Beindultak a pénztártagok, ezrek nyilatkoznának

2011.01.27. 12:38 Módosítva: 2011.01.27. 17:08
Ha maradni akartok ne húzzátok hétfőig. Brutál mennyiségű ember van - áll egy ma délelőtti twitterbeszámolóban. A nyugdíjbiztosító Fiumei úti ügyfélszolgálatán délelőtt több száz ember várakozott, voltak pillanatok, amikor a sor az utcára lógott. Az ügyintézés ezzel együtt egyelőre minden beszámoló szerint zökkenőmentes, és az esetenkénti tömeg ellenére gyors. A nyilatkozók egyre emelkedő száma alapján azonban az utolsó két napban lehetnek még tömegjelenetek az ügyfélszolgálatokon.
Sorszámra várva, a fiumei úti igazgatóság lépcsőjén. (fotó: Index)
Sorszámra várva, a fiumei úti igazgatóság lépcsőjén. (fotó: Index)

Eddig nem látott sorok állnak a Fiumei úti nyugdíjbiztosítási ügyfélszolgálat előtt. A portfolio.hu beszámolója szerint délelőtt már az utcán álltak a nyilatkozni vágyók, a tömeg pedig gyűlik.

Egy délelőtti sorban álló az Indexnek azt mondta, kb. 200 ember várakozhatott a Fiumei úti ügyfélszolgálaton, 11 óra körül az utcán már senki nem állt. A tömeg ellenére elég gyorsnak mondható az ügyintézés. Sorszámot osztanak, jól irányítják a várakozókat. A gyerekkel érkezők expressz ügyintézésre számíthatnak, nekik csak 10 perc kellett a nyilatkozat leadásához.

Munkatársunk 13 óra körül a helyszínen az utcára kilógó sort nem, de odáig érőt látott: a lépcsőházban is több tucat ember várakozik, hogy bejusson az ügyfélszolgálati térbe. Az egyik nyilatkozó szerint előtte a sorszáma alapján 100 ember várakozott, de húsz perc alatt így is sorra került. A tömeg döntő része 40 év alatti.

A Váci úti ügyfélszolgálat vezetője, Haudinger Isván csütörtökön nem sokkal dél után munkatársunknak azt mondta: reggel volt egy nagy dömping, 11 órára 471 nyilatkozatot vettek már át. Akkor 10-15 percet kellett várni egy-egy embernek, és – ahogy ez náluk már szerdán is előfordult  – bizony az utcára ért a sor. A várakozási idő azonban a legnagyobb tömeg esetében is csak mintegy 20 percre nőtt.

Az utolsó pillanatban érkezik a tömeg

A kasszát választók száma már 50 ezer fölött jár, a többség tehát az utolsó napokra hagyta a pénztárválasztást, ahogy ezt sejteni lehetett.

A nyugdíjbiztosítási ügyfélszolgálatok megerősített ügyfélszolgálattal és hosszabb nyitvatartási idővel készültek a nyilatkozatok fogadására. De ez is csak annyit jelent, hogy a Fiumei úti kirendeltség ma 16.30-ig tart nyitva, pénteken pedig 14 óráig. A legnagyobb tömeg és káosz hétfőre várható, akkor 18 óráig lesz ügyfélfogadás. A hajrában ez is kevésnek bizonyulhat, a portfolio.hu-nak egy sorban álló arról számolt be, hogy a biztonsági őr már most hangosbemondóval irányítja az embereket.

Az ONYF egyelőre nem válaszolt az Index azt firtató kérdésére, tervezik-e a nyitvatartás meghosszabbítását, esetleg azt, hogy hétvégén is fogadják az ügyfeleket.

Ma délelőtt a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság fiumei úti épületében (fotó: B. P. Marci)
Ma délelőtt a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság fiumei úti épületében (fotó: B. P. Marci)

A kezdeti totális érdektelenség után (a karácsony előtti napokban lehetett leadni az első nyilatkozatokat) a héten már napi 4-5 ezer nyilatkozat érkezett be. Úgy fest, a szám a hétfői határidő közeledtével rohamosan emelkedhet, azonban a hárommillió pénztártagnak így is csak a törédeke, 2-3 százaléka dönthet a maradás mellett.

36 helyen lehet nyilatkozni a maradásról

36 helyen lehet szerte az országban nyilatkozni a nyugdíjbiztosítási ügyfélszolgálatokon arról, ha valaki maradni akar a magánnyugdíjpénztári rendszerben. Mint már december elején megírtuk, az ügyfélszolgálatok száma és a hárommillió potenciális nyilatkozó alapján az állam – az elfogadott törvény alapján joggal – úgy kalkulált, hogy a többség aligha él a lehetőséggel: hárommillió ember esetében egy ügyfélre tíz másodperc ügyfélfogadási idő jutna, ha nyolc órás munkanappal számolunk, miközben több helyen ennél jóval rövidebb ideig tartanak nyitva a hivatalok.

E hét elejéig sehol nem volt sor, fennakadás, de úgy tűnik az utolsó napokban már könnyen tömeggel találkozhat, akik nyilatkozni akar. „Ha maradni akartok ne húzzátok hétfőig. Brutál mennyiségű ember van” – írja egy twitterező ma reggeli tapasztalatairól. Abban ugyanakkor az összes, különböző  közösségi oldalon olvasható beszámoló egyezik: az ügyintézés zökkenőmentes, az ügyfélszolgálatosok gyorsak és készségesek, a szervezés jó. Van, ahol előre írt nyilatkozatot kérnek, „kiemelik a sorból, aki még nem töltötte ki, de nem sünöznek”, de van aki azt írja, „előre kitöltött papír nem is kellett, beírták az adataimat a kompjúterbe, és nyomtattak 3 kitöltöttet, csak alá kellett írni.”

A Váci úti főigazgatóság ügyfélszolgálatán szerdán 1560-an nyilatkoztak. Nagyobb tömeg e hét tapasztalatai alapján reggel, ebédidőben és zárás előtt jellemző, csütörtökön déli 12 előtt nem sokkal azonban alig 5 percet vett igénybe egy nyilatkozat leadása. Az éppen az ügyfélszolgálaton várakozók az Indexnek azt mondták, nem az utolsó pillanatig húzott-halasztott döntés miatt jöttek most, hanem mert korábban egyéb elfoglaltság, betegség miatt nem volt idejük.