Vendel
8 °C
22 °C

Elkészült a szegedi autópálya

2011.03.23. 10:39
| Módosítva: 2011.04.20. 14:27
A múlt héten megkezdődött a nagylaki román határhoz vezető M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszán az úgynevezett műszaki átadás, az autósok várhatóan április végétől használhatják az utat. Idén 75 kilométerrel nő a gyorsforgalmi úthálózat hossza és elkészül egy Ipoly-híd; a most elkészülő sztrádák százmilliárdba kerültek. Elkezdik az M85-ös építését Győr és Csorna között, valamint az M2-es szélesítését Vácig.

Korábbra tervezett autópálya-átadásokat hoz 2011, megírtuk ezt már a múlt év végén. Most már azt is lehet tudni, hogy a legutóbb megígért időpontban tényleg megkezdődhet a gyorsforgalmi útavatások idei sorozata. Márciusra elkészült az M5-ös autópályától a román határig vezető M43-as sztrádának az 5-ös út és Makó közötti szakasza, amit eredetileg tavaly augusztusra kellett volna befejezni. A műszaki átadás a múlt héten megkezdődött, ha az véget ér, akkor, előreláthatólag április végén az autósok is birtokukba vehetik a Szegedet és a 43-as út mentén fekvő településeket északról elkerülő utat.

Ez a 43-as főút a forgalomszámlálási adatok szerint ma Magyarország két legforgalmasabb főútjának egyike – a másik az észak-dunántúli Csornán a 85-ös és 86-os utak kereszteződése –, így a sztráda átadása az érintett településeket (Szegedet, Szőreget, Deszket, Klárafalvát, Ferencszállást, Kiszombort és Makót) jelentős tranzitforgalomtól mentesíti. Korábban úgy tűnt, hogy az autópálya átadását veszélyeztetheti egy szivattyútelep építése, ám a helyi vízügy végül hozzájárult, hogy ideiglenes szivattyúvel oldják meg a vízelvezetést. Az út folytatásaként Makót és a nagylaki határátkelőt kötik össze autópályával, ennek építése idén indul, és várhatóan 2013-ra ér véget.


Útépítések és avatások, 2011 nagyobb térképen való megjelenítése (pirossal az idén induló útépítések, kékkel a 2011-ben forgalomba helyezni tervezett gyorsforgalmi utak)

A transzeurópai közlekedési hálózat, az úgynevezett TEN-T részét képező M43-ast három szakaszban építették. Az 5-ös és a 47-es utak közötti egy kis részét már tavaly tavasszal átadták, a Tiszától keletre fekvő szakaszai is elkészültek lényegében tavaly őszre, azonban a Móra Ferencre keresztelt Tisza-híd átadásának csúszása miatt nem tudták az egész útszakaszt forgalomba helyezni. A három szakasz hossza összesen nagyjából 32 kilométer, a híddal együtt összesen nagyjából nettó 58 milliárd forintért épültek meg.

Idén láthatóak lesznek az első eredményei a Budapestet elkerülő M0-s déli részén – az M1-es és M5-ös közöttin – elkezdett sávszélesítésnek (kétszer háromsávos és leállósávos lesz az út). Egyfelől befejeződik a körgyűrű szélesítése a Duna jobb (budai) partján, az M1-es és M6-os között – ez nettó 10,9 milliárdba kerül –, másfelől megépül a másik parton egy új kétszer háromsávos szakasz az M5-ös autópálya gyáli csomópontja és az 51-es főút között. Ezt a 9,7 milliárdért épülő szakaszt tavaly kellett volna átadni, de a Vegyépszer-csőd miatt csúszott a munka. Ha elkészül az út, az lerövidíti az M0-st azoknak, akik nem a dél-pesti régióba vagy régióból utaznak.

 
Nagyobb méret Beágyazás

Új sztrádaszakasz több nem is készül el ebben az évben. A legnagyobb folyamatban lévő fejlesztést az M3-as továbbépítése jelenti Nyíregyházától keletre, de annak az első, 49-es útig vezető, 34 kilométeres, nettó 32 milliárd forintba kerülő szakasza is csak 2012-ben készül el. (A következő, szintén épülő része Vásárosnaményig vezet a 49-estől, onnan pedig az ukrán határig épül majd az utolsó szakasz.)

Elkészül két olyan települési elkerülő is, ami később gyorsforgalmi út része lesz. A majdani M4-es nyomvonalába illeszkedő kisújszállásit a kivitelezője elvileg már megcsinálta, az állami sztrádaberuházó ezt másként gondolja. A 11 kilométeres, áfa nélkül 6,3 milliárd forintba kerülő utat eredetileg tavaly decemberben kellett volna átadni, de az arról február végén készített fotók arról árulkodnak, hogy még ekkor sem volt kész. A másik a 7 kilométeres, áfa nélkül 5,8 milliárdot kóstáló enesei elkerülő, ami a leendő M85-ös része lesz, és amit a mostani tervek szerint augusztusban adnak át.

M43-as, 5-ös főúttól Makóig 31,7 km 57,7 milliárd forint
M9-es 12,3 km 8,4 milliárd forint
M0, M1-M6 között 7 km 10,9 milliárd forint
M0 új szakasz 6,3 km 9,7 milliárd forint
M4es, kisújszállási elkerülő 11,1 km 6,3 milliárd forint
M85-ös, enesei elkerülő 7 km 5,8 milliárd forint
Összesen 75,4 km 98,8 milliárd forint

Ez utóbbinak, vagyis az M85-ösnek a teljes Győr és Csorna közötti szakaszát elkezdik építeni idén, két részre bontva, Győrtől Eneséig és Enesétől Csornáig. Előbbit a jövő év végén, utóbbit 2013 végén tervezik átadni. Szintén idén kezdődik a Budapest és Vác közötti M2-es szélesítése, illetve bizonyos kapcsolódó utak építése.

A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésénél jelentősebbek az idén induló vasúti és közutas projektek. Egyebek mellett megkezdik a 41-es úton az új vásárosnaményi híd építését – idén egy hídátadás is lesz, az Ipolyon, Pösténypuszta-Pető között elkészül egy határhíd –, a 68-as úton nagyatádi és marcali, a 62-esen seregélyesi elkerülő épül, a Békés megyei Dombegyháztól út épül a román határra.

A vasúti beruházásokból kiemelt jelentőségű a Kelenföld-Tárnok építkezés. Emellett Elkezdik a Budapest-Esztergom vasútvonalon az új sínpálya építését a fővárosi Északi Duna-híd és Pilisvörösvár, valamint Pilisvörösvár és Piliscsaba között. Megkezdődik a Szajol-Kisújszállás-Püspökladány vonal átépítése, a Gyoma-Békéscsaba közötti vonal, valamint a békéscsabai vasútállomás felújítása is.