Három év, 2354 milliárd – ez a Matolcsy-csomag
További Magyar cikkek
Jövőre 550 milliárd, 2013-ban és 2014-ben 902-902 milliárd forint – ilyen mértékű kiigazítást jelent a HVG értesülései szerint a Matolcsy-csomag, amit hétfőn este mutattak be a Fidesz-frakciónak. A Fidesz és a KDNP összevont frakcióülése hét órakor kezdődött; információink szerint a képviselők nem sokkal az ülés előtt még azt sem tudták, hogy Orbán Viktor miniszterelnök ismerteti-e a csomagot.
2012 | 2013 | 2014 | |
Foglalkoztatás | 195 | 213 | 213 |
Tömegközlekedés | 45 | 60 | 60 |
Nyugdíj | 99 | 129 | 129 |
Gyógyszerkassza | 83 | 120 | 120 |
Felsőoktatás | 12 | 38 | 38 |
Állami és önkormányzati finanszírozás | 32 | 122 | 122 |
Államadósság-csökkentő alap befizetései | 90 | 220 | 220 |
550 | 902 | 902 |
Végleges csomag, tesztelésen
A kormányfő egyfelől vélhetően próbál kimaradni a várhatóan komoly vitákat kiváltó csomag mögül, hogy azt ne Orbán-csomagként emlegessék, annak hivatalos keddi bemutatása is Matolcsy György és Navracsics Tibor feladata lesz. Másfelől viszont, éppen a várható viták, akár a kormánypárti képviselők nemtetszése miatt is, elképzelhető, hogy Orbánra is szükség lesz, hogy a csomagot párton, frakción belül le tudják nyeletni.
Lapunk tudósítójának a fideszes képviselők már korábban azt mondták, a csomagon a viták ellenére már aligha lehet változtatni, ami a frakció elé kerül, az egy végleges javaslat lesz. Így a mostani tájékoztatás elsősorban azt a célt szolgálhatja, hogy az éles bemutatás előtt teszteljék annak fogadtatását.
Nagyobb szigor
A kiszivárgott számok szerint a strukturális reformok a korábban beharangozott területeket érintik (tömegközlekedés, nyugdíjak és nyugdíjszerű ellátások, munkanélküliségi ellátórrendszer, gyógyszerkassza), illetve az államadósság jelentős levágását eredményezik. Látszólag úgy tűnik, hogy a kiigazítás nagyobb méretű lesz, mint azt az eddigi kommunikáció alapján sejteni lehetett, ám ennek egy nagy tétel az oka, a nyugdíjvagyonból deficitcsökkentésre felhasznált 530 milliárd forint.
A kormány az államadósságot a GDP 65-70 százalékára óhajtja leszorítani, amire a kasszák vagyonának 63 százalékát szánja. Ha viszont teljes összeget erre fordítaná, megcélozhatná akár a 60 százalékos maastrichti limitet is – írja a HVG. Az egyes ágazati intézkezdések hatása, mint az a táblázatunkból is látszik, három év alatt – legalábbis ha bejönnek a tervek – nagyjából 1800 milliárd forint.
Reform helyett nyugdíjpénz-felélés
Jövőre még nem, de 2013-ban és 2014-ben a legnagyobb tételt az államadósság-csokkentő alap jelenti. Ez viszont nem reformintézkedést jelent, hanem az elvont nyugdíjvagyon felélését, és egyben arra utal, hogy a költségvetés stabilizálásában a reformoknak a vártnál kisebb, a nyugdíjvagyon jelentette egyszeri tételnek a vártnál nagyobb szerepe van.
A kormányzati tervekből kitetszik, hogy az „államadósság-csökkentő alap” – hivatalos nevén Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő alap – 2012-ben 90 milliárd forinttal, de még a következő két évben is 220-220 milliárddal fogja javítani a költségvetést. Az idén 530 milliárdot szív belőle magához az állam, vagyis a későbbi időkre szánt megtakarításokból több mint ezer milliárdot elkölt" – írja a HVG.
Az idei 530 milliárdos elszívás a kormányszóvivő egy múlt heti nyilatkozata alapján azonban kérdésesnek tűnik. Nagy Anna a hétvégi kormányülést megelőzően azt mondta, hogy az idei költségvetésben szereplő 530 milliárd forintnyi előirányzat helyett 434 milliárd forintnyi bevétel kerül az állami nyugdíjrendszerbe a magánnyugdíjpénztáraktól érkező vagyonelemek értékesítéséből. A közel százmilliárdos eltérést azzal magyarázta, hogy a kormány friss számításai szerint idén 900 helyett 800 milliárd forintos lehet a nyugdíjkassza hiánya.
