dollárt (630 ezer forintot) költenek pornóra a neten, ugyanekkor 29 ezren néznek pornográf tartalmakat, és minden másodpercben 372-en gépelnek be szexuális tartalmú keresőszavakat. Minden 39. percben készül egy-egy újabb pornóvideo az USA-ban. Az iparág bevétele nagyobb, mint a technológiai óriásoké: a Microsoft-é, a Google-é, az Amazon-é, az eBay-é, a Yahoo!-é, az Apple-é, a Netflix-é és az EarthLink-é együttvéve. Csak az USA pornóbevételei meghaladják a nagy, országos hálózattal rendelkező televízió és rádiócsatornákét. Ugyanezen kutatás rámutat, hogy a közel 100 milliárd dolláros (21 000 milliárd forintos) lehet a világ szexbizniszének forgalma (beleértve a legális klubokat, videókat, magazinokat, stb. is).
Az amszterdami központtal működő prevenciós szervezet (Tampep) jelentése szerint az EU-ban tevékenykedő prostituáltak ötöde Romániából vagy Bulgáriából származik, száz szexmunkásból átlagosan négy Magyarországon születik. Földi Ágnes, a Magyar Prostituáltak Érdekvédelmi Egyesületének elnöke a Pénzcentrum.hu-nak elmondta, hogy Magyarországon jelenleg mintegy 10-15 ezer prostituált dolgozik, akiknek 80 százaléka lakáson (ők az interneten hirdetők), 20 százaléka pedig az utcán várja a vendégeit. Egy-egy "légyott" ára igen változó. Az utcán szolgáltatást nyújtók már 5-6 ezer forintért is megkaphatóak, míg a háznál tevékenykedők 10-20 ezer forintot kérnek el óránként. A pár száz "luxusprostituált" pedig akár 1000 eurót (280 ezer forintot) is felszámol egyetlen alkalomért.
A válság a pornóipart is sújtja
A recesszió azonban a pornóipart sem kerülte el. Kovács "Kovi" István a Hírextrának elárulta, hogy az amerikai piac mellett a magyar is egyre nagyobb problémákkal küzd. A DVD eladások visszaestek, aminek az oka, hogy az emberek a válság miatt nem szívesen adnak ki több ezer forintot (2-10 ezret) egy-egy pornó-DVD-ért. Kovi szerint nem csak a gazdasági válság okolható a pangásért, hanem az internet is komoly csapásokat mér az iparágra, valahogy úgy, ahogy néhány évvel ezelőtt a zenénél történt. Sokkal kevesebb film készül jelenleg, mint pár évvel ezelőtt. Több tőkeerős nagy cég a veszteségek elkerülése érdekében nem forgat filmeket, hanem az egyszer már elkészített alkotásokat adja ki újra. Öt-tíz évvel ezelőtt megjelent filmeket forgalmaznak, amivel úgy vannak jelen a piacon, hogy az nem kerül pénzbe.
Kovács István úgy látja, hogy évekkel ezelőtt több tízezer DVD-t el lehetett adni, manapság örülhetünk a pár százas eredménynek is. A válságot jól jelzi, hogy a szakmából lassacskán elfogynak a sztárok. Ma már nincs idő kinevelni őket, nincs idő foglalkozni velük. A felgyorsult életmód, az internet, és az, hogy egyre többen veszítik el a munkájukat, eltünteti a sztárokat ebből a műfajból.
A szexiparból befolyt bevételek egy kisebb hányadát teszi ki a szexshopok és szexuális segédeszközöket forgalmazó internetes oldalak forgalma. Magyarország egyik jelentős, ilyen tevékenységet folytató internetes oldala, a Szeresdmagad.hu megkeresésünkre elmondta, hogy havonta pusztán pár millió forintos bevételt könyvelhetnek el még a legnagyobb értékesítők is.
Hazánkban a nyugati országokhoz képest kevesebb szexuális segédeszközt lehet eladni. A legnépszerűbb termékek a vibrátorok, a férfiaknak szánt maszturbátorok és a síkosító-szerek. Főként a középkorú 25-50 év körüli generáció vásárol ilyenfajta termékeket. A válságot a szexipar ezen része nem érezte meg, a forgalom az utóbbi öt évben nem csökkent.