Az eltérés oka lehet, hogy a rokkantnyugdíjazási rendszer mellett a kormány a korkedvezményes nyugdíjazás lehetőségét is jelentősen visszaszorítaná. A Hírszerző értesülése szerint a kormányfő a Fidesz frakcióülésén azt mondta, hogy "egy nyugdíjkorhatár van".
A lap fideszes forrásai szerint ez azt jelenti, hogy leszámolnak a korkedvezményes nyugdíjakkal, hogy a hivatalos nyugdíjkorhatár előtt senki ne mehessen nyugdíjba. Ez alól a nők 40 év munkaviszony utáni kedvezménye lenne az egyetlen kivétel. A legnagyobb felháborodás a rendőröknél, tűzoltóknál lehet, itt a kormányfő is nagy ellenállásra számít – írja a Hírszerző.
Bár a kormányfő korábban nem hozakodott elő a rendőrök kedvezményes nyugdíjazásának szigorításával, a téma már napirendre került a választások óta, igaz, csak szűkebb körben. Pintér Sándor belügyminiszter 2010-ben a rendőrszakszervezetekkel tárgyalva többek között jelezte, hogy 25 évről 30-ra emelkedne a kedvezményes nyugdíj megszerzéséhez szükséges szolgálati évek száma, a kiszivárgott információk alapján azonban lehet, hogy nagyobb szigorításról lesz szó.
Dolgozni kell
A lap úgy tudja, hogy három év alatt 357 milliárddal csökkentenék a nyugdíjcélú kiadásokat. Elképzelhető, hogy a költségvetés kivonul a nyugdíjrendszer finanszírozásából – erre Orbán Viktor már korábban utalt –, vagyis csak a munkavállalók befizetéséből származó nyugdíjjárulékot lehet majd nyugdíjkifizetésre költeni. Ez akár jelentős nyugdíjcsökkenést is okozhat, míg a foglalkoztatás fel nem fut a kormány által tervezett szintre.
A foglalkoztatási reformtól a költségvetési egyenleg robusztus, 621 milliárdos javulását várják. Utóbbi két elemből állna össze: a foglalkoztatás növekedésével emelkedő adóbevételekből, illetve a munkanélküliek támogatásának csökkentéséből. Ennek érdekében, tudomásunk szerint, a kormány ismét csökkenteni tervezi a munkanélküli-ellátás időtartamát – a drasztikusabb javaslat a mostani 270 napot 90 napra faragná le, vagyis csak 3 hónapig járna álláskeresési támogatás –, míg a Hírszerző úgy tudja, hogy leszállítanák a tankötelezettséget 15 évre.
A nyugdíj- és a foglalkoztatási reform határán mozog a rokkantnyugdíjasok ügye. Ebből a 700 000 emberből nagyjából 350 000 még nincs nyugdíjaskorú, a kormány – korábban napvilágot látott tervek szerint – a támogatások csökkentését, és legalább 100 000 rokkantsági nyugdíjon lévő újbóli munkába állítását tervezi.
Jön a MÁVAUT és a drágább gyógyszer
A csomag szerint 165 milliárddal menne kevesebb tömegközlekedésre, ám ez, annak fényében, hogy a Bajnai-kormánynak nem sikerült érdemi kiadáscsökkentést elérni, illúziónak tűnik. Az e-útdíj bevezetése és a dugódíj hozhat ugyan olyan többletbevételeket, amit a közösségi közlekedésre lehet fordítani, ám ezeknek az intézkedéseknek a pénzügyi hatása egyelőre kérdéses. A kormány átfogó tömegközlekedési holding létrehozására készül, aminek a MÁV, a Volán-társaságok és a BKV is tagja lenne.
A gyógyszerkassza állami támogatását a következő három évben 83-120-120 milliárddal nyesik meg, a felsőoktatásból 12-38-38 milliárdot vonnak el. Ez utóbbi intézkedés feltehetően elsősorban a hallgatók számának csökkentésével valósul meg, míg utóbbit a gyógyszergyártók befizetéseinek növelésével, ami elkerülhetetlenül a gyógyszerek árának emelkedéséhez vezethet. A HVG azt írja: az eddigi 12 százalékos rabbat feltehetően 18 százalékra nő, és az orvoslátogatói „adót” is 50 százalékkal emelik, ami egyenértékű a versenyképes honi gyógyszergyártás legyalulásával.